Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zwitserse teler vecht voor voortbestaan groenteklassieker

"Afzet zuurkool zal binnenkort stabiliseren"

In de grootste teeltgebieden in Zwitserland is het koolseizoen al begonnen. Er wordt al wekenlang witte en rode kool geoogst. Ook voor het Zwitserse Schöni Swissfresh, één van de grootste leveranciers van zuurkool en bewerkte groentenproducten aan de Zwitserse retail, is het seizoen inmiddels aangebroken. Ondanks de moeilijke marktomgeving en de dalende afzet van deze traditionele groentenspecialiteit, blijft het familiebedrijf zich richten op de toekomst. We hebben goede hoop dat de afzet van zuurkool de komende jaren weer zal stabiliseren."


Impressie van de oogst / Beeld: Schöni AG

Bij aanvang van het nieuwe seizoen heeft iedereen het natuurlijk over oogstramingen. Er wordt een gemiddelde oogst witte kool verwacht, die vergelijkbaar zal zijn met vorig jaar. Er zal echter wel minder rode kool worden geoogst, zo blijkt uit de meest recente ramingen. Het in Oberbipp (Oberaargau, Kanton Bern) gevestigde familiebedrijf heeft verliezen geleden als gevolg van slechte weersomstandigheden. "Over ons gehele productaanbod hebben we onze hoeveelheden licht weten te verhogen dankzij innovatie en de introductie van nieuwe producten. Zuurkool is uiteraard een seizoensproduct. De consumentenprijs blijft vrijwel altijd hetzelfde. De prijzen voor zuurkoolspecialiteiten (zoals wijnzuurkool) liggen doorgaans €0,90 tot €2,75 per kilo hoger dan die van traditionele zuurkool."


Traditionele verpakkingsconcepten
"Ondanks het feit dat de consument in toenemende mate om kleinere verpakkingen vraagt, zijn de zakken van 500 gram zuurkool nog altijd veruit het populairst," laat het bedrijf weten. "Jongere consumenten zijn gevoelig voor nieuwe ontwerpen en maten, terwijl de liefhebbers van zuurkool zich veelal in de hogere leeftijdscategorieën bevinden. De sector houdt daarom vast aan de traditionele verpakkingsconcepten. We testen nu wel een verpakking met een lagere ecologische voetafdruk. We onderhouden hierover voortdurend contact met onze leveranciers." 

  
BBQ-Kraut: Een zomers zuurkoolalternatief voor de toekomst?

BBQ-Kraut: heeft potentie maar moeilijk te positioneren
Uitgebreid onderzoek van de Swiss Association for Vegetable Producers heeft uitgewezen dat 94% van de Zwitserse bevolking zuurkool nog steeds als een traditioneel product beschouwt. Tegelijkertijd is het zo dat 60% van de Zwitsers het product alleen in bepaalde seizoenen consumeert of alleen in het najaar en de winter. Een zomers product dat een aantal jaar geleden op de markt werd gebracht is BBQ-zuurkool (chili of ui). "Het aandeel van dit product in de omzet is nog wel laag maar laat desondanks een positieve ontwikkeling zien. Bij de introductie waren we ons er goed van bewust hoe belangrijk de juiste schap plaatsing voor een dergelijk nieuw product is. Het is een product dat moet worden gepresenteerd in combinatie met seizoensproducten voor op de grill en vlees maar dit is natuurlijk niet de gebruikelijke plaats waar men zuurkool verwacht aan te treffen. 

Een aantal producten uit het assortiment van Schöni

Marktleider in bewerkte groenten
Schöni Swissfresh is een familiebedrijf waarvan de geschiedenis 100 jaar teruggaat. De groententeler is een belangrijke leverancier aan Zwitserse retailers, speciaalzaken (groothandels, slagers, etc), evenals aan de foodservicebranche. Het bedrijf verwerkt jaarlijks zo'n 10.000 ton grondstoffen, waarvan 90% groenten. Haar marktaandeel in het zuurkoolsegment in Zwitserland bedraagt momenteel rond de 70%. De populairste producten van het bedrijf zijn zuurkool, knollen, rode kool en appelmoes. Rauwe, niet-gepasteuriseerde, gefermenteerde producten maken de laatste tijd een forse groei door en trekken nieuwe groepen consumenten aan. 

 

Voor meer informatie:
schoeni.ch holding ag
Niedermattstrasse 30
CH-4538 Oberbipp
+41 62 788 48 28
info@schoeni.ch 
www.schoeni.ch  

Publicatiedatum: