Sil Moonen B.V. in How it's done:

"Als de markten naar elkaar groeien, heb je in de rest van Europa enorme potentie”

Het RTL-programma ‘How it’s done’ besteedde afgelopen zaterdag aandacht aan blauwebessenteler Sil Moonen van Sil Moonen B.V. Moonen: “We zijn al 25 jaar actief in blauwe bessen, maar hebben naar mijn beleving nog nooit één bes aan de Nederlandse supermarkten verkocht. De Nederlandse supermarkten zijn voor ons niet interessant omdat onze kostprijs te hoog is voor hen.”

Sil: “We leveren hoofdzakelijk aan de Engelse markt en aan Ierland, eigenlijk aan alle Engelstalige markten in Europa. Dat komt mede doordat we een jaar of tien geleden daarmee begonnen zijn, aangezien ze een hogere prijs konden geven dan de toenmalige Duitse markt.”

Volgens Sil is de markt nog steeds groeiende. “Uit onderzoek is gebleken dat in Europa rond de 150 gram blauwe bessen per inwoner wordt gegeten. Daarvan is er maar 1 op de 10 die bessen eet. Als je dit nu met Engeland vergelijkt, dan zie je dat 1 op de 4 mensen bessen eet en gemiddeld eten ze 850 gram per persoon. Als dus die markten naar elkaar groeien, dan heb je in de rest van Europa enorme potentie.”

“Ik zou het liefst zien dat de Nederlandse retailers vers geplukt fruit direct van de struik af laten plukken in hun verpakking. Dus verder geen handelingen meer en dan rechtstreeks naar de consument. Dat is de kortste weg en daar heeft de teler de meeste profijt van", besluit hij.

Bekijk hier het fragment van Sil Moonen in het programma ‘How It’s Done’ terug:


 
Voor meer informatie:
Sil Moonen
Sil Moonen B.V.
Mortel 27, Roggel
0475-49 47 27
06 53 28 85 23
sil@silmoonen.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven