Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Maarten de Moor, LAVA: "Wij werken nog voor de producenten"

Oprichting Freshcoop startschot samenwerking op internationaal niveau

Tholen - Donderdag 29 november werd in Leuven een nieuwe 'transnationale unie van producentenorganisaties' voor groenten en fruit boven het doopvont gehouden. De nieuwe organisatie kreeg de roepnaam Freshcoop en brengt Vlaamse en Bretonse tuinbouwers samen. Producenten uit twee zeer belangrijke tuinbouwproductieregio's, Vlaanderen en Bretagne, gaan hun krachten bundelen. De nieuwe transnationale producentenorganisatie vertegenwoordigt vier Vlaamse en zeven Franse producentenorganisaties, samen goed voor bijna 6.900 telers en een gezamenlijke waarde van verkochte productie van ruim 900 miljoen euro. In deze nieuwe organisatie ontmoeten twee grote, bekende labels elkaar: Flandria en Prince de Bretagne. Ondertussen is aangekondigd dat er bij producentenorganisaties uit een aantal andere lidstaten interesse is om op termijn eveneens aan te sluiten."

Internationaal niveau

Maarten de Moor van LAVA vertelt dat er in België en Frankrijk al goede voorbeelden zijn van samenwerking op nationaal niveau. "In Bretagne is dat Cerafel, de overkoepelende organisatie van Prince de Bretagne. Cerafel is een vergelijkbare organisatie met LAVA. We kunnen beide goed samenwerken op nationaal niveau en nu kijken we waar we elkaar kunnen vinden op internationaal niveau. De eerste stap is gezet door Frescoop op te richten. Qua uitvoerende taken staan we nog helemaal in het begin en dit zal de komende tijd worden ingevuld. Dit zal bijvoorbeeld gaan over gezamenlijke GMO actieprogramma's. Zeker naar de praktijk toe moet dit eerst goed onderzocht worden en daarna kunnen we het uitwerken en actie ondernemen op internationaal niveau."



"Tot nu toe gaat het om de producten bloemkool, prei, tomaat, witloof en paprika. We hebben in eerste instantie gekozen voor vijf producten die de beide productiegebieden gemeenschappelijk hebben. Er is in Europa onderzocht wat de mogelijkheden zijn op het gebied van samenwerking en dit is het begin. Toch is de samenwerking met Prince de Bretagne niet nieuw. We hebben al vijf jaar regelmatig contact. Er wordt momenteel gekeken of er nog meer producentenorganisaties deel kunnen nemen. Dus mogelijk wordt het nog verder uitgebreid. Er kunnen aanvragen ingediend worden voor lidmaatschap. We volgen de 'geest' van GMO, een concentratie van het aanbod en de productiekosten van producenten verlagen. Efficiëntie is het sleutelwoord, twee gelijke onderzoeken doen in twee verschillende landen is dubbel werk."

Sterker

"Het is goed om samen met een grote groep producenten sterker te staan in de markt. De wet laat het bij landbouwproducten toe om deze onder kostprijs aan te bieden en dat is af en toe echt schrijnend. Door samen te werken kunnen we een eerlijkere prijs realiseren voor de producent. We moeten naar een evenwichtiger aanbod- en vraagmarkt toe. Als je het aanbod niet concentreert, leidt dit tot onderbiedingen. Zo gaat men producenten tegen elkaar uitspelen, want iedereen wil zijn producten toch kwijt. Qua onderscheid maken is dit ook een moeilijke markt. Er kunnen nog verschillen zijn in product, kwaliteit en service, maar meerwaarde is relatief. De consument segmenteert op een andere manier dan de teler."

"Het samenwerken heeft gewoon de grootste voordelen. Een teler met twee hectare moet je niet alleen de markt opsturen. En als je wat groter bent als producent en je verbindt je volume aan één afnemer ben je erg afhankelijk. Wat wij proberen is een marktplaats genereren waar we zo veel mogelijk producenten met zo veel mogelijk klanten te confronteren. In België en Nederland zijn er nog grote verschillen. Wij werken nog voor producenten, dat zijn onze bazen, de eigenaars. Daar leggen wij de focus op. Andere bedrijven kijken naar de marges die ze kunnen genereren voor het bedrijf zelf. "

Toegevoegde waarde

"Vragen die daarbij om de hoek komen zijn: moet je blijven importeren om jaarrond aan de klant te kunnen leveren? Op welke manieren bied je toegevoegde waarde? Bij ons zweren we nog bij de klok. Het is een uitermate efficiënt apparaat en we zijn een referentie voor heel Europa. Het grootste verschil tussen Frankrijk en België is de manier van vermarkten en de markt zelf. Wij zitten veel meer op export en de Franse consument heeft andere wensen. Elke markt moet specifiek worden benaderd en kijken welke verkoopmethoden het beste zijn", besluit Maarten.

Voor meer informatie:
Maarten De Moor
LAVA
+32 (0)15 50 42 52
maarten.demoor@lava.be
www.lava.be