Prijzen premium bananen gestegen in Polen terwijl gemiddelde prijs daalde

De afgelopen tweeënhalf jaar is de maximale verkoopprijs van bananen in Polen met bijna 41% gestegen. De grootste stijging was te zien bij cash-and-carryketens, waar de stijging bijna 250% bedroeg. De gemiddelde prijs nam echter met iets meer dan 5% af. De sterkste daling werd gemeten bij zogenaamde megastores (25%), discounters (18%) en supermarkten (7%). De sector klaagt dat in deze lage prijzen de kosten voor het transport naar Europa en het rijpen niet inbegrepen zijn. Deskundigen stellen echter dat goedkope bananen het aantal bonnen per week met enkele tientallen doet toenemen. 

Julita Pryzmont van Hiper-Com in Polen, zegt dat in 2017-2018 de aanvoer van bananen naar Europa lager was als gevolg van slechte weersomstandigheden in landen als Costa Rica, Mexico, Honduras en Guatemala. In dat zelfde seizoen kampte de bananensector in Colombia met de schimmel Fusarium, die dodelijk is voor bananenbomen. Het logische gevolg van deze situatie was dat bananen duurder werden.  

Marcin Lenkiewicz, deskundige van de app 'Healthy Shopping', merkt op dat deze hogere prijzen vaak van toepassing zijn op bananen van betere kwaliteit. "Het lijkt erop dat retailketens de afgelopen twee jaar klanten hebben weten te trekken met zogenaamde 'premium' producten. Voor de veeleisende consument is de prijs niet het allerbelangrijkste en retailers zien dus kans om de prijzen te verhogen," aldus Lenkiewicz.

De grootste prijsstijgingen werden gezien bij cash-and-carryketens, waar de prijs met maar liefst 247,8% steeg. In supermarkten bedroeg de stijging slechts 2%. In megastores daalden de prijzen daarentegen gemiddeld met 5,4%, evenals bij discounters, waar de daling 40,8% bedroeg. Het laatstgenoemde winkelconcept is het ruimst vertegenwoordigd in Polen, onder meer in de vorm van supermarktketen Bierdronka. "Deze keten heeft een sterke onderhandelingspositie, vandaar dat de daling hier zo sterk is," aldus de woordvoerder van Hiper-Com. 

De gemiddelde verkoopprijzen daalden in dezelfde periode met 5%. Volgend Andrzej Hajduk van het importbedrijf Artfoods, was er sprake van een lichte daling omdat concurrerende ketens vaker kortingen bij hun leveranciers afdwingen. De afgelopen jaren is er op de Poolse markt een felle strijd om klanten losgebarsten tussen retailers. Bananen zijn een product dat gebruikt wordt om klanten te lokken. De verkoopprijzen van dit fruit zijn veelal lager dan de inkoopprijzen. Het is een vers product dat zo snel mogelijk moet worden geconsumeerd. Doordat klanten om de dag bananen komen kopen in de supermarkt, slaan zij tegelijk ook andere producten met hogere winstmarges in.

Een analyse heeft uitgewezen dat de minimum verkoopprijs met slechts 0,3% is gestegen. Supermarktketens willen er zeker van zijn dat hun aanbiedingen aantrekkelijk genoeg zijn. De populariteit van bananen en de hoge frequentie waarmee zij worden gekocht maken het interessant en winstgevend voor retailers om ze goedkoop aan te bieden. Aanbiedingen voor dit product zorgen ervoor dat het aantal bonnen per week met enkele tientallen toeneemt.

Hajduk zegt dat importbedrijven en rijperijen niet anders kunnen dan tegemoet komen aan de lage prijsverwachtingen van de grote retailketens in Polen. Zij proberen daarom te bezuinigen door het fruit niet direct bij de plantages in de landen van herkomst in te kopen maar door af te wachten tot er overschotten ontstaan in West-Europa. Wanneer dit het geval is, dan kopen ze het product voordelig in. De overproductie is wereldwijd zo groot dat zij vrijwel het hele jaar op deze manier zaken kunnen doen.

Bron: www.sadyogrody.pl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven