Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het gebruik van bioplastics is een schijnoplossing"

"Met het gebruik van bioplastics los je de plastic crisis niet op. Het is een schijnoplossing", zo luidt de reactie van Greenpeace betreffende de nominatie van de biologische paprika in bioplastic verpakking in de #Mispakselverkiezing. 

Eerder liet de producent van de betreffende verpakking weten het totaal oneens te zijn met de nominatie.

"‘Hernieuwbaar’ plastic of bioplastic, zoals de verpakking van de paprika, bevat plantaardig materiaal in plaats van fossiele grondstoffen. Hiermee is de CO2-uitstoot tijdens de productie misschien lager, maar doet niets tegen het probleem van wegwerpplastic dat bijvoorbeeld in de oceaan terecht komt. Het is nog steeds plastic", stelt de organisatie. "De meeste bioplastics zijn enkel biologisch afbreekbaar onder zeer gecontroleerde condities. In zee of in de natuur is het helemaal niet of erg slecht afbreekbaar. Ook op je eigen composthoop is het slecht afbreekbaar." 

"Daarnaast houdt het gebruik van bioplastics de wegwerpcultuur in stand. Het is beter als fabrikanten en producenten op zoek te gaan naar herbruikbare of hervulbare verpakkingen. Bioplastics zijn meestal ontworpen om wegwerpplastic verpakkingen te vervangen. Deze bioplastics stimuleren op geen enkele wijze producenten en fabrikanten om te investeren in herbruikbare of hervulbare verpakkingen. Deze plastic verpakking is niet voor niets meerdere keren genomineerd in de #Mispakselverkiezing."

"Wanneer het gaat om herkenbaarheid in het supermarktschap, zou je een biologische paprika ook op een andere manier onderscheidend kunnen maken. Een mooi product als een biologische paprika kan ook prima zonder een overbodig plastic jasje in de supermarkt liggen." 

Voor meer informatie:
Greenpeace
www.greenpeace.org/nl  

Publicatiedatum: