Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reorganisatie vanwege Brexit

"Spanje moet zich aanpassen aan veeleisende Aziatische markten"

In Spanje komt zo langzamerhand een einde aan het steenfruitseizoen dat niet helemaal volgens verwachting is verlopen, hetgeen grotendeels te wijten is aan slechte weersomstandigheden. "Gelukkig zijn de vooruitzichten bij aanvang van het kaki- en granaatappelseizoen goed," begint Lorenzo Carrasco, commercieel directeur van Central Dica en Grupo LC. 


Lorenzo Carrasco, commercieel directeur; Ismael Carrasco, importdirecteur

Vooruitzichten Rojo Brillante kaki's veelbelovend
De vakbeurs Asia Fruit Logistica heeft de trends op Aziatische markten wederom bevestigd. "Aziatische consumenten hoeven niet overtuigd te worden en kaki's behoeven op deze markt geen introductie. In Azië, waar veel kaki's worden geteeld en gegeten, is men bekend met de kwaliteit van Spaans fruit, dat zeer wordt gewaardeerd. Het ras Rojo Brillante is een groot succes vanwege haar unieke smaak, hoge Brix en volmaakte externe kwaliteit," legt Lorenzo uit. 

Volgens Lorenzo is er in Azië jaarrond vraag naar het fruit en dat biedt de Spaanse sector interessante exportmogelijkheden. De klanten op deze markten zijn bereid wat meer te betalen voor de hogere kosten van luchttransport, wat eigenlijk de enige geschikte oplossing is voor dit type product, hoewel er ook in toenemende mate gebruik gemaakt wordt van maritiem transport voor het verladen van kaki's. "Azië is een belangrijke markt. Er wordt vooruitgang geboekt met de protocollen. Dit geldt met name voor citrus. Vorig jaar kreeg grapefruit toegang tot de markt. Een paar weken geleden zijn de onderhandelingen voor de druivenexport van start gegaan. Het is echter zo dat deze markten zeer strenge eisen hanteren. Spanje moet voldoen aan Aziatische criteria door uitsluitend te verladen waar deze markt om vraagt en dat is fruit van de allerbeste kwaliteit. Niet zomaar alle producten kunnen naar deze markten worden geëxporteerd." 

Rasseninnovatie essentieel om te kunnen concurreren
Op deze markten zijn Chili en Peru wat betreft druiven onze grootste concurrenten maar we boeken vooruitgang met onze rassen en zouden hierdoor onze concurrentiepositie weleens kunnen verbeteren. We zouden ook meer moeten innoveren op het gebied van kersen. Er zijn aanpassingen aan de rassen nodig als we een plaats op deze markt willen veroveren." 

Mollar granaatappel

Granaatappelen zijn een categorie waarvan de populariteit enorm toeneemt. Dit is mede te danken aan gezonde reputatie van deze fruitsoort. Lorenzo zegt dat het ras Mollar het zeer goed doet in Azië. De hoge Brix van dit ras wordt het meest gewaardeerd, ondanks dat het ras wat bleker van kleur is en daardoor visueel minder aantrekkelijk is dan intens rode rassen, zoals Wonderful. In tegenstelling tot andere markten wordt in Azië minder waarde aan de kleur gehecht.  


Wonderful granaatappelen

Voor Grupo LC is de export de afgelopen jaren gegroeid en is het een pijler geworden van de commerciële strategie van het bedrijf. Ondersteund door het succes op de Spaanse markt, zowel in de groothandel als bij supermarktketens, blijft de export toenemen. "Via Central Dica hebben we ons al gevestigd in Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten en nu ook in Azië. Het aanbieden van producten van hoge kwaliteit in combinatie met een goede dienstverlening is de enige manier om je positie op dit soort veeleisende markten te consolideren," legt Lorenzo Carrasco uit. 

De biologische productie wordt ook steeds belangrijker. Van ons eigen areaal van 260 hectare zijn 60 hectare gewijd aan de biologische teelt. "Op de middellange termijn streven we ernaar om tussen de 60% tot 70% biologische producten te exporteren," aldus Lorenzo Carrasco. 

Grupo LC exporteert via La Pequeña Holanda naar het Verenigd Koninkrijk, Nederland en landen in Scandinavië. "Als de Brexit een feit is, dan zullen we moeten reorganiseren. De consumptie zal echter onveranderd blijven," zegt hij tot slot.

Grupo LC zal ook dit jaar weer aanwezig zijn op de vakbeurs Fruit Attraction die van 22 tot 24 oktober 2019 in Madrid wordt gehouden. Het bedrijf is te vinden in Hall 10, stand D09.  


Voor meer informatie:
Lorenzo Carrasco, Commercial Director
CENTRAL DICA, S.A.
Longitudinal 7, nº 65 Mercabarna
08040 Barcelona. Spain
T: + 34 932 62 66 50  
dica@grupolc.com
www.grupolc.es

Publicatiedatum: