Menno van Breemen, Aartsen:

"Dezelfde strategie in Azië als Europa: met een breed importpakket de vrije markt op"

Tholen - Zeven jaar terug opende Aartsen haar vestiging in Hong Kong. In aanloop van de Asia Fruit Logistica blikken we met Menno van Breemen terug op de ontwikkelingen op de Aziatische markt. "Toen we onze vestiging starten in 2012 in Hong Kong hadden we dezelfde strategie voor ogen als Aartsen in Europa. Een zeer breed importpakket en een zeer brede afzet gericht op de vrije markt. We wijken niet af van onze gekozen strategie. Kijkende naar het importpakket van Aartsen in Europa bestaat dat uit 650 telers van over de hele  wereld – wat een enorme spreiding met zich meebrengt. In Azië bestaat datzelfde pakket uit ongeveer 200 telers."

"Op dit moment hebben we jaarrond distributie via meer dan 100 afzetpunten van onze partners in meer dan 15 landen in Azië. Van citrus, druiven, bessen, kersen, appels, steenfruit etc tot allerlei exoten – You name it we handle it! Door deze enorme spreiding en constante handel ‘jaarrond’ hebben we een sterke positie in de verschillende markten: Nonstopfresh. In het afgelopen jaar zijn we in Azië de 4,5 miljoen dozen gepasseerd", vervolgt Menno. " Een andere ontwikkeling die speelt binnen Aartsen is de implementatie van een nieuw computersysteem wat veel meer mogelijkheden met zich meebrengt voor Aartsen zelf alsook voor onze partners in de wereld. Bijvoorbeeld een portal waar men the status van verschepingen kan zien, inclusief kwaliteitscontrolerapporten, verkoopinformatie etc. De technologie gaat snel en door mee te gaan in deze veranderingen kunnen we ons ook op technisch vlak als een vooruitstrevend bedrijf positioneren."'

Gevraagd naar de focus van Aartsen op de Aziatische markt, antwoordt Menno: "Zowel in Europa als in Azië zijn we gericht op de vrije markt. Geen supermarkt business, maar distributie naar importeurs, groothandelaren, re-export bedrijven, catering, hotels & casino's, industrie, online, fruitshops etc. We bedienen in Azië veel verschillende landen, waarvan China natuurlijk een zeer belangrijke markt is. In China hebben we een goede positie in de main markets en zijn we jaren geleden al begonnen met de ontwikkeling van de 2nd en 3th tier steden waarvan we nu langzaam de vruchten gaan plukken met bepaalde producten. Als we kijken naar Zuidoost Azië zien we de sterkste groei in Vietnam, Cambodja, Myanmar, Maleisië, Taiwan en de Filipijnen."

"Naar volume kijkend, zijn druiven het grootste product. Daarna sinaasappels, kersen en blauwe bessen. Deze producten blijven ook steady groeien. Dit is een natuurlijke groei via de vele afzetpunten die we in de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Als we kijken naar procentuele groei zit de sterkste stijging hem echter in appels, peren en steenfruit. Daarnaast doen we steeds meer verschillende exoten zoals vijgen, granadilla's en pitahaya's. Groenten doen we wel, maar zeer beperkt. Dit heeft ook te maken met de grote hoeveelheid lokale productie en dat dit meer en meer een supermarktitem is in Azië. Zo doen we in Europa 40% groenten en in Azië 5%. Verder importeren we vanuit Aartsen in Europa allerlei producten uit Azië. Denk aan Chinese peren, pomelo's en gember. Maar ook vanuit Maleisië en Thailand producten zoals carambola's, pitahaya's, citroengras, mangosteen, laos, babymais, kurkuma, ramboetan, etc. Ook hierin proberen we ons te onderscheiden door alles in ons eigen private label Yami te vermarkten gericht op kwaliteit", vertelt Menno.

Uitdagingen zijn er volop op de Aziatische markt. "Werken in meer dan vijftien verschillende landen is niet altijd eenvoudig. Je werkt met verschillende culturen en gebruiken. Je moet kennis hebben van deze culturen, ook niet te vergeten verschillende talen. Op kantoor spreken we de lokale talen en doordat we in de regio zitten spenderen we veel tijd in de verschillende markten. Dat is key. Ook is Azië niet altijd een markt waar de returns erg hoog zijn. Zeer belangrijk is om het juiste product op de juiste plek te krijgen. En die plek is niet perse een land, want ook binnen een land hebben verschillende regio's – verschillende wensen en eisen. Bepaalde maten kersen verkopen in China voor hogere prijzen in verschillende gebieden. Tegelijkertijd brengt dit ook kansen met zich mee voor bedrijven die hier zorgzaam mee omgaan, dus eigenlijk is het zoals altijd: De dingen die juist niet eenvoudig zijn – zijn vaak wel interessant!"

Van 4 tot en met 6 september is Aartsen als standhouder present op de Asia Fruit Logistica. "Met onze aanwezigheid in Azië, participeren we altijd in de Asia Fruit Logistica met een eigen stand. Het zijn drie dagen waar we veel relaties zien en spreken. Evalueren wat beter kan, wat onze strategieën zijn voor de komende jaren etc. We zijn altijd op zoek naar nieuwe producten en het leggen van nieuwe contacten. Altijd komt er weer iets nieuws en interessants uit. We hebben dit keer letterlijk ‘outside the box’ gedacht en een originele stand bedacht! We zien uit naar een goede fair en we heten iedereen welkom op onze stand in Hall 3 - F36."

Voor meer informatie:
Menno van Breemen
Aartsen Asia Ltd.
T: +852 37 05 55 07
M: +852 93 19 80 78 
menno.van.breemen@aartsen.com   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven