Nieuwe ronde, nieuwe kansen na uitzonderlijk uienjaar

Vooruitblikken op het nieuwe uienseizoen is dit jaar niet mogelijk zonder even terug te kijken op het uitzonderlijke uienjaar 2018/2019. Misschien kwam 1976 nog het dichtste in de buurt, maar veel uienhandelaren wisten niet wat ze meemaakten en wellicht ooit nog zullen meemaken. Dit jaar zijn de kaarten weer heel anders geschud. In de Primeur die dit weekend verschijnt doen we een rondje langs exporteurs, verpakkers en groothandelaren in uien, inclusief knoflook en industrie-uien.


Vanaf linksboven met de klok mee: Tim van Haandel, Jelle Vreeswijk, Mateusz Mackowski, Gerard Vos, Dignus Boone en Koen Nieuwenhuijse

“Zo’n jaar zal ik wellicht nooit meer meemaken. Als iedereen genoeg rode uien heeft, is er helemaal geen ruimte voor een land als India op de Europese markt, maar nu was er niks. Rode uien uit China zijn voor de versmarkt niet zo geschikt, maar voor de schillerijen wel. De importuien vielen me kwalitatief erg mee, al zijn het andere uien dan de Hollandse”, constateert Kees van den Bosch van Freeland.

“Vorig jaar was het een bijzonder jaar met minder kilo’s en veel speculatie. Er waren veel aanvragen, maar lang niet alles ging door. Dat maakte het weleens moeilijk om handel te doen. Anderzijds maakten de prijzen, zeker voor de telers met goede opbrengsten, veel goed en werd het hierdoor niet perse een slecht jaar”, constateert Gerard Vos van Vos Onions. “Dit seizoen ziet er weer heel anders uit, maar ik denk dat er wel een goede balans is. De opbrengsten zijn zoals je ze graag ziet en het prijsniveau is ook redelijk goed.

“Kwalitatief zien de uien er dit jaar goed uit. Wel hebben we wat zonnebrand gezien in de zaaiuien, wat je anders eigenlijk nooit zag. Aan het begin van het seizoen zijn er best wat uien weggegaan naar onder meer Brazilië en Senegal. Brazilië is nu weggevallen, waardoor de baalprijs toch iets naar beneden is. Hopelijk kan de prijs standhouden, want momenteel zit de boer er erg vast in”, merkt Jelle Vreeswijk van V&H Agroproducts op.

“Brazilië heeft de eerste weken gered. Helaas verwachten ze vanaf medio oktober toch al hun eigen oogst, terwijl eerst nog gedacht werd dat we tot december konden exporteren. Hierdoor zijn we momenteel vooral aangewezen op Afrika en het Verre Oosten", zegt Tim van Haandel van Mulder Onions.

Dignus Boone van Bowa blikt gematigd positief vooruit op het nieuwe seizoen. “De kwaliteit is in elk geval goed. We hebben een mooi product met een goede kleur. Daarbij is het natuurlijk prachtig weer om de uien binnen te rijden. Het is net jammer dat de vraag uit Brazilië weggevallen is. Wel gaan er best wat uien naar Afrika en Maleisië en we hebben de eerste vrachten voor Roemenië geleverd. Ook Polen vraagt links en rechts al, dus dat is best vroeg voor de Oost-Europese landen.”

Koen Nieuwenhuijse van Marbo ziet een groeiende markt voor roze uien. "Die worden nog beter opgepakt dan de rode en witte uien in hun beginjaren. Er zijn bepaalde markten die een roze ui prefereren boven een donkerrode, maar ook boven een gele ui. Het volume rood groeit bij ons nog steeds. In witte uien zit weinig ontwikkeling en dat volume wordt eerder minder dan meer."

Waar veel bedrijven afgelopen jaar om werk verlegen zaten, had Mateusz Mackowski van Global Onions uit Yerseke het juist enorm druk. De Pool heeft zich de afgelopen tien jaar vanuit Yerseke gespecialiseerd in de industrie-uien en aan uien die niet voor de versmarkt geschikt waren, was afgelopen seizoen geen gebrek. “Uitdaging was wel dat er een tekort was aan grove uien. Gelukkig heb ik een groot deel van mijn klanten kunnen overtuigen om kleinere uien af te nemen. Ze moesten daarvoor wel aanpassingen doen aan hun machines, bijvoorbeeld door over te stappen op sjalottenschillers, maar nu pluk ik er de vruchten van omdat de klanten nu ook kleinere maten kopen en veldgewas uien afnemen.”

Bij Kees den Boer van Handelsonderneming C.J. den Boer uit ’s-Gravendeel is het seizoen van de Spaanse Morado-knoflook net opgestart. “We hebben de beschikking over een mooie kwaliteit grove bollen”, vertelt Kees. Hij onderscheidt zich door de buitenste vellen van de knoflook af te pellen, waardoor de rode kleur zichtbaar wordt. “Dat is een heel werk, maar het verkoopt wel een stuk beter! Als consumenten de rode kleur zien, betalen ze er ook snel een hogere prijs voor.”

"Op de knoflookmarkt is het aanbod krapper dan vorig jaar", vertelt Nilay Kamdar van Pan United. "De vraag is over het algemeen gestaag gegroeid, met name vanuit de internationale keukens en convenience-sector. We hebben er alle vertrouwen in dat we onze klanten kunnen blijven bevoorraden, maar het lijkt erop dat de prijzen bijna 2,5 keer zo hoog zijn als vorig jaar."

Het hele artikel lezen? Lees dan de Primeur die dit weekend verschijnt. Nog geen abonnement? Klik dan hier

kees@freeland.nl   
gerard@vosonions.nl  
tim@mulder-onions.com  
info@bowabv.nl   
Koen@marbo.eu   
Mateusz@globalonions.com  
cornelis@aardappelman.nl 
Astrid@panunited.co.uk 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven