Norbert Heep, Früchte Heep

"De handel is écht flink veranderd"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant belicht ZON magazine regelmatig het bedrijf van een klant. Ditmaal is dat eigenaar Norbert Heep van het bedrijf Früchte Heep GmbH, gevestigd op de bekende Groothandelsmarkt in Keulen. 

Wie rond het middaguur het terrein van de Groothandelsmarkt in Keulen op rijdt, ziet dat het er al bijna verlaten is. De meeste activiteit vindt hier namelijk in de nachtelijke uren plaats. In het knusse kantoortje van Früchte Heep is medepartner Norbert Heep (52) nog de enige aanwezige, de overige medewerkers zijn al naar huis. "Ich bin ein Spätaufsteher", zegt hij lachend. "De eerste medewerker begint bij ons rond zes uur ’s avonds, dan komen tegen negen uur de meeste overige medewerkers en zo om een uur of vier ’s ochtends begin ik zelf. Betekent dus dat ik ook in de meeste gevallen hier ben." Norbert vormt samen met zijn oudere broer Peter de tweehoofdige directie van het familiebedrijf Früchte Heep, dat al enkele jaren voor de oorlog op de Groothandelsmarkt in Koblenz door hun opa werd gestart.


Norbert Heep (Früchte Heep)

"Onze familie komt oorspronkelijk ook uit de regio Koblenz vandaan. Na de oorlog heeft onze vader daar het bedrijf van opa voortgezet en 45 jaar geleden is hij hier op de Groothandelsmarkt in Keulen gestart. Mijn broer Peter en ik hebben de handel echt met de paplepel ingegoten gekregen want van kleins af aan liepen wij natuurlijk al in het bedrijf rond en hielpen we mee om hier ons eerste zakgeld te verdienen. Toen ik de middelbare school had afgerond en in militaire dienst was geweest, was ik 20 jaar en was het  eigenlijk vanzelfsprekend dat ik in het bedrijf ging werken. Dat is dus inmiddels al weer 32 jaar geleden. We zijn tot op de dag van vandaag nog altijd een echt familiebedrijf, maar de vierde generatie, dus de kinderen van Peter en mijzelf, heeft helaas geen belangstelling om het bedrijf voort te zetten. Die zien met eigen ogen dat je hier lange dagen maakt, ik ben zelf regelmatig toch pas om zes of zeven uur ’s avonds klaar en dat moet je natuurlijk wel willen. Omdat we meestal ’s nachts en op vroege tijden moeten werken, is het sowieso steeds moeilijker om personeel te vinden."

"Regionalität"
In de loop der jaren is het bedrijf flink gegroeid en inmiddels telt Früchte Heep zo’n 35 medewerkers, afhankelijk van het seizoen. Norbert doet zelf voor een groot gedeelte de inkoop aan de klok vanuit het eigen kantoor. "We kopen elke dag aan de klok, deels bij ZON maar ook bij Belorta, REO en Hoogstraten. Het gaat om een heel breed pakket dat we inkopen, eigenlijk zo’n beetje alles op het gebied van groenten, fruit, paddenstoelen, kruiden en noem maar op. We kopen overigens ook meerdere producten rechtstreeks bij telers in, liefst hier uit de regio rondom Keulen omdat onze klanten steeds meer waarde hechten aan "Regionalität" zoals dat wordt genoemd, dus dat het product uit de eigen regio komt. Een product als asperges kopen we bijvoorbeeld grotendeels rechtstreeks bij enkele telers. Het wordt voor ons trouwens ook steeds noodzakelijker om dat zo te doen, omdat Duitse coöperaties voor kleine handelaren zoals wij niet meer zijn ingesteld op relatief kleine bestellingen Zij verkopen liever volle vrachtauto’s in plaats van slechts een paar pallets. In Frankrijk en Spanje kopen we weer wel bij coöperaties in, bijvoorbeeld in de wintermaanden kopen we in Frankrijk wekelijks drie of vier ladingen sla in. We waren als bedrijf trouwens blij met het besluit van ZON om in het winterseizoen Spaans product voor de klok te gaan zetten, want dat kan bij ons mooi de gaten vullen."

Wie zijn zoal de klanten van Früchte Heep? "Wij leveren veel aan supermarkten, denk daarbij bijvoorbeeld aan onafhankelijke Edeka- en Rewe winkels, binnen een straal van ongeveer 100 km rond Keulen, maar ook veel aan kleine AGF-winkels en horecagroothandels zoals bijvoorbeeld Handelshof. Die verhouding is zo ongeveer fiftyfifty qua omzet. Verder verkopen we ook aan de klassieke markthandelaren. Een segment dat daarnaast voor ons steeds belangrijker wordt, zijn de boerderijwinkels in de regio. De telers waar die winkels van zijn, verbouwen zelf meestal een deel van hun productassortiment en willen dan graag in hun winkels toch een wat breder aanbod aan de consument kunnen verkopen." Norbert Heep geeft aan heel tevreden te zijn over de klokverkoop bij ZON. "Zeker, waarbij ik tegelijk moet zeggen dat we qua hoeveelheid product toch het meeste in België kopen omdat daar simpelweg het aanbod aan de klok veel groter is."

Hoe ziet hij de toekomst van Früchte Heep in de komende jaren? "Ik doe het werk met veel plezier, dus ik blijf normaal gesproken nog wel een aantal jaren bezig hier. We zijn tevreden en zien ook nog wel mogelijkheden om verder te groeien, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding van klanten uit de hoek van de boerderijwinkels. We zien wel dat zeker de laatste vijf à tien jaar de handel echt flink is veranderd, waarbij de traditionele vakhandel steeds meer verdwijnt. Ook de functie van de Groothandelsmarkt is anders geworden. Kwam eerst zo’n 80% van onze klanten het product hier op de Groothandelsmarkt halen, tegenwoordig is dat nog hooguit de helft en moeten we veel meer bij onze klanten bezorgen."

Bron: ZON magazine


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven