Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Frankrijk: Auchan wil € 1,1 mld besparen

Noorwegen: NorgesGruppen heeft 2,5% meer halfjaaromzet
NorgesGruppen heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar van 2019 bekend gemaakt. In de afgelopen periode had het bedrijf een toename in omzet van 2,5% tot €4,37mld. De bedrijfswinst nam jaar op jaar toe van €160mln tot €182mln. Volgens NorgesGruppen kwam de omzettoename vooral door de groei in winkelverkeer. Ook hebben investeringen in een efficiëntere bedrijfsvoering voor rendement gezorgd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: John Lewis wil zelfvoorzienend zijn qua watervoorziening
John Lewis heeft een licentie aangevraagd, waarmee het bedrijf zelf in zijn water- en rioleringsvoorzieningen in Engeland voorziet. Als de licentie wordt vrijgegeven, betekent dit dat zowel de 51 John Lewis and Partner-locaties als de 349 winkels van Waitrose and Partners hiervan gebruik kunnen maken. De retailmarkt voor water werd in april 2017 in het Verenigd Koninkrijk open gezet. Dit gaf zakelijke klanten meer mogelijkheden over hoe en waar ze terecht konden voor watervoorziening. John Lewis is van mening dat als het bedrijf qua watervoorziening zelfredzaam is, er een andere strategie voor waterverbruik kan worden ingezet. Ook geeft deze ontwikkeling John Lewis meer invloed binnen de watermarkt.
Bron: energylivenews.com 

Vietnam: Vingroup neemt Queenland Mart over
Het conglomeraat Vingroup heeft de supermarktketen Queenland Mart overgenomen. De acht winkels van Queenland Mart bevinden zich voornamelijk in de districten 2 en 7 in Ho Chi Minh-stad. Sinds 1 september zijn de winkels in bedrijf als vestigingen van de Vingroup-keten VinMart. Vingroup heeft verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt. De abonnementen van Queenland Mart worden overgedragen aan de klantenservice VinID van Vingroup. Vingroup beheert in Vietnam de supermarkteten VinMart en de buurtwinkelketen VinMart+. Door de overname van Queenland Mart staat het aantal VinMart-vestigingen op 120. In totaal heeft Vingroup nu een netwerk van 2.122 winkellocaties.
Bron: e.vnexpress.net 

Zweden: Coop introduceert thuisbezorging in omgeving Stockholm
Coop Sweden heeft een online besteldienst voor thuisbezorging op de dag zelf geïntroduceerd in de omgeving van Stockholm. Coop werkt hiervoor samen met het logistieke bedrijf Widrikssons Åkeri. Johan Nyblom, CEO van Widrikssons: "Thuisbezorging op de dag zelf vereist een slimme logistiek, de juiste vervoersmiddelen en het juiste personeel. Ook vergt dit nauwe samenwerking tussen de distributeur en ons als bezorger. We zijn erg trots op hoe we tot een zeer goede oplossing met Coop gekomen zijn voor hun leden en klanten." Klanten kunnen voor 11:30 een bestelling plaatsen en deze vervolgens in verschillende tijdsfases tot 22:00 aan huis laten bezorgen.
Bron: esmmagazine.com 

VK: gelijke omzet voor retailsector
De omzet van de Britse retailsector bleef in de periode van vier weken tot 24 augustus nagenoeg gelijk. Hierdoor is over het afgelopen jaar sprake van een gemiddelde omzetgroei van 0,4%. Dit blijkt uit de laatste statistieken van de BRC-KPMG Retail Sales Monitor. De like-for-like-omzet nam in augustus jaar op jaar met 0,5% af. Volgens Helen Dickinson, de directeur van het British Retail Consortium (BRC) is de vraag vanuit de consument gedaald door de politieke en economische onzekerheid omtrent de Brexit. Hoewel het zomerweer een kleine stimulans voor meer omzet voor levensmiddelen, werd deze omzettoename volgens Dickinson teniet gedaan.
Bron: esmmagazine.com 

Eerste Thaise retailer met boerenmarkt-concept
Central Food Retail heeft voor het eerst in Thailand een winkel volgens een boerenmarkt-concept opgezet. De winkel volgt het nieuwe format Jingjai Market en is onderdeel van een Tops Market vestiging in Khon Kaen. Khon Kaen is een stad in het platteland in het noorden van Thailand. Jingjai Market is een nieuw sociaal initiatief van Central Group om de lokale gemeenschap beter te ondersteunen. De Jingjai Market heeft twee onderdelen. Het ene deel heeft een assortiment van versproducten, die direct van telers afkomstig zijn. Het andere onderdeel bevat kant-en-klaar producten. De winkelruimte kan in de eerste maanden door de telers zonder kosten worden gebruikt. Na deze maanden wordt echter een kleine toeslag voor de huurkosten gevraagd. De ruimte wordt verder verzorgd door Central Food Retail, dat ook helpt bij verpakkingen en marketing. Hoewel Central Food Retail geen winst maakt op de versproducten die de telers op deze manier verkopen, heeft de retailer wel baat bij het extra winkelverkeer dat hierdoor ontstaat.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Frankrijk: Auchan wil €1,1mld besparen
Auchan heeft aangegeven de vruchten te plukken van zijn reorganisatieplan. Het zogeheten "Renaissance”-plan heeft in het eerste halfjaar van 2018 ervoor gezorgd dat de winstmarges van de kernactiviteiten werden verbeterd. Het is nu de bedoeling dat de reorganisatie voor meer besparingen op kosten gaan zorgen. Auchan wil met 2022 een bruto winstmarge bereiken van 6%. Hiervoor is het nodig dat het bedrijf voor dit tijd een manier vindt om voor €1,1mld aan kosten te besparen. Het moederbedrijf van Auchan, Auchan Holding dat onder andere ook het vastgoedbedrijf Ceetrus in handen heeft, had in het eerste halfjaar te maken met een buitengewoon verlies van €1,54mld. Dit verlies kwam met name door de desinvestering in Auchan Retail in Italië en Vietnam.
Bron: reuters.com 

Latijns-Amerika: Bezorgapp Rappi wil twee keer zo groot bereik
De Latijns-Amerikaanse bezorgapp Rappi is van plan om voor het einde van dit jaar het eigen bereik te verdubbelen. Het aantal steden waar Rappi beschikbaar is moet voor het einde van 2019 twee keer zo groot worden. In mei wist het bedrijf een kapitaalinjectie van $1mld (€910mln) te verkrijgen van het Japanse SoftBank. Hierdoor heeft SoftBank nu een meerderheidsbelang in de vijf jaar oude startup. Rappi is nu actief in 55 steden verspreid over acht landen.
Bron: reuters.com 

Colombia: Grupo Éxito heeft 3,4% meer kwartaalomzet
In het tweede kwartaal van 2019 wist het Colombiaanse Grupo Éxito een netto omzet te behalen van COP2,62bln (€695mln). Jaar op jaar is dat een groei van 3,4%. De omzetgroei komt vooral door het succes van de nieuwe winkelconcepten Éxito WOW en Carulla Fresh Market. Ook wist Grupo Éxito zijn groothandelsketen Surtimayorista uit te breiden. De vergelijkende winkelomzet steeg in de afgelopen periode met 3,6%, dankzij met name een sterke like-for-like-omzet in het Éxito-merk. “In Colombia is de omzet in de afgelopen zes kwartalen geleidelijk aan toegenomen, met name door de discountformats Éxito Wow, Carulla Fresh Market en Surtimayorista en ons bedrijfsmodel dat met meerdere kanalen werkt. Dit alles tezamen heeft voor bijna 94% van de totale omzetgroei van het afgelopen kwartaal gezorgd", aldus Grupo Éxit-CEO Carlos Mario Giraldo Moreno.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Mexico: Walmart verzorgt thuisbezorging op de dag zelf
De Mexicaanse tak van Walmart is begonnen met een nieuwe thuisbezorgservice, waarmee bestellingen van bepaalde producten binnen drie uur aan huis worden geleverd. De nieuwe bezorgservice is van toepassing op ongeveer 12.000 producten. Dit betreft met name elektronica zoals laptops, smartphones, tv's en huishoudelijke apparaten.
Bron: reuters.com 

VS: sterke toename in consumentenuitgaven
De uitgaven van Amerikaanse consumenten zijn in juli sterk toegenomen. Amerikaanse huishoudens kochten vaker verschillende goederen en diensten in, waardoor mogelijk de angst binnen de financiële markt voor een recessie wordt weggenomen. De toename in uitgaven is echter waarschijnlijk van korte duur, omdat de inkomens minder hard toe zullen nemen. Volgens het Amerikaanse Ministerie van Handel stegen de uitgaven van consumenten in juli met 0,6%. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een toename van 0,5%. Het rapport van het Amerikaanse Ministerie van Handel geeft verder aan dat hoewel de economie weliswaar trager wordt, deze vertraging op zichzelf relatief langzaam plaatsvindt. De uitgaven van consumenten zijn goed voor twee derde van alle economische activiteiten binnen de VS.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Gelson's Markets introduceert nieuwe producten via pitch-evenement
Telers krijgen de kans om hun producten te introduceren tijdens een speciaal pitch-evenement van Gelson's Markets. Het evenement heeft Gelson's Local Discoveries, dat op 10 september bij het distributiecentrum van Gelson's in Santa Fe Springs in Californië wordt gehouden. Gelson's heeft in zijn 27 vestigingen ruimte in het eigen assortiment gecreëerd. Specifiek hebben de versafdelingen van Gelson's winkels ruimte voor 15 nieuwe producten, terwijl in de rest van de winkel ruimte is voor de introductie van 70 nieuwe producten. Volgens Paul Kneeland van Gelson's is het evenement een buitenkans voor kleine en middelgrote telers. "Deze bedrijven hebben niet altijd de middelen om hun producten direct te vermarkten. Wij willen ze hier graag mee helpen", aldus Kneeland.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Kroger heeft interesse in nieuwe winkeltechnologie
Kroger heeft interesse in nieuwe winkeltechnologie, die zullen zorgen voor meer zelfscankassa's en minder kassamedewerkers. De nieuwe winkelmethode met scanapparaten is sinds deze zomer in gebruik bij een Kroger-vestiging in Gainesville, Georgia. Het systeem stelt consumenten in staat om zelf producten in te scannen, in plaats van dat dit bij een kassa moet gebeuren. Volgens winkelmanager Judy Walden wordt het nieuwe systeem ingezet om de klant meer mogelijkheden te geven. Ongeveer 2% tot 2,5% van het aantal dagelijkse transacties wordt nu met het zelfscansysteem voltooid.
Bron: apnews.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven