Finse Kesko introduceert calculator voor CO2-uitstoot

Duitsland: overleg over Real-overname duurt langer
Het overleg tussen Metro en de vastgoedinvesteerder Redos om de hypermarktketen Real over te nemen gaat langer duren dan verwacht. Volgens Metro komt dit omdat er nu ook andere kandidaten zich hebben aangemeld voor de overname van de hypermarktketen. Het overleg met Redos loopt al sinds mei. Hoewel deze gesprekken al tot enige vorderingen hebben geleid, wil Metro ook de nieuwe kandidaten de gelegenheid geven om een kans te maken op het overnemen van Real. Volgens anonieme bronnen zouden in september de plannen voor de overname aan de Duitse mededingingsautoriteit worden voorgelegd, waarna de overname in oktober zou worden voltooid. Aanvankelijk zou Metro met het einde van juli tot een overeenkomst met Redos zijn gekomen. Sindsdien is deze deadline verschoven naar september. 
Bron: esmmagazine.com 

Polen: Carrefour begint tweede editie van bio-campagne
Carrefour Polska is begonnen met de tweede editie van zijn "Bio on Health"-campagne. Net als bij de vorige keer dat deze campagne werd ingezet, is het doel om consumenten voor te lichten over de voordelen van biologische levensmiddelen. Ook benadrukt de campagne de lage prijzen van deze producten, zodat de consument kan worden overgehaald deze in te slaan. Volgens commercieel directeur Marek Lipka zijn consumenten steeds vaker bewust op zoek naar gezonde en onverwerkte voeding. "Ze lezen bij het kiezen van hun boodschappen de labels en gaan dan voor producten met een hoge kwaliteit en een simpele inhoud. Daarnaast is ook de prijs een belangrijke factor bij het kiezen van de boodschappen. Dankzij de Bio for Health-campagne kunnen we laten zien dat de keuze voor bio-producten niet per se altijd leidt tot hogere kosten."
Bron: esmmagazine.com 

Britse supermarktsector trekt weer aan
De laatste statistieken van Kantar met betrekking tot de Britse supermarktsector laten zien dat de omzet weer toeneemt. In de afgelopen 12 weken is de omzet jaar op jaar gestegen, ondanks alle onzekerheden omtrent de brexit. De omzet steeg met 0,5%, hoewel het volume van de omzet gelijk bleef. Hoewel er geruchten gaan dat Britse consumenten een noodvoorraad aanleggen vanwege de brexit-deadline van 31 oktober, lijkt dit aan de hand van de observaties van Kantar vooralsnog niet te gebeuren. Britse huishoudens kochten in de afgelopen 12 weken zelfs 0,9% minder producten dan vorig jaar.
Bron: uk.kantar.com 

India: Walmart kondigt nieuwe beurzen voor telers aan
Walmart is van plan om in India telers financieel te ondersteunen door middel van twee nieuwe beurzen. De Digital Green- en TechnoServe-beurzen hebben samen een waarde van  $4,8mln (€4,3mln) en moeten programma's mogelijk maken waarmee kleine telers toegang krijgen tot landbouwtechnologie, nieuwe officiële markten en mogelijkheden voor het opzetten van telersorganisaties.
Bron: indiawest.com 

China: Suning.com wil afdelingen in 200 Carrefour-winkels
Suning.com, dat onlangs de Chinese tak van Carrefour heeft overgenomen, wil fors uitbreiden. Op 28 september wil het bedrijf in meer dan 200 Carrefour-vestigingen afdelingen van Suning hebben geopend. De afdelingen hebben een assortiment van huishoudelijke apparaten en andere elektronica. Het bedrijfsplan van elke afdeling is gebaseerd op het consumentenprofiel en de locatie van de betreffende Carrefour-vestiging.
Bron: caixinglobal.com 

VK: Ocado begint mogelijk eerder met M&S-bezorgingen
De Brits online supermarkt Ocado begint mogelijk eerder met het aan huis bezorgen van bestellingen bij Marks & Spencer. Aanvankelijk stond de deadline voor het begin van de joint venture op september 2020. De joint venture tussen Ocado en M&S werd in augustus opgezet onder de naam Ocado Retail. Hiermee kwam tevens een einde aan de leveringsovereenkomst tussen Ocado en Waitrose.
Bron: reuters.com 

Finland: Kesko introduceert calculator voor CO2-uitstoot
De Finse retailer Kesko heeft een nieuwe calculator geïntroduceerd, waarmee de CO2-voetafdruk van bepaalde levensmiddelen kan worden berekend. Consumenten kunnen hierdoor zelf zien wat de gevolgen voor de CO2-uitstoot zijn en zo zelf tot duurzame keuzes komen. De CO2-calculator wordt voor het einde van dit jaar uitgegeven en is ontwikkeld in samenwerking met het Finse instituut voor natuurlijke bronnen Luke. De calculator wordt als een extra toevoeging geïmplementeerd bij de K-Ostokset-dienst van Kesko. K-Ostokset stelt de consument op dit moment in staat om te zien welke producten uit Finland afkomstig zijn. De informatie waar de calculator mee werkt is afkomstig van Luke, dat bij de 40 meest populaire productcategorieën de CO2-voetafdruk heeft geraamd. Deze categorieën betreffen onder andere melk, brood, vlees en wortelgroentes.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Takeoff Technologies krijgt $25mln aan financiering
Takeoff Technologies heeft een financieringsronde afgerond, waarmee het bedrijf $25mln (€22,6mln) extra aan kapitaal heeft verkregen. De investeringsronde is geleid door Forrestal Capital dat op deze manier 5% van het bedrijf in handen heeft gekregen. De waarde van Takeoff wordt hiermee gesteld op $500mln (€452,4mln). Het totale kapitaal dat Takeoff nu heeft vergaard staat op $86mln (77,8mln). Het geld wordt gebruikt om de schaal van Takeoff Technologies te vergroten in Noord-Amerika, Europa en Australië. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in thuisbezorging voor grote supermarktketens. Als zodanig heeft Takeoff verschillende distributiecentra opgezet, waarvan het aantal in de komende maanden zal worden uitgebreid. Een aantal van de retailpartners waar Takeoff mee zal werken zijn in de VS onder andere Albertsons, Ahold Delhaize, Wakefern en Sedano’s en in Australië Woolworths.
Bron: prweb.com 

Amazon test nieuw systeem voor feedback van klanten
Amazon test een nieuwe manier die het voor klanten makkelijker moet maken om feedback over producten te geven. Het nieuwe feedback-systeem moet met een enkele druk op een knop werken, zodat het geven van reacties ook aantrekkelijk is voor consumenten met weinig tijd, energie of interesse in dit soort functies. Veel consumenten maken gebruik van de klantenfeedback om zelf te besluiten tot de aanschaf van een bepaald product over te gaan.
Bron: techcrunch.com

VS: Target begint nieuw huismerk met Good & Gather
Target is van plan om een nieuw huismerk op te richten onder de naam Good & Gather. Het nieuwe huismerk moet het grootste eigen merk van Target tot nu toe worden. "Toen Target iets meer dan tien jaar geleden actief werd in de Amerikaanse supermarktsector, voorzag het bedrijf een enorm potentieel voor groei. Snel veranderde het bedrijf dan ook in een onderneming met een waarde van $15mld (€13,6mld). De snelle uitbreiding in versproducten en dranken zorgde er echter ook voor dat de supermarktafdeling van het bedrijf geen duidelijk eigen uitgangspunt had", aldus onderdirecteur Stephanie Lundquist tijdens haar presentatie op de Groceryshop-conferentie in Las Vegas. "De rest van ons bedrijf stond bekend onder de bijnaam Tar-zhay, terwijl het supermarktdeel simpelweg gezien werd als een functioneel onderdeel van het bedrijf. Dat is nu niet meer het geval. Het supermarktdeel vormt een vijfde van alle activiteiten van Target. De vergelijkende winkelomzet is in de afgelopen acht kwartalen continu gestegen."
Bron: grocerydive.com 

VS: Kroger opnieuw vermeld op Dow Jones Sustainability Index
Kroger is voor het zevende jaar op rij vermeld op de Dow Jones Sustainability Index (DJSI). De DJSI is een ranglijst van de bovenste 20% van de grootste Noord-Amerikaanse bedrijven die vermeld staan in de S&P Global Broad Market Index. Deze bedrijven worden gerangschikt op basis van hun economische, sociale en aan duurzaamheid gerelateerde prestaties. De DJSI wordt samengesteld door S&P Dow Jones Indices en RobecoSAM. De index geldt als een graadmeter voor investeerders die zich vooral willen richten op duurzame ondernemingen.
Bron: prnewswire.com 

VS: Farmstead en Alex Lee sluiten leveringsovereenkomst
De online supermarkt Farmstead gaat in North- en South-Carolina uitbreiden door middel van samenwerking met de retailer Alex Lee. Alex Lee is het moederbedrijf van de keten Lowes Foods en de distributeur Merchants Distributors. Door de nieuwe samenwerking kunnen Farmstead en Alex Lee hun bereik via elkaars netwerken vergroten, zonder dat er extra fysieke winkels hoeven worden te geopend. Farmstead opent in North- en South-Carolina een aantal kleine distributiecentra. Het is voor het eerst dat Farmstead buiten San Francisco uitbreidt.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Tops maakt zich sterk tegen klimaatverandering
Tops Markets LLC heeft zich aangesloten bij het 2019 Clean Up the World (CUTW)-programma. Het CUTW-programma is in 1993 in Australië opgezet en is een van de grootste milieuprogramma's ter wereld geworden. Gemeentelijke overheden, scholen, ondernemingen en dorpsgemeenschappen hebben zich bij het programma aangesloten, waarmee activiteiten worden georganiseerd om lokale milieuproblematiek aan te pakken. Tops zal een bijdrage leveren door bij alle 159 Tops-locaties van 20 tot 22 september het Clean Up the World-weekend te organiseren. Tijdens dit evenement worden 10.000 herbruikbare zakken van recyclebaar materiaal uitgedeeld als alternatief voor plastic zakken. Dit is met name van belang voor de markt in New York, waar per maart 2020 een verbod op plastic tassen in zal gaan.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Meijer breidt Shop & Scan-technologie uit
De Amerikaanse retailer Meijer heeft een initiatief van 15 maanden voltooid, waarin de Shop & Scan-technologie van het bedrijf bij alle vestigingen in de Midwest werd geïnstalleerd. Het nieuwe kassasysteem is zodoende naar 44 winkels uitgebreid in het zuidoosten van Michigan. Shop & Scan werkt door middel van een mobiele app, waarmee de klant in de winkel producten kan scannen. Hierdoor kan sneller worden betaald bij de kassa's, door eenvoudig de eigen smartphone te scannen bij een zelfscankassa. Het aantal aangekochte producten is terug te zien in een lijst in de Meijer Mobile App, die gratis kan worden gedownload.
Bron: prnewswire.com 

Amazon wil Hub Locker-programma uitbreiden
Amazon heeft in de afgelopen jaren in delen van de VS feloranje kluisjes geïnstalleerd bij hotels, buurtwinkels en supermarkten. De kluisjes worden gebruikt voor een programma afhaaldiensten. Dit aantal kluisjes wordt in het komende jaar fors uitgebreid. Amazon wil de kluisjes gebruiken om het logistieke netwerk te verbeteren en om het aantal bestellingen via Prime te vergroten. Al met al moet volgens anonieme bronnen het Amazon Hub Locker-programma worden verdubbeld. Per maand worden 1.000 nieuwe locaties in overweging genomen, waarbij een groot deel hiervan ook daadwerkelijk kluisjes zal krijgen.
Bron: cnet.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven