Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waterkers van Sint-Lucie genomineerd voor Het Streekproduct 2019

“Van alle genomineerden is waterkers de enige groente in de race”

Tholen – Als enige AGF-product is de waterkers van Sint-Lucie genomineerd voor Het Streekproduct van 2019, een verkiezing van de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. “Van de provincie Limburg zijn wij als winnend bedrijf uit de bus gekomen, maar we gaan voor nationale winst”, vertelt Frank Vansimpsen van Sint-Lucie. “Van alle genomineerde producten is waterkers de enige groente die nog in de race is. Dat is erg jammer, want groenten zijn zo gezond. De overige genomineerden zijn voornamelijk vleesproducten, zoals worstjes en pens.”

“Na een rustig zomerseizoen begint het weer wat drukker te worden. Waterkers is een weersafhankelijk product, de meeste consumenten zien waterkers nog steeds als een groente om soep mee te maken en dat wordt niet veel gegeten in de zomer. Maar waterkers is veel meer dan dat. Je kan het gebruiken in salades, pesto van maken en nog veel meer. Daarom hopen we dat als we de wedstrijd winnen, de consument meer bewust kunnen maken van de veelzijdigheid van waterkers”, aldus Frank.

In de zomer liggen 4 van de 7 teeltlocaties van Sint-Lucie stil. “Maar we hebben dan net zoveel productie als in de winter. In de zomermaanden kunnen we de plant om de 2 tot 3 weken oogsten, terwijl dat in de winter om de 8 tot 9 weken is”, zegt Vansimpsen. Prijzen zijn heel het jaar door gelijk. “Dat is makkelijk voor onze klanten. De consumptie blijft over de jaren heen vrij constant. Door de verkiezing hopen we dat het product wat meer naamsbekendheid krijgt. Tijdens de feestdagen piekt de verkoop van waterkers. Dan ligt de verkoop 4 tot 5 keer hoger dan normaal. Retail en horecagroothandels zijn de belangrijkste afzetmarkten voor Vansimpsen.

“We willen iedereen mobiliseren om te stemmen op waterkers als streekproduct van 2019. Als we kijken naar de andere producten, hebben we zeker nog stemmen nodig om te kunnen winnen. Steun ons door te stemmen via de onderstaande link. Per dag kun je 1 stem uitbrengen. Stemmen dus op “Waterkers uit Haspengouw”, besluit Frank.

Klik hier om te stemmen op de waterkers van Sint-Lucie. Of op de banner op de website van AGF. 

Voor meer informatie:
Frank Vansimpsen
Sint-Lucie
Kraaibornstraat 37
3700 Tongeren
+32(0)476 493 957
frank@sint-lucie.be
www.sint-lucie.be