Manuel Ferrer, van HM. CLAUSE IBÉRICA:

"Er is nog genoeg marktruimte voor de Spaanse tomaat"

Het is inmiddels twee jaar geleden dat HM.Clause tijdens Fruit Attraction Adora presenteerde. Tot nu toe zijn de resultaten zeer positief, aldus Manuel Ferrer, marktverantwoordelijke bij het bedrijf.

"Het belangrijkste doel van ons nieuwe tomatenmerk was om de smaak van weleer te hervinden en te voldoen aan de wensen van de consument. Het merk is er echter in geslaagd om alle schakels in de keten te overtuigen: telers, landbouwtechnici, handelaren, supermarkten, en, uiteraard, de consument."

Het merk, dat werd opgericht voor bruine Marmande tomaten, voldoet aan de specifieke verwachtingen van elke speler in de keten: "De uitdaging voor supermarkten en handelaren is om te voldoen aan de wensen van de consument. Het mooiste compliment dat we kunnen krijgen is dat het merk Adora voldoet aan de verwachtingen van de consument", stelt Manuel Ferrer.

Het is echter geen gemakkelijke weg geweest: "De teelt van dit ras stelt hoge technische eisen. Om optimale resultaten te verkrijgen, verbinden de telers zich tot het in acht nemen van specifieke aanwijzingen, die de afzet van fruit van november tot mei garanderen. Verder wordt het ras geteeld in traditionele tomatenteeltregio's. Zonder deze vereisten zou de kwaliteit afnemen. Bij  een coeur de boeuf tomaat met een brixwaarde van meer dan 7 en een goede kleur is niet de maat, maar de smaak een primaire factor", legt Manuel Ferrer uit.

Op dit moment zijn CASI, La Palma, BioSabor en Unica de enige telers van Ador. De conventionele lijn wordt goed ontvangen in onder andere Spanje zelf, Nederland, Polen en Frankrijk. De biologische lijn is al goed voor 30% van het totaal en blijft groeien, met name in Scandinavische landen. De bruine Marmande tomaat is nieuw op de exportmarkt.

Ondanks het feit dat Spanjes marktpositie in bepaalde groenten- en fruitproducten momenteel wankel is, is de situatie volgens Manuel Ferrer niet kritiek: "Uiteraard is elke andere teeltregio een bedreiging. Daarom investeren Spaanse bedrijven in producten en rassen met concurrentievoordelen. Toegevoegde waarde is daarom van essentieel belang voor de tomaat. De bruine Marmande tomaat is op dit moment een kans waarvan de sector profiteert. Het promoten van variëteiten met de smaak van weleer leidt ertoe dat supermarkten meer klanten aantrekken. Het gaat namelijk om een gezond product, dat de trends op de markt, zoals duurzaamheid, volgt, en bovendien een voortreffelijke smaak heeft", aldus Manuel Ferrer.

Wat betreft de verhouding tussen de Spaanse en Nederlandse tomatenteelt is het een gegeven dat de seizoenen elkaar een aantal jaar geleden aanvulden, terwijl ze nu meer overlap hebben. "De seizoenen kunnen ondanks deze overlap toch naast elkaar bestaan: de bevolking groeit en als gevolg daarvan de vraag ook. Er is nog genoeg marktruimte voor de Spaanse kwaliteitstomaat", stelt Ferrer.

"Het is onze taak om variëteiten aan te dragen die nuttig zijn voor alle schakels in de keten. Daarom werken we met iedereen actief samen, zodat de klant premiumproducten ontvangt met goede uiterlijke eigenschappen en een goede smaak, wat de consument het belangrijkste vindt", besluit Ferrer.

In 2018 won Adora de Fruit Logistica Innovation Silver Award 

 

Voor meer informatie:
HM.CLAUSE IBÉRICA SA
Manuel Ferrer, marktverantwoordelijke        Paraje La Reserva s/n
04745 La Mojonera (Almería)
T: +34 950 603 400
info.spain@hmclause.com

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven