Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische e-commerce neemt toe

Israël: Trigo krijgt kapitaalinjectie van $22mln
Trigo, een Israëlisch techbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in kassavrije systemen voor supermarkten, heeft een kapitaalinjectie verkregen van $22mln (€19,9mln). Het kapitaal is verstrekt door het investeringsbedrijf Red Dot Capital met medewerking van bedrijven die eerder in Trigo hebben geïnvesteerd, namelijk Vertex Ventures Israel en Hetz Ventures. De investering wordt gebruikt om de technologie van Trigo aan te passen voor grotere winkelformats. Het systeem is nu al geschikt voor winkels met een oppervlak van 464 vierkante meter. Dat is een formaat dat twee keer zo groot is in vergelijking met een winkel van Amazon Go. Zodoende maakt Trigo de grootste kassavrije supermarkten ter wereld mogelijk. Ook wordt het geld aangewend om de samenwerking met grote Amerikaanse en Europese supermarktketens te verbeteren.
Bron: prnewswire.com 

Rusland: X5 opent dc in Siberië
X5 Retail Group heeft in Siberië zijn logistieke infrastructuur verbeterd met een nieuw distributiecentrum. Het nieuwe logistieke centrum voor de X5-keten Pyaterochka bevindt zich in Novosibirsk en heeft een oppervlak van 38.500 vierkante meter. Het centrum zal Pyaterochka-winkels ondersteunen in onder andere de omliggende regio's van Novosibirsk, Omsk, Tomsk en Kemerovo en de omgeving van Krasnoyarsk en Altai. Per dag zullen zo'n 5.000 ton aan goederen het centrum passeren. Het dc heeft de capaciteit om 1.200 retailzaken te ondersteunen. Per 30 juni stond het winkelnetwerk van Pyaterochka in Siberië op 583 locaties. Het logistieke centrum heeft acht opslagzones met elk hun eigen temperatuur, zodat een keur aan producten van AGF tot kaviaar of alcoholische dranken kan worden verwerkt. Ook heeft het centrum een eigen bananenrijpkamer.
Bron: x5.ru 

Jumbo bezorgt maaltijden in Groningen
Jumbo is begonnen met een testfase voor een besteldienst voor maaltijden in Groningen. De maaltijden worden bezorgd vanuit een eigen vestiging en worden online aangeboden via Thuisbezorgd.nl. Na een paar maanden wordt de testfase geëvalueerd. Om van de bezorgdienst gebruik te kunnen maken, kunnen Groningers zich simpelweg registreren via Thuisbezorgd.nl en vervolgens kiezen voor de opties van Jumbo. Er kan worden gekozen uit alle maaltijden en dranken van het Jumbo-assortiment. Hieronder bevinden zich onder andere verse salades, pizza's en focaccia's. De bestelling wordt binnen een uur afgeleverd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Ocado Retail heeft 11,4% meer kwartaalomzet
Ocado Retail, de joint venture van Ocado en Marks & Spencer, heeft in het derde kwartaal een omzet gegenereerd van £386,3mln (€435,4mln). jaar op jaar is dat een toename van 11,4%, ondanks dat Ocado eerder dit jaar te maken had met een brand bij een distributiecentrum. Het aantal bestellingen nam toe, hoewel daarmee ook het gemiddelde volume per bestelling afnam. Desondanks is er nog steeds sprake van een gemiddelde bestelling van £105,42 (€118,82). Het gemiddeld aantal bestellingen per week steeg met 12,1% tot 314.000, mede doordat het bedrijf meer opties aan bezorgtijden mogelijk heeft gemaakt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Italië: Cortilia investeert in thuisbezorging
Ondanks dat de Italiaanse supermarktsector een waarde heeft van €150mln, is het online marktsegment nog niet goed ontwikkeld. Het in Milaan gevestigde e-commerce-bedrijf Cortilia wil van dit gat in de markt gebruik maken, door versproducten bij consumenten in het noorden van Italië aan huis te bezorgen. Cortilia werd in 2012 opgericht en heeft onlangs voor €8,5mln aan financiering verkregen van de investeringsbedrijven Five Seasons Ventures en Indaco Ventures. Cortilia levert producten die direct van de teler of leverancier afkomstig zijn. De service van Cortilia is beschikbaar via de eigen website of de app op iOS of Android.
Bron: eu-startups.com 

Filipijnen: Lazada maakt kredietbetaling mogelijk 
Klanten van de Filipijnse supermarktketen Lazada kunnen nu online producten bestellen en deze in termijnen afbetalen door middel van een kredietregeling. De betaaldienst heet e-ShopaLoan en is gericht op de toenemende middenklasse van Filipijnse consumenten. Bedragen kunnen maandelijks worden afgelost via het platform van Lazada. De leningen lopen van PHP4.000 tot PHP20.000 (van €69,39 tot €346,96), die met zes maanden moeten worden afgelost. De leningen kunnen worden gebruikt voor de aanschaf van producten in de prijsklasse van PHP5.000 tot PHP50.000 (van €86,74 tot €867,41). Om voor e-ShopaLoan in aanmerking te komen, moet de gebruiker de AsiaKredit pera247 app installeren en zich laten registreren.
Bron: insideretail.asia 

VK: Morrisons roept met nieuwe labels op tot recycling
Morrisons heeft nieuwe productlabels geïntroduceerd, die een oproep bij consumenten doen om de verpakking te recyclen of door de winkel te laten hergebruiken. Honderden producten hebben op de verpakking nu tips vermeld staan over hoe het product kan worden gerecycled. Ook moedigt de verpakking de gebruiker aan om het plastic naar de winkel terug te brengen. Morrisons is van plan om alle verpakking die niet kan worden gerecycled, hergebruikt of biologisch kan worden afgebroken in de komende vijf jaar uit het huismerkassortiment te verwijderen. Het plan van Morrisons heeft betrekking op 400 producten, die nu voor zien zijn van de nieuwe labels aan de voorzijde van de verpakking.
Bron: usatodaypost.com 

Belgische e-commerce neemt toe
In het eerste halfjaar is de Belgische online retailsector jaar op jaar met 7% toegenomen. Dit blijkt uit statistieken van BeCommerce Market Monitor. Er werd in de eerste helft van dit jaar voor €5,39mld uitgegeven via online retail. Zowel het aantal online transacties als de waarde van de gemiddelde transactie zijn volgens BeCommerce voor het vijfde jaar op rij toegenomen. "Als de e-commerce-sector in België op deze manier blijft groeien, ziet het ernaar uit alsof we ergens in dit jaar de magische grens van €11mld gaan bereiken", aldus Sofie Geeroms van BeCommerce.
Bron: retaildetail.eu 

Britse supermarktsector maakt weer opmars
De Britse supermarktsector had in de periode van 12 weken tot 8 september een toename in omzet van 0,5%. Dit blijkt uit de laatste statistieken van Kantar. De vier grootste Britse ketens zagen in deze periode hun omzet echter afnemen. Tesco, de grootste keten van het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van 26,9%, had in de afgelopen periode een afname in omzet van 1,4%. Sainsbury's, met een marktaandeel van 15,3%, had 0,1% minder omzet. Asda (marktaandeel van 15,1%) had 1,0% minder omzet. Morrisons had een afname in omzet van 2,0%, waarmee het marktaandeel op 9,9% kwam. Sainsbury's had van de vier grootste supermarktketens de beste resultaten. De keten wist meer klanten aan te trekken dankzij zijn Price Lockdown strategie. Tesco wist de daling in omzet voor een deel tegen te gaan dankzij de afzet van biologische producten. De omzet van bio-producten steeg met 11%. Ook de eigen huismerken voor het hogere marktsegment presteerden goed, zoals Redmere Farms en Creamfields. De beste resultaten werden in het afgelopen kwartaal gezien bij de online supermarkt Ocado. Ocado had een toename in omzet van 12,7%, waarmee het marktaandeel toenam tot 1,4%. Ook de discountketens Aldi en Lidl hadden goede resultaten behaald. Aldi had een toename in omzet van 6,3% en Lidl een omzetgroei van 9,2%. De marktaandelen van Aldi en Lidl stonden respectievelijk op 8,1% en 6,0%.
Bron: esmmagazine.com 

Carrefour breidt uit in midden en zuiden van Italië
Carrefour Italia heeft twee nieuwe franchise-overeenkomsten getekend met Apulia Distribuzione en Etruria Retail. Door de nieuwe overeenkomsten kan Carrefour zijn aanwezigheid uitbreiden in het midden en zuiden van Italië. De netwerken van Carrefour Market en Carrefour Express worden versterkt in de regio's Calabria, Basilicata en Puglia. Ook worden op deze manier meer Carrefour-locaties geopend in Toscane en Umbria. Per 1 januari 2020 zal dit leiden tot 546 nieuwe winkels. In het huidige netwerk van Carrefour Italia bevinden zich 1.085 locaties. Specifiek komen er 256 nieuwe winkels bij in Puglia, Calabria en Basilicata en 290 nieuwe vestigingen in Toscane en Umbria. Een aantal franchise-winkels van Etruria Retail zullen in plaats van het merk van Carrefour gebruik maken van het huidige La Bottega-merk.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Ketens testen digitaal medianetwerk
Albertsons, Safeway, Southeastern Grocers en Weis Markets gaan in een pilotproject gebruik maken van een nieuw digitaal medianetwerk voor supermarkten. Het medianetwerk is van News America Marketing (NAM), dat een dochteronderneming is van News Corp. De pilotfase gaat in de winter van dit jaar van start. Het project houdt in dat grote schermen worden geplaatst in drukkere delen van de supermarkt, zoals de ingang. Op deze schermen worden zowel lokale als nationale advertenties geplaatst, als ook reclame voor merken van de retailers. Volgens NAM kunnen de advertenties worden aangepast aan de hand van bijvoorbeeld het tijdstip van de dag, het huidige weer of nieuwe producten.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Walmart en Capital One kondigen nieuwe klantenkaarten aan
Walmart en Capital One gaan op 24 september nieuwe klantenkaarten introduceren. Het nieuwe  Capital One Walmart Rewards Credit Card Program geeft 5% korting bij aankopen bij Walmart. Het programma bevat twee verschillende kaarten. De Mastercard wordt overal geaccepteerd, terwijl de Walmart Rewards Card alleen kan worden gebruikt voor boodschappen in Walmart-vestigingen. Volgens onderdirecteur Daniel Eckert is het de missie van Walmart om consumenten helpen geld te besparen. "Het nieuwe programma helpt klanten om meer te verdienen bij het kopen van producten zowel binnen als buiten Walmart."
Bron: eu.usatoday.com 

Publicatiedatum: