Crisis onder Canarische tomatenexporteurs

De concurrentie vanuit landen als Turkije, Egypte en Marokko op de internationale markt, opeenvolgende plagen, stijgende teeltkosten, en nu, een mogelijke Brexit, zijn een aantal van de problemen die de teeltsector van tomaten op de Canarische Eilanden doormaakt. 

Cijfers van de Provinciale Federatie van Exporteurs associaties van Groenten- en Fruittelers (Fedex) in Las Palmas, tonen de ontwikkelingen in de sector in de afgelopen jaren. In 1999 werd er 352.000 ton tomaat geëxporteerd, in het afgelopen seizoen was dat slechts iets meer dan 50.000 ton. Waar de sector vijftien jaar geleden nog 16.000 banen bood, is dat aantal nu gedaald tot minder dan 6.000, en van de vijftig bedrijven van toen zijn er momenteel nog maar zeven over. Het areaal is gekrompen van bijna 3.000 hectare tot slechts 500 hectare.

De transportkosten voor het verzenden van de tomaat naar het Spaanse vasteland of naar Europa vormen een bijkomende factor. Waar een tomaat vanaf het Spaanse vasteland iets meer dan twee dagen nodig heeft om een land als Nederland te bereiken, hebben Canarische tomatentelers daarvoor vijf dagen nodig, aangezien een deel van het traject per schip moet worden afgelegd, hetgeen bovendien talloze kosten met zich meebrengt.

De aanwezigheid van een grotere hoeveelheid concurrenten heeft geleid tot een daling van de afzetprijzen, die steeds krappere winstmarges bieden. De witte vlieg veroorzaakte in 2008 nieuwe verliezen, en een geschil met de staat dwong de telers om €14 mln aan transportsteun terug te betalen die ze in 2002 hadden ontvangen. In 2015 deed zich een Tuta absoluta plaag voor, en de recente verhoging van het minimumloon heeft de kosten met 23% verhoogd. Al met al hebben deze factoren een toenemende druk gecreëerd, en als de Brexit daar nog bij komt zou dat de sector wel eens fataal kunnen worden.

In de afgelopen weken vinden er regelmatig bijeenkomsten plaats van telers en vertegenwoordigers van de regionale overheid. Het doel van deze ontmoetingen is om een strategie op te stellen die verdedigd kan worden voor de centrale overheid en de EU. De minister van Landbouw van de regering van de Canarische Eilanden, Alicia Vanoostende, geeft aan dat er wordt gewerkt "aan de opstelling van een dossier dat gepresenteerd kan worden aan de ministeries van Landbouw, Ontwikkeling en Buitenlandse Zaken, waarin in wordt gegaan op de situatie op de Canarische Eilanden en de noodzaak om de steun aan de sector in stand te houden".

Een van de belangrijkste doelstellingen is om te bereiken dat de transportsteun die verloren zou gaan als gevolg van de uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU vervangen wordt door een andere steunregeling. En hoewel de Brexit de meest urgente kwestie is, gaf Vanoostende aan dat belangrijk is om verder te kijken. Ze zei dat de sector zich moet organiseren om een beschermde oorsprongsbenaming in het leven te roepen, zoals die voor Canarische banaan.

 

Bron: cincodias.elpais.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven