Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Florent Geerdens, René Nicolaï

“Nieuwe appelrassen gaan de klassieke ‘Big Five’ volledig overnemen”

Tholen – Jarenlang maakte de klassieke ‘Big Five’ van de appelrassen: Gala, Braeburn, Golden, Jonagold en Elstar 85% uit van het areaal bij Noord-Europese boomkwekerijen. Maar de laatste jaren ziet Florent Geerdens van boomkwekerij René Nicolaï een razendsnelle verschuiving naar nieuwere rassen. “De rassen die jaren geleden nog 85% van het areaal uitmaakten, beslaan momenteel slechts 15% van het areaal bij ons in de boomkwekerij.”

“Als we kijken naar Golden zien we dat er nog een beetje vraag komt uit het Oostblok, Marokko en Algerije, maar daar blijft het ook bij. De vraag naar Braeburn is volledig verdwenen en ook de vraag naar Jonagold is minimaal. Er wordt nog wel wat Jonagold in België, Polen en Duitsland geplant, maar dat is niet veel meer. Hoewel Elstar in België een klein ras is, houdt het in Nederland en Duitsland nog vrij goed stand. Gala daarentegen is wereldwijd het grootste ras, maar ik voorspel nog een drie tot vier jaar en dan zal het ook einde verhaal zijn voor Gala”, aldus Florent.

Clubrassen, conceptrassen en nieuwe introducties
“Wanneer we naar de vijf klassieke rassen kijken, zien we dat er bijna niks overblijft en dat ze vandaag de dag volledig worden overgenomen door nieuwe rassen: clubrassen, conceptrassen en nieuwe introducties. Hoewel niet iedere boomkweker en fruitteler toegang heeft tot deze rassen, zie ik wel degelijk een verschuiving”, constateert Geerdens. “Bij ons in de kwekerijen zijn de grote rassen Cosmic Crisp, Magic Star/Natyra en Wellant. Daaronder komen de iets kleinere rassen, zoals Rockit, Smitten,Cherish en GS-66. En verder aan de horizon zien we Dazzle, Snapdragon en Ruby Frost. Deze rassen hebben in de afgelopen twee jaar de klassieke rassen bijna volledig overgenomen.”

Concurrentieslag
De oorzaak van deze overname is deels een gevolg van de overproductie van het afgelopen jaar, waardoor de prijzen wegzakten. Hierdoor is er momenteel een keiharde concurrentieslag bezig. Daarbovenop komt dat wij hier in Noordwest-Europa in een veel te duur productiegebied zitten voor de commodity rassen. Elders in de wereld kunnen ze deze ‘open’ rassen veel goedkoper produceren”, vervolgt de boomkweker die ervan overtuigd is dat er meer gekeken moet worden naar andere industrieën. “Kijk maar naar Chaudfontaine en SPA. Iedereen kan water uit de kraan krijgen, maar zij maken er een gigantisch merk van. Iedereen kan koffiezetten, maar Starbucks maakt er een wereldconcern van. Wat doen wij als hardfruitsector verkeerd ten opzichte van andere industrieën?”

Vernieuwing en innovatie
“Door de slechte prijzen van vorig jaar zijn veel fruittelers gaan inzien dat ze het met de vijf klassieke rassen niet meer kunnen redden en dat de naar innovatie en vernieuwing moeten streven. Hoewel de klassieke rassen nog altijd het merendeel van het product op de markt uitmaakt, maar veel fruittelers planten op dit ogenblik niet omdat ze niet weten wat ze moeten planten. Degene die wel planten, gaan voor innovatie en dat is goed. We moeten ons uit de eenheidsworst liften met nieuwe rassen en gaan focussen op een eigen merk en een eigen imago om een verhaal naar de klant toe te kunnen vertellen”, besluit Florent.

Voor meer informatie:
Florent Geerdens
Boomkwekerij René Nicolaï
Lindestraat 22
3570 Alken
(+32) 11 31 21 25
info@renenicolai.be
www.renenicolai.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven