Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Polen: Samenwerking Carrefour en Total

Asda maakt cijfers voedselverspilling openbaar

VK: Morrisons herintroduceert boodschappennet in strijd tegen plastic afval
Morrisons herintroduceert het oude vertrouwde boodschappennet in de strijd tegen plastic afval. De retailer zal de nettas voor €1,12 aanbieden op de groenten- en fruitafdeling. De stap volgt nadat Morrisons in mei van dit jaar beloofde om haar AGF-afdelingen te ontdoen van plastic. Klanten hebben de keuze tussen de netten of papieren zakken wanneer zij losse groenten en fruit kopen, net zoals in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw. Natasha Cook van Morrisons: “Nu we onze groenten en fruit steeds vaker los aanbieden, hebben we goed geluisterd naar de wensen van onze klanten, die aangaven dat deze draagtasjes bij hen nostalgische herinneringen opriepen aan vroeger.”

Bron: chroniclelive.co.uk 

Marktaandelen Frankrijk: E Leclerc en Lidl groeien gestaag
Tussen 5 augustus en 1 september boekte E Leclerc de grootste afzet van fast moving consumer goods (verbruiksgoederen) met een stijging van 0,6% en een marktaandeel van 21,9%. Volgens Kantar is deze groei te danken aan het feit dat er 500.000 huishoudens meer zijn gaan winkelen bij de keten en  en de frequentie waarmee de aankopen werden gedaan op peil is gebleven. Met een groei van 0,4% bedraagt het marktaandeel van Lidl nu 6%. In augustus wist de Duitse retailer 5,9% van de Franse consumentenbestedingen binnen te harken. “Lidl heeft meer dan 400.000 nieuwe gezinnen voor zich weten te winnen,” aldus Kantar. De andere koplopers in deze periode waren Musketeers en System U. Musketeers won 0,3% en was goed voor 15,2% van de uitgaven in de maand augustus. Het aandeel van Intermarché bedroeg 14,1%. New Traders won ook terrein (+0,2%) en behaalde 11,5% van het marktaandeel gedurende deze periode.

Bron: internationalsupermarketnews.com 

Rusland: Raad van Toezicht X5 geeft groen licht voor transformatie hypermarkten
X5 Retail Group ("X5" of het  "Bedrijf"), een vooraanstaande Russische foodretailer, heeft bekendgemaakt het format van haar Karusel-hypermarkten te gaan transformeren. Gedurende het eerste halfjaar van 2019 droeg het hypermarktformat voor 5,1% bij aan de omzet van het bedrijf en voor 2,9% aan het geconsolideerde EBITDA in deze periode. Momenteel bestaan er 91 Karusel-winkels, waarvan er 42 worden gehuurd en 49 eigendom zijn. Het besluit om het hypermarktformat te wijzigen past binnen de doelstelling van het bedrijf om beter tegemoet te komen aan de wensen van klanten en het rendement op de investeringen binnen alle bedrijfsonderdelen te maximaliseren. In het besluit komt ook de strategische visie van het bedrijf om haar supermarktformats beter af te stemmen op de eisen van de klant op de snel veranderende retailsector tot uitdrukking, waarbij online boodschappen doen snel terrein wint, evenals meer gemak voor de klant en een groter aanbod aan producten. X5 heeft met haar Pyaterochka- en Perekrestik-formules een positie als marktleider binnen het supermarktsegment verworven en zal zich verder blijven richten op het verbeteren van deze formules en het uitbreiden van haar winkels met diverse technologische oplossingen die geïmplementeerd zullen worden in het kader van de digitale strategie van X5.

Bron: x5.ru 

Aantal leegstaande winkels in het VK bereikt hoogste punt van afgelopen vijf jaar

Bijna 12% van de retaillocaties stonden in het eerste halfjaar van 2019 leeg, zo blijkt uit cijfers.  Winkelketens kampen met stijgende kosten en een dalend consumentenvertrouwen. In Britse winkelstraten en winkelcentra heeft de leegstand het hoogste niveau van de laatste vijf jaar bereikt. De stijging bedraagt 0,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo toont een onderzoek van Local Data Company van 3.000 winkelcentra aan (LDC) . Meer dan 25.700 winkels sloten hun deuren en dat is het hoogste aantal sinds LDC in 2010 met haar marktanalyses begon. Dit aantal werd gecompenseerd door de opening van 22.115 winkels, het hoogste aantal sinds 2015.

Bron: theguardian.com 

Suning rondt overname Carrefour China af en versnelt retail lay-out
Suning.com heeft bekendgemaakt dat het de overname van Carrefour China heeft voltooid, waarmee voor Carrefour China het Suning-tijdperk wordt ingeluid. Het nieuws volgt op het eerdere bericht dat Suning-com van plan was om voor €620 mln een meerderheidsbelang van 80% in Carrefour China te verwerven. Zhang Jindong, voorzitter van de Suning Holdings Group, wilde er het volgende over kwijt: “Het is een belangrijke stap die past binnen de retailstrategie van Suning. De ervaring van Carrefour op het gebied van fast moving consumer goods en haar competenties kunnen worden geïntegreerd in het retailmodel van Suning, haar solide logistieke netwerk en hoogwaardige technologie. Met onze intelligente retailmogelijkheden kan Suning de Carrefour-winkels transformeren in volledig geïntegreerde on- en offline supermarkten, waarmee tegemoet gekomen wordt aan de veranderde eisen van consumenten.”

Bron: prnewswire.com 

VK: Asda maakt gegevens voedselverspilling openbaar
Asda heeft cijfers met betrekking tot voedselverspilling en overschotten over 2018 openbaar gemaakt. Uit deze cijfers blijkt dat het aantal voedingsmiddelen dat aan goede doelen werd gedoneerd met 26% toegenomen was ten opzichte van het jaar daarvoor. In het kader van Asda’s Fight Hunger Create Chance-project heeft de retailer een voedseldonatie-programma opgezet dat winkels in staat stelt om voedsel dat niet onverkoopbaar is maar toch geconsumeerd kan worden, gedoneerd kan worden aan goede doelen. Tegen het einde van 2020 zullen alle Asda-winkels de kans krijgen om overschotten die nog prima eetbaar zijn te doneren. Dit programma vormt een uitbreiding op Asda’s bestaande voedseldonatie-programma’s, zoals via haar distributiecentra, waarmee in 2018 2,7 mln maaltijden aan goede doelen konden worden geschonken. Asda streeft ernaar om in 2025 haar voedselverspilling met 20% te hebben teruggebracht en tegen 2030 gehalveerd te hebben. Ook wil de retailer de transparantie met betrekking tot voedselverspilling verhogen. Het is de eerste keer dat de retailer haar cijfers openlijk naar buiten brengt. Hiermee maakt de supermarkt het voor haar klanten mogelijk om de vooruitgang die zij in dit opzicht boekt te volgen. De cijfers laten zien dat bijna een kwart (23%) van alle voedseloverschotten in de Asda-winkels bestaat uit groenten en fruit.

Bron: corporate.asda.com 

Vietnam: CU-gemakswinkel opent deuren
Het Zuid-Koreaanse BGF Retail, beheerder van CU-gemakswinkels, zal in juni 2020 haar eerste winkel in Vietnam openen. De retailer heeft een franchiseovereenkomst getekend met een Vietnamese exploitant van gemakswinkels. BGF Retail zal haar merk en kennis beschikbaar stellen, terwijl de partner in Vietnam verantwoordelijk zal zijn voor de investeringen en bedrijfsvoering. De retailer betrad vorig jaar de Mongoolse markt door een franchiseovereenkomst met een lokale partner aan te gaan.

Bron: retailanalysis.igd.com 

Polen: Samenwerking Carrefour en Total
Carrefour Polen heeft de handen ineen geslagen met tankstation beheerder Total voor de opening van een netwerk van Carrefour Express gemakswinkels. De eerste twee winkels onder deze merknaam werden in augustus in Stolno en Strzyżawa in de provincie Kujawsko-Pomorskie geopend. Total heeft in Polen een landelijk netwerk van tankstations. Het is de tweede tankstation beheerder waar Carrefour een franchisesamenwerking mee start. De retailer ging eerder namelijk een vergelijkbare samenwerking met Avia aan.

Bron: english.eurobuildcee.com 

VK: Bestway Wholesale verbetert website
Bestway Wholesale heeft haar e-commerce website verbeterd om het winkelen nog aangenamer te maken voor haar klanten. Zo werden onder meer de zoekmogelijkheden verbeterd door middel van een automatische lijst met suggesties, een wisknop en door te garanderen dat de producten toch weergegeven worden wanneer de klant een woord verkeerd intypt. Salih Sheikh van Bestway: “Ons deskundige digitale team kreeg de opdracht om het winkelen voor onze klanten nog makkelijker te maken. We hebben een aantal handige aanpassingen gedaan waardoor het  gebruiksgemak van de site wordt vergroot.”

Bron: talkingretail.com 

Frankrijk: Rallye, moederbedrijf Casino, overlegt met banken over reddingsplan
Het onder schulden gebukt gaande Rallye heeft laten weten dat zij en andere aandeelhouders van de Franse retailketen Casino een ontmoeting met bankiers heeft gehad om te spreken over een concept-reddingsplan. Casinodirecteur Jean-Charles Naouri vroeg in mei surseance van betaling aan voor de moederbedrijven Rallye, Finatis en Fonciere Euris in een poging het bedrijf van de ondergang te redden. Rallye, Fonciere Euris, Finatis en Euris said hebben in een verklaring omtrent het concept-plan laten weten dat dit onder meer bestaat uit een terugbetaling van alle schulden gedurende een periode van tien jaar

Bron: reuters.com 

VK: Tesco bouwt grootste Jack’s-Filiaal om tot gewone Tesco-supermarkt
Tesco neemt haar grootste Jack’s-Filiaal op de schop door het om te bouwen naar een gewone Tesco-supermarkt om ‘beter tegemoet te komen aan de klanten in de regio. Jack’s is het discount-concept van Tesco en is vergelijkbaar met ketens als Aldi en Lidl maar dan met een kleiner personeelsbestand en een nog voordeliger maar beperkter productaanbod. Het filiaal van Jack’s in Lancashire was het grootste sinds de retailer de discountformule in 2018 bij wijze van proef introduceerde. Alle Jack’s-filialen die Tesco tot nu toe opende, waren convenience- of middelgrote winkels. Het filiaal in Rawtenstall, Lancashire, was een experimenteel winkelconcept met een oppervlakte van 3.716 m2.

