1e online uitzending 22 september

Paprika en komkommer spelen hoofdrol in Opscheppers

Kinderen via YouTube inspireren om gezonder en bewuster te eten. Op het YouTube-kanaal Opscheppers gaan verschillende YouTubers, onder wie Kalvijn, op avontuur om uitleg te geven over groenten en fruit. 
 
In 2050 tien miljard buiken vullen, hoe moet dat? Tijd voor actie, van boer tot aan mond, duurzaam en gezond, zo klinkt het in de trailer van de serie waarin YouTubers op avontuur gaan en uitleg geven over groenten en fruit. 

Om al die mensen in 2050 van voedsel te kunnen blijven voorzien, moet de productie omhoog, terwijl de ecologische impact juist moet verminderen. Dat kan alleen als voeding, teelt en productie veranderen.

“Als leidende Food & Agri-bank willen we hieraan een bijdrage leveren en samen met onze klanten werken aan oplossingen voor de toekomst”, vertelt Carin van Huët, directeur Food & Agri bij Rabobank dat opdracht gaf aan Cinemates om de serie te ontwikkelen. “Bewustwording is daarin een belangrijke eerste stap. En daarmee kan je niet vroeg genoeg beginnen. In samenwerking met Cinemates, het mediabedrijf van YouTuber Kalvijn, hebben we daarom Opscheppers laten ontwikkelen. Een leuk en spannend YouTube-kanaal voor 8 tot 13-jarigen over gezonde voeding.”


De trailer

Meer dan koek en snoep
“We vinden het belangrijk dat we niet zomaar leuke video’s maken, maar op een inspirerende manier jongeren bewuster maken,” legt Kelvin Boerma, alias Kalvijn, uit. “Ik kom zelf van de boerderij en ben opgevoed met ‘eet gevarieerd’ en ‘eten wat de pot schaft’. Dat vind ik heel normaal. Met Opscheppers wil ik onder andere duidelijk maken dat er meer is dan koek, snoep en cola en laten zien waar ons voedsel vandaan komt. Sommige mensen weten bijvoorbeeld niet dat melk van de koe komt!

Mijn ervaring is dat als je weet waar je voedsel vandaan komt of hoeveel tijd ervoor nodig is om het te laten groeien je er automatisch anders mee om gaat. Eén van de hoofdrollen in Opscheppers is weggelegd voor mijn handelsmerk, de paprika. Dat is het al drie jaar en nog steeds krijg ik berichten van ouders die vertellen dat hun kind nooit paprika at en nu wel. Hoe tof is dat.”

Vier formats testen
Voor Opscheppers is Kelvin op zoek gegaan naar creatieve talenten om mee samen te werken. “Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij Bibi en Charlotte, theatertalenten en winnaars van Kunstbende 2018, een wedstrijd voor jong creatief talent. Zij werkten al samen met Luuk en dit drietal bleek een topteam voor de creatie van Opscheppers. Van verhaallijn tot muziek en presentatie, ze doen het allemaal. We hebben vier formats ontwikkeld voor Opscheppers zodat we van september tot december kunnen bekijken hoe we jongeren het meeste aanspreken. Het format dat het beste werkt gebruiken we in 2020 voor nieuwe afleveringen.”

Op 22 september is de eerste uitzending te zien op Opscheppers.

Opscheppers is onderdeel van Rabo Food Forward, het programma waarmee Rabobank kinderen en volwassenen laat kennismaken met het eten van de toekomst.

Bron: Rabobank


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven