Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trends op de Duitse markt: bio en gemak

Iedereen weet wel dat biologische producten 'booming business' zijn op de Duitse markt. Biologische groenten en fruit winnen al jaren gestaag terrein en het ziet ernaar uit dat deze trend zich ook de komende jaren voort zal zetten. De trend voor gemaksvoeding is nog niet helemaal tot de consumentenmarkt doorgedrongen maar heeft zich binnen de gastronomie al onmisbaar gemaakt. Beide trends waren belangrijke onderwerpen die tijdens de DOGK 2019 in Düsseldorf aan bod kwamen. 

Klik hier voor het fotoverslag van de DOGK.

Foto's van de excursie naar Metro en de Markthalle in Krefeld. 

"Eco sluit winstgevendheid niet uit"
Johannes Bliestle van Reichenau-Gemüse sprak tijdens het forum de vele aanwezigen toe en visualiseerde de voortdurende groei die ook in de titel van het forum tot uitdrukking kwam. Het was belangrijk voor hem om de term 'biologisch zonder ideologie' toe te lichten omdat Reichenau, ondanks dat deze coöperatie de meeste biologische telers in Duitsland telt, ook op wil komen voor conventionele telers. Wat hem het meest dwarszit, is het traditionele idee van de biologische teler met een strohoed die met een schoffel op het land bezig is. "De biologische tuinbouw is modern, efficiënt en ook commercieel. Eco sluit het commerciële aspect niet uit."

Het bedrijf heeft vorig jaar een korte periode meegemaakt waarin de groei stagneerde als gevolg van de droogte maar dit jaar zal het opnieuw groeien, aldus de directeur. Het belangrijkste product binnen de sector zijn wortelen (13,8%). 

Het land is echter op het gebied van biologische groenten en fruit nog lang niet zelfvoorzienend (in tegenstelling tot vlees en zuivel). Het biologische areaal in Duitsland maakt wel een sterke groei door. Gezien de toenemende vraag blijft het een strategische sector.


Johannes Bliestle spreekt het publiek toe

In Duitsland blijft Aldi de grootste leverancier van bioproducten. Dit valt bij gespecialiseerde retailers niet altijd in goede aarde. "Toch is  het over het algemeen zo dat speciaalzaken net zo goed als discounters meeliften op het succes van bio," zegt Bliestle. 

Van de zijde van de foodretailers plaatste Matthias Reuter, hoofd AGF bij Edeka Stenger, nog wat opmerkingen. Hij ging met name in op de verschillen tussen consumenten die uitsluitend biologische producten kopen en zij die zowel conventionele als biologische producten kopen. "Een biokeurmerk is niet het enige aankoopcriterium voor klanten die zowel biologische als conventionele producten kopen. Consumenten die alleen maar biologische producten kopen maken verschil tussen de verschillende keurmerken." Over het algemeen is het zo dat het belang van klassieke certificaten, zoals Demeter en Bioland, toeneemt.  


Matthias Reuter, hoofd afdeling groenten en fruit bij Edeka Stenger in gesprek met Kaasten Reh.

Binnen de gehele sector is duurzaamheid een belangrijk thema, evenals de discussie met betrekking tot verpakkingen. "Wij zijn ons er echter van bewust dat het idee van duurzaamheid zwaarder weegt voor de consument dan de daadwerkelijk duurzaamheid. Alleen het feit dat een verpakking een natuurlijke uitstraling heeft, wil niet meteen zeggen dat deze ook daadwerkelijk 'groener' is. Er is op dit gebied nog veel voorlichting nodig."

Klik hier voor het fotoverslag van de DOGK.

Foto's van de excursie naar Metro en de Markthalle in Krefeld.

Vers gesneden? Ja! Zolang de consument er maar geen erg in heeft
Catering buitenshuis neemt een steeds belangrijkere plaats in het Duitse voedingspatroon in en gemaksproducten zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de gastronomische sector. Tijdens het forum deelde Hans-Christoph Behr wat cijfers. "De consumptie buitenshuis neemt toe."

Voorgesneden en voorbewerkte AGF is een goede manier om de hoge arbeidskosten te drukken en om te gaan met personeelstekorten. Deze gemaksproducten moeten wel stilletjes ingekocht worden omdat de consument bewerkte producten nog altijd niet heeft omarmd en niet geconfronteerd wil worden met het feit dat de groenten en fruit op zijn of haar bord niet ter plaatse in de keuken bereid zijn. Consumenten hebben nog altijd bedenkingen over veel voorgesneden categorieën, met uitzondering van voorgesneden aardappelproducten, die wel goed ontvangen worden. "Buiten gemengde voorverpakte sla spelen voorgesneden groenten nog geen rol van betekenis in Duitse huishoudens," legt Behr uit. 


Dr. Hans-Christoph Behr, AMI

Er is nu al sprake van groei maar het is afwachten hoe deze zich in de toekomst verder zal ontwikkelen. Behr benadrukt dat het niet meer gaat om producten zoals champignonconserven maar over nieuwe concepten die gericht zijn op versproducten. Versheid is een doorslaggevende factor in de cateringsector, een branche die met name kan profiteren van gemaksproducten."

Klik hier voor het fotoverslag van de DOGK.

Foto's van de excursie naar Metro en de  Markthalle in Krefeld.

Publicatiedatum: