Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
verarmde bodems toenemende internationale zorg

Europese retail stapt in ‘Save Our Soils’ campagne

Na CO2-voetafdruk en fairtrade zou het redden en herstellen van bodems wel eens de volgende duurzaamheidstrend kunnen worden in de Europese supermarkten. Op 5 December, Wereldbodemdag, lanceerde Nature & More een bewustzijnscampagne over bodemverarming in aansluiting op de WWF en de FAO, de Food and Agriculture Organization van de VN. De Nature & More Save Our Soils campagne (www.saveoursoils.com) daagt consumenten uit om guerrilla-farmers te worden en voor biologisch eten te kiezen. Nature & More werkt samen met diverse Europese partners en retailers om de boodschap op het grote publiek over te brengen.



'Als we de basis van onze voedselproductie en onze ecosystemen - dat is de grond - niet beschermen, krijgen we in de nabije toekomst een enorm probleem', zegt Alexander Müller, Assistant Director-General van de FAO. Publicaties van de VN en de Europese Commissie geven aan dat elke minuut het equivalent van 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond verloren gaat, voornamelijk ten gevolge van niet-duurzame landbouwmethoden. Als gevolg daarvan verliezen we als mensheid 10 miljoen hectare vruchtbare grond per jaar. Inmiddels is ¼ van alle bodems wereldwijd sterk verarmd, volgens wetenschappers.

De Save Our Soils campagne loopt van december 2012 tot december 2017, het Internationale Jaar van de Bodem. De campagne wijst op biologische landbouw als een belangrijke "soilution" en moedigt consumenten aan om biologisch eten te kopen en actief te worden als stadslandbouwer of "guerrilla farmer". Marc Swilling, professor Duurzame Ontwikkeling aan de Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika, ondersteunt de claim dat biologische landbouw een belangrijke sleutel is tot de oplossing: "Onze planeet telt op dit moment 720 miljoen hectare licht verarmde grond, die makkelijk hersteld kan worden door duurzame en agro-ecologische landbouwtechnieken te gebruiken."

Volkert Engelsman, oprichter van Nature & More en initiator van de Save Our Soils campagne, legt uit waarom de campagne zich vooral richt op consumenten en niet zozeer op instellingen: 'Consumentenbeslissingen kunnen de wereld veranderen. Elke keer als je geld uitgeeft, breng je een stem uit op de wereld waar je naar streeft. We merken dat de link tussen gezond eten en gezonde bodems voor de meeste consumenten vanzelfsprekend is. Levende bodems zijn niet alleen de basis van onze voedselproductie, maar van onze beschaving in het algemeen. De toestand van onze bodems heeft invloed op alle andere aspecten van duurzaamheid: klimaatverandering, ziekten en plagen in de landbouw, de voedingswaarde van ons eten en nog veel meer. We zijn dus blij dat onze retailpartners enthousiast zijn en dit belangrijke thema willen aanpakken.'

Nature & More (www.natureandmore.com) is een internationaal ‘trace & tell’ systeem voor biologische voeding. Het maakt gebruik van een integraal duurzaamheidsmodel, de duurzaamheidsbloem, om de prestaties van biologische telers te monitoren, managen and communiceren. De duurzaamheidsbloem is in 2009 ontwikkeld door een internationale denktank van pioniers en grote ondernemers uit de biologische sector.

Voor meer informatie:


Publicatiedatum: