Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe vertegenwoordiger voor VK en Ierland

Antwerpse haven klaar voor Brexit

Het Verenigd Koninkrijk is de derde grootste maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. Om goed voorbereid te zijn op Brexit, heeft de havenautoriteit een aantal initiatieven ondernomen, waaronder het benoemen van een nieuwe vertegenwoordiger voor het VK en Ierland, Justin Atkin, die deze functie sinds 1 september 2018 vervult.

Derde grootste maritieme handelspartner

Met een jaarlijks vrachtvolume van zo'n 15 mln ton is het VK na de VS en Rusland de grootste maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen, die ideaal gelegen is als investeringslocatie ten opzichte van de Europese centra van besluitvorming en van waaruit het Europese vasteland snel en efficiënt kan worden bediend. 50% van de Britse productie is bestemd voor het Europese vasteland.

"De daadwerkelijke impact van Brexit is nog onduidelijk," zegt Jacques Vandermeiren, directeur van de Antwerpse Havenautoriteit. "Vorig jaar kromp de handel met het VK met 8%, waarschijnlijk als gevolg van deze aanhoudende onzekerheid. Nu Brexit echter met rassen schreden nadert, willen we ons focussen op het behouden of mogelijk zelfs uitbreiden van onze marktpositie binnen het Verenigd Koninkrijk."

Nieuwe vertegenwoordiger

Eén van de initiatieven die de havenautoriteit heeft ondernomen om dit doel te realiseren is het benoemen van een vertegenwoordiger voor het VK en Ierland. Justin Atkin vervult deze rol sinds 1 september 2018. Justin woont in Goxhill en beschikt over meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke sector. De afgelopen twee jaar was hij eigenaar van Ragged Edge Consulting, een adviesbureau voor bedrijven die actief zijn in de haven en logistieke sector.

"Het Verenigd Koninkrijk was altijd een vanzelfsprekende markt voor ons," zegt Wim Dillen, manager regionale ontwikkeling bij de Antwerpse havenautoriteit. "Brexit stelt ons voor nieuwe uitdagingen en onze nieuwe vertegenwoordiger fungeert als onze ogen en oren en houdt ons op de hoogte van de economische situatie en de impact van Brexit op de haven van Antwerpen. We rekenen er daarnaast op dat Justin de haven van Antwerpen nog sterker op de kaart zal zetten in het VK en Ierland en nieuwe vrachtstromen en investeringen aan zal weten te trekken." 

"Brexit is een enorme uitdaging voor de zakenwereld en niet in het minst voor havens die het VK bedienen," zegt Justin Atkin. "Gelukkig zijn de banden met de haven van Antwerpen zeer sterk. Ik kan putten uit mijn jarenlange ervaring om deze banden nog verder aan te halen." 

Andere initiatieven

Om alle andere belanghebbende partijen actief bij deze initiatieven te betrekken, is er een speciale Brexit-'taskforce' in het leven geroepen bestaande uit vertegenwoordigers van de havengemeenschap, Douane en Accijnzen en het Federale Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Naast de benoeming van een speciale vertegenwoordiger staat er voor begin volgend jaar ook een promotietour gepland, met onder meer een Havendag in Birmingham en een bijeenkomst voor belanghebbenden in Londen. Tijdens deze evenementen kunnen lokale verladers meer te weten komen over het huidige dienstenaanbod en de verbindingen van en naar de haven van Antwerpen. Tevens zullen zij hier de gelegenheid krijgen om persoonlijk kennis te maken met de logistieke serviceproviders in de haven van Antwerpen. 

"Uiteraard doen we er alles aan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op Brexit. De meest wenselijke situatie zou zijn dat de handelsvoorwaarden ook na Brexit zo weinig mogelijk af zouden wijken van de huidige," vervolgt Jacques Vandermeiren. "Iedere belemmering van het vrije verkeer van goederen, al dan niet tariefvrij, zou in onze ogen nadelig zijn voor de handelsrelatie tussen onze haven en de Britse markt." 

Publicatiedatum: