"Steeds meer kleine lokale leveranciers bij Rewe supermarkten"

Rewe is in Duitsland onderverdeeld in zes regio's: Noord, Oost, Zuid, West, Midden en Zuidwest - iedere regio heeft een lokaliteitsteam dat zich bezighoudt met de belangen van lokale telers en leveranciers. Ieder Rewe-filiaal beschikt over lokaal geteelde groenten en fruit en heeft producten van het eigen merk 'REWE Regional' in het assortiment - zo moet de consument dichter bij de herkomst van de producten gebracht worden. FreshPlaza sprak met Vera Pollmanns, hoofd van het team voor lokaliteit in de regio Zuid.

"Sinds circa tien jaar is lokaal een trend in Duitsland - en daarmee ook bij Rewe een belangrijk onderwerp. Deze tak is steeds verder gegroeid en zo ook ons team. Onze belangrijkste taak is de coördinatie van alle kleinere leveranciers die niet aan ons dc maar direct aan een bepaald aantal filialen leveren. We zijn het eerste contactpunt voor deze bedrijven en begeleiden en adviseren ze. Bovendien adviseren we de markten bij de realisering van lokaliteit." Deze coördinatie vindt ook vaak in samenspraak met het 'Bayerische Bauernverband' en de ministeries plaats.

Rechts op de foto: Vera Pollmanns 

Traditiebewustzijn en verbondenheid met de eigen regio
Vera merkt dat de landbouw in Bayern nog zeer klein gestructureerd is: "Dat wil zeggen, er zijn veel kleine bedrijven, die zich vaak alleen met de directe verkoop bezighouden en nu de eerste stap in de richting van de retail wagen. Bovendien doet Bayern als herkomstplaats het zeer goed in de verkoop: men verbindt er vakantie, landbouw, bergen en traditie mee. Bovendien zijn er in Bayern veel gevestigde kwaliteits- en herkomstkeurmerken van de overheid. Deze keurmerken hebben een positieve invloed op de verkoop van lokale producten. Gekoppeld aan de sterke identiteitsgedachte, het traditiebewustzijn en de verbondenheid met de eigen regio maakt dat Bayern tot een bijzonderheid in Duitsland." Dat maakt een aanzienlijk intensievere verbondenheid met het thema lokaliteit mogelijk vergeleken bij andere delen van Duitsland, aldus de deskundige.

In de handel herkent Vera een tweedeling in de ontwikkeling: terwijl telers van graan zich steeds vaker specialiseren op oergranen en superfoods zoals quinoa, ziet men in de groententeelt steeds meer exoten. "Klassiekers zoals uien en aardappelen vormen nog steeds de sterke basis, maar men ziet ook steeds vaker zoete aardappelen en de eerste teeltpogingen met watermeloenen uit Beierse teelt." Deze innovatiedrang ziet men overwegend bij generatiewisselingen binnen bedrijven: "De opvolger denkt er vaak intensief over na in hoeverre de teelt veranderen kan en welke nieuwe soorten interessant kunnen zijn." Jonge telers willen investeren en willen hun bedrijven toekomstbestendig verder ontwikkelen. Ook in Bayern wordt men ermee geconfronteerd dat landbouwbedrijven sluiten, echter is de landbouw op zich beter geïntegreerd en presenter dan op andere plekken, zo de inschatting van de deskundige.

De marketing voor groenten en fruit vindt vaak nog op de klassieke manier via folders en flyers plaats: "Daar worden lokale groenten en lokaal fruit speciaal onder ons eigen merk 'REWE Regional' onder de aandacht gebracht. Op het etiket zelf wordt ook altijd nogmaals naar de lokaliteit van het product verwezen, zodat de consument de producten makkelijk kan herkennen in de winkel." Momenteel loopt er bij Rewe een extra campagne waarbij de filialen met speciaal presenteermateriaal het thema nogmaals bijzonder onder de aandacht kunnen brengen.


Popcorn uit Bayern: familie Jodlbauer teelt sinds 2016 in Rottal gentechniekvrije popcornmaïs. Het familiebedrijf levert aan zeventien Rewe-filialen in haar omgeving popcorn.

"In Duitsland is de discussie zeer groot over wat lokaliteit precies betekent en hoe men deze zou moeten meten. Er zijn natuurlijk producten die zeer specifiek alleen in een bepaalde regio verkrijgbaar zijn, maar aardappelen bijvoorbeeld groeien bijna overal in Duitsland." Rewe oriënteert zich over het algemeen aan de visie van de consumenten. Alleen producten uit de producerende deelstaat worden onder het label 'REWE Regional' verkocht. Lokaal is vaak nog veel kleiner gedefinieerd en duidt op producten uit de directe omgeving van een filiaal. "Over het algemeen bepalen onze lokale leveranciers hoe ver ze willen leveren."

Tuinder Christian Burgis teelt verse groenten. Daarmee zet hij het sinds generaties bestaande familiebedrijf voort. De familie Burgis levert aan zestien REWE-filialen verschillende groenten, bijvoorbeeld sla, radijs, aardappelen, broccoli en het aardappelras 'Bamberger Hörnchen'.

Is lokaliteit het nieuwe bio?
De biologische teelt en lokaliteit zijn twee van de belangrijkste trends in de handel, tot nu toe zijn ze echter nog duidelijk van elkaar te onderscheiden. "Voor ons horen deze twee aspecten niet perse bij elkaar - er zijn evengoed kleine conventionele bedrijven als dat er bio-bedrijven zijn. Onder de streep is duurzame teelt ons doel bij Rewe, en beide trends spelen daarbij een doorslaggevende rol." Bij de consumenten heeft men inmiddels de indruk dat lokaliteit voor een deel het nieuwe bio is: "Met het Beierse bio-keurmerk bestaat er een succesvolle strategie om bio en lokaliteit in één keurmerk te verenigen en voor de consumenten herkenbaar te maken."

Voor meer informatie:
Ursula Egger, Pressesprecherin Region Süd
REWE Markt GmbH
Dieselstraße 21-27
D-85386 Eching
Telefoon: +49 8165 78-218
E-mail: ursula.egger@rewe-group.com 
Web: www.rewe-group.com  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven