De convenience sector vertoont binnen de Duitse groothandel en retail de afgelopen jaren een snelle groei. Steeds meer fruitsalades, panklare groenten en verwerkte rauwe producten worden aan de grootafnemers en privéklanten ter beschikking gesteld. In de groothandel ziet men echter eerder een actuele tendens: want ondanks de duidelijk uitgebreidere productkeuze zijn het nog steeds de gesneden slasoorten die goed worden ontvangen door de gastronomieklanten en grootverbruikers.
Op de groothandelsmarkt in Berlijn bepalen nog steeds de standaard slasoorten en de bladgroenten de handel. "Gesneden en gewassen sla in zakken wordt vooral de afgelopen twee jaar steeds meer afgenomen. Dit omvat tot wel 90 procent van onze productomzet in de convenience categorie", zegt Ali Polat, salesmanager van MK City Frucht GmbH, gevestigd in de groothandelsmarkt Berlijn.
Verse Lolo-sla in het magazijn van MK City Frucht GmbH / Foto: MK City Frucht GmbH
Met name veldsla en de Lolo-soorten zijn populair bij de klanten. "Ik ben van mening dat de moderne gastronomieklanten gewoon steeds minder tijd willen besteden aan het snijden, wassen en klaarmaken van sla", verklaart Ali. De besparing aan tijd en werk weerspiegelt zich ook in de klantbehoefte, vult hij aan. "Wat we erg veel verkopen, zijn niet alleen grote dozen met 800 gram, maar ook gewassen en gesneden sla in zakken van verschillende eenheden. Sla wordt meestal in hoeveelheden van 200 of 250 gram verkocht, spinazie daarentegen in zakken van 300 gram. Degenen die veel verbruiken kiezen voor de dozen, anders kiest men eerder voor de zakken.“
De voorgevel van het bedrijf op de groothandelsmarkt in Berlijn / Foto: MK City Frucht GmbH
Producten in kratten nog steeds het meest afgenomen
Hoewel inmiddels ook exotisch fruit en groentenrariteiten in convenience vorm aangeboden worden, is hun omzetaandeel procentueel eerder gering. Dit is echter sterk van de klantenstructuur afhankelijk, weet Ali. "Wij leveren bijvoorbeeld voornamelijk aan hotels evenals Italiaanse en Duitse restaurants. Hier worden zulke speciale producten nauwelijks gebruikt op regelmatig normale of mini-paksoi na." Over het algemeen is het aanbod op de groothandelsmarkt in Berlijn erg breed: "Er zijn inmiddels mini-groenten en nog veel meer. De producten, die in hele kratten verkocht worden, worden echter nog steeds het meest afgenomen.“
Het voertuigpark van MK City Frucht GmbH / Foto: MK City Frucht GmbH
Voor meer informatie:
MK City Frucht Handels GmbH
Beusselstr. 44 n-q
10553 Berlin
Telefoon: 030-39 80 95 14/15
Telefax: 030-39 80 95 16
E-mail: [email protected]
www.city-frucht.de