Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Loes van der Meulen, De Blauwe Tomaat

"Niet alle idealen zijn even makkelijk te verwezenlijken"

Tholen - Met een hoofd vol idealen kocht Loes van der Meulen een oude SRV-wagen op die ze De Blauwe Tomaat doopte, een knipoog naar het feit dat groenten er fruit er best wat anders uit mogen zien en toch lekker zijn. Met De Blauwe Tomaat wilde Loes van der Meulen Arnhemmers graag helpen door goedkoop groenten en fruit te verkopen én voedselverspilling tegengaan. Ze is nu een jaar onderweg, niet alle idealen blijken even makkelijk te verwezenlijken, maar ze zijn op de goede weg. De Blauwe Tomaat is geen rijdende winkel met een winstdoelstelling maar een sociale onderneming.


Gezellig koffiedrinken met klanten bij De Blauwe Tomaat

Kijkend naar alles wat is bereikt concludeert Loes dat ze “eigenlijk een heel goed jaar achter de rug” hebben. “We voorzien ongeveer 200 gezinnen per week van betaalbare groenten en fruit. Daarnaast zijn we samenwerkingen aangegaan met een aantal instellingen. Zo verkopen we op locatie aan vrouwen die zich in een opvanghuis bevinden en niet veilig over straat kunnen omdat ze bedreigd worden. Zij kunnen dan toch zelf hun boodschappen doen. Binnenkort hebben we ook een standplaats bij gasthuizengroepen voor ouderen. Voor hen is het ook steeds lastiger om zelfstandig boodschappen te doen.”


Vorig jaar startte Loes met een witte SRV-wagen, die later een opvallende kleurrijke look kreeg door studenten van het ROC Rijn en IJssel, afdeling design

Zo gaat De Blauwe Tomaat allerlei samenwerkingsverbanden aan en werkt bijvoorbeeld ook mee aan voorlichtingsprojecten over gezonde voeding bij scholen en bij het project Jong leren eten bij het Openluchtmuseum. “De doelstelling is eigenlijk breder geworden dan in eerste instantie gedacht. We maken groenten niet alleen toegankelijker qua budget maar ook doordat we nu mensen bereiken voor wie het lastig is om inkopen te doen. Ook zetten we altijd een tafel neer voor een kopje koffie en een praatje. We hebben een brede sociale functie.”


Een stukje van het assortiment

De doelstelling om wat te doen aan voedselverspilling bleek een grotere uitdaging voor De Blauwe Tomaat. “Het idee was om overgebleven groenten en fruit van supermarkten te verkopen maar dat blijkt eigenlijk niet haalbaar. Het is voor supermarkten lastig om in te vullen en we merken dat klanten het fijn vinden wanneer we een vast assortiment kunnen bieden. We kopen wel zoveel mogelijk 2e klasse groenten en fruit in, dus op die manier leveren we wel een bijdrage aan minder verspilling. Ook proberen we de vergeten groenten aan te bieden, ongekookte bieten, raapstelen en pastinaak”, legt Loes uit.


Loes achter het stuur

Met de AGF-handel had Loes nog geen ervaring, dus dat bleek ook een grote uitdaging. Loes: “Ieder seizoen had weer zijn uitdagingen. In de winter is het eigenlijk te koud in de SRV-wagen en in de zomer te warm. Maar ik vind het heel leuk om met de seizoenen bezig te zijn en te zien hoe de markt werkt. Wanneer Albert Heijn stunt met aardbeien, dan kunnen wij er heel moeilijk aankomen. Gelukkig krijgen we veel ondersteuning van de veiling waar we inkopen.”

De Blauwe Tomaat wil meer volume omzetten en is de samenwerking aangegaan met De Groene Rijders. Die  crossen elke dag met hun bakfietsen door Arnhem om (werk)fruittasjes af te leveren.

Voor het komende jaar is het de uitdaging om op eigen benen te kunnen gaan staan. “De gemiddelde besteding per klant is laag. Omdat we willen vasthouden aan kleine marges om zo groenten en fruit betaalbaar te houden, moeten we dus grotere volumes proberen weg te zetten. Daarom hebben we een plan ontwikkeld om fruitpakketten aan te bieden aan Arnhemse bedrijven die ons hiermee indirect ondersteunen. We gaan dit komende tijd uitrollen”, besluit Loes.

Voor meer informatie
De Blauwe Tomaat
Loes van der Meulen
deblauwetomaat@gmail.com
@De Blauwe Tomaat