Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Broccolistronken worden steeds aantrekkelijker

Tholen – De broccolistronk wordt steeds interessanter voor de keten. Daarom is 'sky de limit' voor het nieuwe broccoliras Skytree dat drie markten kan bedienen: de reguliere, het gemaks- en het premium segment, vertelt Nico van Vliet, Trade Partnership Manager bij Seminis tijdens de jaarlijkse open dagen van het bedrijf.


Nico van Vliet bij het nieuwe ras Skytree

In de premium categorie is Skytree een goedkoop alternatief voor stengelbroccoli. De stronk van het ras is door veredeling opgewaardeerd in kleur waardoor het een betere uitstraling heeft. De stronk is gemakkelijk in verschillende parten te breken met daarop een broccoliroosje. Dan kan het op een schaaltje als stengelbroccoli verkocht worden. Uit een broccoli kun je ongeveer 12 stengels halen (zie foto). Dit type stengelbroccoli kan een stuk scherper in de markt gezet worden, waardoor het een stuk aantrekkelijker wordt voor (Nederlandse) consumenten. 


De stronk van Skytree is gemakkelijk op te breken tot 'stengelbroccoli'

Ten opzichte van reguliere stengelbroccoli, die stengel voor stengel geoogst worden, is de oogst van Skytree die als broccoli wordt geoogst een stuk gemakkelijker en dus goedkoper. “In het Verenigd Koninkrijk is er al veel vraag naar stengelbroccoli. In Nederland is er nog nauwelijks vraag naar. Voor de meeste consumenten is het prijsniveau nog te hoog om in te stappen”, vertelt Nico. Met Skytree wil Seminis daar verandering in brengen zodat een premium product ook bereikbaar wordt voor de doorsnee consument. De Skytree wordt in eerste instantie als nieuw concept in de markt gezet. In de Scandinavië ligt het ras in de winkels onder het merk Broccoloco, in Nederland wordt het vermarkt als Wokkoli.


Skytree wordt in Nederland vermarkt als Wokkoli. Het etiket prijst de smaak van de stronk aan en geeft aanwijzingen over de toepassingen

Skytree is tevens geschikt voor de snijderijen omdat goed ingespeeld kan worden op de categorie gemak en gezondheid. Nico: “Voorheen ging het snijderijen vooral om de roosjes en werden stronken weggegooid. Nu ze van de stronken rijst of couscous maken, stijgt ook de vraag naar goede stronken zonder gat.”
Voor de losse verkoop lijkt het ras gezien de verhouding roosjes/stronk minder geschikt. Seminis hoopt echter dat de consument de verbeterde smaak van de stengel gaat weten te waarderen. “Consumenten kijken bij aankoop vooral naar de roosjes omdat ze de stronk niet gebruiken. De stronk van Skytree is echter zoeter dan van reguliere broccoli. Kinderen schijnen het heerlijk te vinden. Het is nog een uitdaging om dat over te brengen aan de consument.”

Naast het nieuwe type broccoli, een gewas waar Seminis marktleider in is, toonden ze nog twee opvallende groenten: witblijvende bloemkool en rode wortel.


Jan Wisse met een reguliere bloemkool (l) en de wittere Curdivex

Het witblijvende ras Curdivex (r) dat Seminis heeft ontwikkeld, hoeft tijdens de teelt niet meer te worden afgedekt. De bloemkool blijft zichtbaar en dat maakt hem gemakkelijker te oogsten. Ook na de oogst blijft de kleur hagelwit, wat zorgt voor een betere presentatie en langere houdbaarheid. "Extra rendement voor de hele keten", aldus Jan Wisse, woordvoerder van Bayer waar Seminis onder valt.


De rode 'cut & peel' wortel is een kleurrijke toevoeging voor het snackwortelsegment

In onbewerkt product zijn gekleurde wortelen als onderdeel van een 'rainbow' set al te vinden. In het snacksegment overheerst oranje nog altijd. Misschien dat de rode ‘cut & peel’ wortel hier verandering in gaat brengen. “Dit is een Malbec type die afhankelijk van de zaaidichtheid uitgroeit tot een lange smalle wortel. Eén wortel kan verwerkt worden tot drie snackworteltjes wat de teelt kostprijstechnisch aantrekkelijk maakt en opzichte van de teelt van losse kleine snackwortels”, besluit Nico.

Voor meer informatie:
Seminis
www.seminis.nl 

Nico van Vliet
+ 31 10 52 92 415
+ 31 6 23 30 34 317 
nico.vanvliet@bayer.com