Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jørgen Nielsen over trends op de Europese markt

"Aandeel lokale AGF zal toenemen maar dit draagt niet bij aan duurzaamheid"

Consumenten over de hele wereld hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Deze trend gaat ook niet voorbij aan im- en exporteurs van verse groenten en fruit. Jørgen Nielsen van het Deense bedrijf Northern Greens zegt dat consumenten uit duurzaamheidsoverwegingen steeds vaker om lokale producten vragen.

Nielsen: " De vraag naar lokaal geteelde groenten en fruit is absoluut gestegen omdat mensen hun CO2-voetafdruk willen verkleinen. Voor im- en exportbedrijven zoals het onze zal de focus op lokaal geteelde AGF in de toekomst gaan zorgen voor een grotere afzet. In Europa zal de aanvoer van lokaal geteelde producten alleen maar toenemen." 

De technologische vooruitgang draagt bij aan de kwaliteitsverbetering van lokaal geteelde producten. Nielsen legt uit hoe technologie heeft bijgedragen aan de manier waarop in Denemarken wortelen worden geteeld. "De technologieën, die op het land worden gebruikt, zijn verbeterd en daarom kunnen wortelen tegenwoordig nagenoeg jaarrond lokaal worden geteeld. Dit is een groot voordeel voor exporteurs omdat ze meer product te verladen hebben maar voor importeurs is het een nadeel omdat hun seizoen korter wordt."

De toepassing van deze technologieën leidt echter niet altijd tot een verdere verduurzaming. Nielsen licht dit toe: "Wanneer producten, die voorheen werden geïmporteerd, in kassen worden geteeld, dan hebben we het over 'lokale teelt' en denken mensen dat dit per definitie beter is voor het milieu. Dit ligt echter wat gecompliceerder omdat de producten in kassen worden geteeld. Het is in dit opzicht dan ook niet logisch om het over duurzaamheid te hebben. De energie die het kost om kassen te verwarmen, verlichten, etc. spelen hierbij een grote rol."

De teelt van producten die in deze kassen worden geteeld, vergt in andere landen, die over het juiste klimaat beschikken, veel minder energie. Als we de uitstoot van CO2 die het wereldwijde transport van AGF oplevert, zouden vergelijken met de uitstoot van lokale telers die geavanceerde technologieën gebruiken voor de groententeelt, dan zouden we zien dat het verschil niet eens zo groot is."

Productverpakkingen zijn een ander aspect dat vaak onder de loep genomen wordt als het gaat over duurzaamheid. Nielsen zegt er het volgende over: "Er wordt druk uitgeoefend door consumenten, retailers en zelfs overheden om verpakkingen steeds duurzamer te maken. Om dit te bereiken moeten bedrijven of alternatieven ontwikkelen of gaan werken met recycling-programma's die materialen duurzamer maken. Ik denk dat we nog maar aan het begin staan van de strijd om het plasticverbruik te verminderen. Dit aspect zal ook in de toekomst voor veel bedrijven een grote uitdaging blijven."

Verpakkingen zijn belangrijk voor de consument, niet alleen vanwege de duurzaamheidseisen. "We passen onze verpakkingen aan aan de wensen van onze klanten. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld inspelen op de huidige snacktrend. Ook vanuit marketingoogpunt zijn verpakkingen een krachtig instrument. De juiste verpakking kan klanten overhalen een product aan te schaffen dat ze normaal niet in huis zouden halen. Het kan ze ook verleiden tot nieuwe manieren om te 'snacken'. Dat is wat wij momenteel proberen te bereiken met onze verschillende lijnen snackproducten."

Hoewel het concept van snackverpakkingen niet nieuw is, heeft de populariteit van verpakte groenten en fruit in snackformaat de groei van dit segment aangejaagd. Het bedrijf werkt aan een nieuwe lijn snacks die geïnspireerd zal zijn op dit concept. 

 

Voor meer informatie:

Jørgen Nielsen
Northern Greens
Tel: +45 7625 0008
Email: jnn@northern.dk
www.northern.dk  

Publicatiedatum: