Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sales manager Paul Yin, B&C Lifestyle:

"Vraag naar gember blijft jaar op jaar stijgen"

Tholen - B&C Lifestyle is al meer dan zeven jaar in Nederland gevestigd. Was het voorheen voornamelijk actief in de export van melkpoeder naar China, sinds vorig jaar heeft het bedrijf ook de import van Chinese gember ter hand genomen. En dat gebeurt niet onverdienstelijk. Vorig jaar importeerde het bedrijf vanaf april tot en met het einde van het jaar 200 containers van eigen teelt. Dit jaar is men hard op weg het volume te verdubbelen.

"Ons grote voordeel is dat we onze eigen teelt en pakstation in China hebben. Hierdoor hebben we de hele keten van teelt, tot verpakking en export in eigen beheer", vertelt sales manager Paul Yin. "Onze klanten zijn voornamelijk actief op de Europese groothandelsmarkten of beleveren de supermarktketens. Zo'n 80% van het volume zetten we in Nederland af, maar we exporteren ook zelf naar Scandinavië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Griekenland en Oost-Europese landen."

De gembermarkt mag zich de laatste jaren verheugen in een toenemende vraag. "Veel mensen zien de gezondheidsvoordelen van gember en gebruiken het in hun thee, sap, bier en gerechten. Ik verwacht dat de vraag de komende jaren alleen nog maar groter zal worden", zegt Paul. "Daarbij zijn de maanden september en oktober, als het kouder wordt, altijd al gunstig voor de gemberconsumptie."

Wel ziet de gembermarkt er dit jaar volgens de sales manager wat gecompliceerd uit. "Brazilië startte dit jaar in juni en juli al met exporteren, wat extreem vroeg is. Vanwege kwaliteitsproblemen, wilde men snel van hun gember af zijn. Dat grote volume beïnvloedt de markt wel. Door de kwaliteitsproblemen van de Braziliaanse gember is de Chinese dit jaar duurder dan de Braziliaanse, anders is dat altijd omgekeerd. Daarbij heeft China een lagere productie als vorig jaar door de overstromingen. Hierdoor ligt de kostprijs aanzienlijk hoger."

Twee maanden terug ontving B&C het SKAL-certificaat, waardoor het ook biologische gember mag verkopen. "Volgende week arriveert de eerste container bio-gember in Nederland. Tot het eind van het jaar hopen we zo'n vijftien tot twintig containers te importeren. Daarmee is de biologische gember nog altijd een niche-product ten opzichte van de conventionele variant. Daarvan hebben we dit jaar al 300 containers geïmporteerd en we verwachten de 400 containers aan het einde van het jaar zeker te passeren."

Inmiddels beschikt B&C Lifestyle ook over de benodigde licenties om gember te importeren en het Chinese assortiment wordt de komende weken compleet gemaakt met nashi peren en pomelo's. "We wachten de reacties van onze klanten af en als de vraag er is, breiden we volgend jaar ermee uit. Maar gember zal altijd het belangrijkste product blijven", besluit Paul.

Voor meer informatie:
Paul Yin
B&C Lifestyle B.V.
Barbizonlaan 104
2908 ME, Capelle aan den IJssel 
Mob: 06-40730628
yin@bclifestyle.nl