Bron: inews.co.uk 

Australië: Drakes Supermarkets verlaat Foodland retail group na 45 jaar
Drakes Supermarkets, dat 45 jaar lang de ruggengraat van de Foodland Retail Group vormde, heeft aangekondigd dat het vertrekt bij het beroemde Zuid-Australische winkelmerk. Het heeft voor enkele miljoenen een nieuw distributiecentrum gebouwd in Adelaide, wat 150 banen oplevert en ook klanten besparingen op zal leveren. “Het is opwindend en eng tegelijk maar we weten zeker dat dit de enige manier is om kosten te drukken en onze prijzen concurrerend te houden,” aldus directeur Roger Drake.

Bron: 9news.com.au 

Filipijnen: Metro Retail Stores deelt visie op duurzaam winkelen
De Filipijnse retailketen Metro Retail Stores (MRSGI) is van plan om meer mogelijkheden aan te bieden om duurzaam te winkelen. Tijdens een onlangs gehouden regionaal forum over duurzame consumptie in Zuidoost-Azië vertelde Anna Marie Periquet dat retailers als motoren van economische groei en vormers van de consumentensmaak een enorm verschil kunnen maken. Op het forum waren afgevaardigden uit de Asean-lidstaten aanwezig, evenals vertegenwoordigers van overheidsorganen en NGO’s.

Bron: insideretail.asia 

VS: Meijer start met Retail Management-certificeringsprogramma

In navolging van Walmart en andere retailers is Meijer op zoek naar manieren om haar personeel tevreden te houden op de krappe arbeidsmarkt. De retailer heeft de handen ineen geslagen met het Grand Rapids Community College (GRCC) voor het ontwikkelen van een nieuw Retail Management certificeringsprogramma, dat werknemers de mogelijkheid zal bieden om relevante vaardigheden en competenties op te doen. Dit jaar zullen 18 medewerkers van Meijer deelnemen aan een pilotprogramma. De lessen vinden plaats gedurende een periode van zeven weken, zodat de deelnemers nog dit jaar hun certificaat zullen kunnen behalen.

Bron: progressivegrocer.com 

VS: Wakefern breidt proef met camera’s in schappen uit naar 50 winkels
Wakefern Food is van plan om in 50 van haar filialen een optisch computersysteem te testen dat automatisch aangeeft wanneer het schap van een bepaald product leeg is. De automatiseringsspecialist Focal Systems zegt dat het systeem eerder is getest in vier supermarkten van Wakefern. In de winkel van de retailcoöperatie Keasebey in New Jersey wordt de technologie van Focal nu al ruim een jaar getest.

Bron: supermarketnews.com 

VS: Alex Lee zint op overname W. Lee Flowers
Alex Lee heeft laten weten dat het akkoord is gegaan met de overname van W. Lee Flowers, wat betekent dat de twee regionale retailers samen zullen gaan. De voorwaarden van de overeenkomst werden niet meegedeeld. W. Lee Flowers zal al haar huidige personeel behouden en blijven werken vanuit haar hoofdkantoor in Scranton, South Carolina als dochteronderneming van Alex Lee. Heywar L. King en William Henry Johnson zullen terugtreden als directie van W. Lee Flowers. Rick Geary zal de leiding over W. Lee Flowers overnemen. Alex Lee bezit en exploiteert de merken Lowes Foods, Just Save, die samen goed zijn voor ongeveer 91 winkels, evenals de groothandels Merchants Distributors  en Souto Foods. W. Lee Flowers bezit 75 winkels in North en South Carolina en Georgia, inclusief 50 winkels van de merken IGA en KJ’s Market.  

Bron: grocerydive.com 

Amazon ontwikkelt draadloos langere afstandsnetwerk voor IoT-toestellen
Amazon.com laat weten dat het werkt aan de ontwikkeling van equivalent voor draadloze Bluetooth- en WiFi-protocollen, waarvan de retailer hoopt dat derde partijen het zullen toepassen in intelligente apparaten. De Amazon Sidewalk kondigde tegelijk een nieuw assortiment aan Echo-speakers en een meertalige modus voor de spraakassistent Alexa aan. Hiermee geeft het bedrijf blijk van haar hoge verwachtingen ten aanzien van het Internet of Things (IoT), waarbij apparaten en toestellen via netwerken kunnen worden bediend.

Bron: reuters.com 

 

Publicatiedatum: