Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Ontbijt biedt goede kansen voor verhoging AGF-consumptie

Een Nieuw-Zeelands onderzoek heeft uitgewezen dat het ontbijt de groenten- en fruitsector de beste kansen biedt om Nieuw-Zeelanders meer groenten en fruit te laten eten.

Bijna 1.000 Nieuw-Zeelanders deden mee aan een online enquête van het 5+ A Day Charitable Trust. Hieruit bleek dat 39% van de respondenten minder geneigd was om verse groenten en fruit bij het ontbijt te eten. De percentages voor andere maaltijden en eetmomenten liepen uiteen van 17% tot 25%. 

“Het ontbijt is dus duidelijk een moment waarop we samen met onze partners in zouden kunnen spelen," zegt Paula Dudley van 5+ A Day Charitable Trust. "Uit ons meest recente onderzoek blijkt dat het bewustzijn omtrent de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit (5+ A Day, vijf porties AGF per dag) met 92% hoger is dan ooit tevoren. De prijs wordt nog altijd genoemd als voornaamste barrière voor het eten van meer groenten en fruit, gevolgd door de kwaliteit/versheid, beschikbare rassen en het bewustzijn over de gezonde eigenschappen," vertelt Dudley.

"We weten dat het kopen van seizoensgroenten en -fruit het meest voordelig en tevens het gezondst is. 5+ A Day zal zich dan ook blijven richten op het ontkrachten van de mythe dat verse groenten en fruit duur zijn. Door mensen aan te moedigen de groenten en fruit van het seizoen te eten, kunnen we hier verandering in brengen."

Andere reacties op de vraag wat mensen aan zou sporen om meer AGF te eten waren: 

  • "Als er jaarrond meer betaalbaar vers fruit beschikbaar zou zijn voor door mijn ontbijtgranen dan zou ik het vaker eten."
  • "Verborgen in een maaltijd zoals het ontbijt."
  • "Meer kennis over de echte gezonde eigenschappen. Sommige fruitsoorten bevatten heel veel suikers. Welk fruit is nu het gezondst?"
  • "Meer gezonde recepten met fruit, met name voor gebak en nagerechten."
  • "Dit is waardevolle informatie die we graag delen met de sector," vervolgt Dudley. "Het is cruciaal om op de hoogte te blijven van de gedachtengang van de consument. We kunnen niet zomaar aannemen dat mensen weten welke gezonde eigenschappen een product bezit of op welke manieren het allemaal kan worden bereid. Het is daarom van belang dat we doorgaan met voorlichting en promotie."

"Een andere interessante uitkomst is dat 53% van de consumenten gezondheidsinformatie op etiketten of verpakkingen leest, zoals het gehalte aan vitaminen en mineralen. Het loont dus zeker de moeite om hierin te investeren," aldus Dudley. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven