Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jerry Kolvoort, èchte groenteman in hart en nieren

Jerry Kolvoort uit Apeldoorn is een èchte groenteman in hart en nieren. Al (bijna) zijn hele werkzame leven is hij betrokken bij Stichting De Echte Groenteman. Onlangs switchte hij van bedieningsconcept naar zelfkeuze. ADN magazine sprak hem over zijn passies, Stichting De Echte Groenteman en zijn nieuwe winkel.


Jerry Kolvoort in zijn nieuwe zaak, foto ADN

Al 35 jaar een begrip in Apeldoorn
Net als veel collega’s heeft Jerry ook ‘bietensap’ door zijn aderen stromen. Zijn vader stond op de markt met groenten en fruit en daar was Jerry als kind ook al regelmatig te vinden. In 1984 kwam de gelegenheid op zijn pad om een winkel te beginnen aan de Schuttersweg in Apeldoorn en tot op de dag van vandaag runt hij daar, samen met zijn vrouw, nog steeds de speciaalzaak. Vorig jaar werd een spannend besluit genomen. De winkel werd verbouwd tot een prachtige, moderne groenten- en fruitspeciaalzaak. Jerry vertelt hierover: “De winkel was best wel verouderd en dan kom je voor het vraagstuk te staan of je op dezelfde voet door moet gaan, wetende dat je daarmee wellicht op termijn klanten gaat kwijtraken ... of toch nog een keer verbouwen. De keuze viel op de tweede optie en tot op de dag van vandaag heb ik daar geen moment spijt van gehad. Door de nieuwe opstelling in de winkel (van bediening naar zelfkeuze) is er veel meer nadruk gekomen op ons assortiment bewerkte producten. Inmiddels maakt dat meer dan 50% uit van mijn omzet. Het is ook leuk om te merken dat dit een aantrekkingskracht is naar verschillende doel- en leeftijdsgroepen. Naast een goede stijging van de gemiddelde besteding heb ik ook onze klantenaantallen zien stijgen met minimaal 5%. Onze winkel zit niet in een winkelcentrum, maar aan een doorlopende weg. Wel een drukke weg richting het centrum, mensen moeten dus wel speciaal stoppen voor mijn winkel en dat doen er dus steeds meer.


Buitenzijde van de vernieuwde winkel, bron: Facebook

Bevlogen bestuurslid
Hoewel het zelfstandig ondernemerschap in onze branche al meer dan een fulltimebaan is, is Jerry al heel lang bestuurslid, in de functie van penningmeester, bij Stichting ‘De Echte Groenteman’. Jerry is al bijna 30 jaar aangesloten bij De Echte Groenteman en al ruim 18 jaar geeft hij invulling aan de bestuursfunctie. Hij werd destijds gevraagd deze rol op zich te nemen. In die tijd een roerige periode, maar mede dankzij zijn inzet is het weer een stabiele en financieel gezonde organisatie geworden. “Net als de gehele branche, hebben we bij De echte Groenteman ook de nodige veranderingen doorgemaakt. We hebben nog steeds leden van het eerste uur. De laatste jaren hebben we weer een aantal zaken actief opgepakt en we zien dat dit werkt. Het ledenaantal groeit weer licht en de aangesloten winkels doen goed mee met de verschillende acties. We hebben vier consumentenacties per jaar. Op dit moment loopt de kersenactie. Daarbij verzorgen we dan leuke kraskaarten voor de consument en ondersteunend promotiemateriaal zoals vlaggen en spandoeken. De acties bedenken we samen met een aantal van onze (jonge) leden binnen de reclame-commissie.”

Gespreksgroepen
De Echte Groenteman was misschien wel de eerste die van start ging met gespreksgroepen. Bij elkaar brengen van ondernemers en bepaalde thema’s uitlichten, productdemonstraties organiseren of bedrijfsbezoeken afleggen. “Het bij elkaar brengen van onze leden is niet alleen heel leuk, maar vooral erg leerzaam. Soms komen we samen bij één van de leden in de winkel, waar dan bijvoorbeeld een workshop saladebowls wordt gehouden. Een andere keer doen we dat weer door het bezoeken van een bedrijf. Onlangs zijn we bijvoorbeeld bij Eillert geweest (Ulft) en hebben we uitleg gekregen over het gebruik van bandsnijmachines. Eerder dit jaar hebben we een bezoek gebracht aan Fish ‘n Food te Apeldoorn. Hier hebben we kennis gemaakt met de mogelijke toepassingen van vis in ons assortiment. Dit heeft tot hele leuke voorbeelden geleid. Het wordt goed opgepakt door onze leden en ikzelf gebruik het nu ook in verschillende maaltijden, vooral in het weekend. Op deze manier proberen we steeds weer verder te ontwikkelen en dat doen we samen met onze collega’s binnen De Echte Groenteman.”

Nieuwe leden
“Nieuwe en veranderende tijden vragen ook om een nieuwe aanpak. Tegenwoordig heeft De Echte Groenteman twee soorten lidmaatschappen: het volledige lidmaatschap zoals dat altijd is geweest, maar ook een nieuwe vorm, waarbij leden de eigen uitstraling kunnen behouden. Deze leden hebben dezelfde inhoud en voordelen als het ‘gewone’ lidmaatschap, maar doen niet mee aan de consumentenacties. Deze opzet werkt goed, want dat heeft inmiddels drie nieuwe leden opgeleverd. Een extern bureau verzorgt tegenwoordig onze communicatie naar buiten toe, waarbij ook wordt voorzien in Social Media. Kortom, De Echte Groenteman laat van zich horen en is volop bezig met de toekomst. Leden zijn altijd welkom en heb je interesse, dan kom ik, of één van mijn collega-bestuurders’ graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken en uitleg te geven over onze activiteiten.”

Bron: ADN Magazine 266

Voor meer informatie
De Echter Groenteman Jerry Kolvoort
Schuttersweg 78
7314 IJ Apeldoorn
T: 055-355298
jerry.kolvoort@ziggo.nl
www.kolvoort.nl 

 

Publicatiedatum: