Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Menno van Breemen, Aartsen Asia:

"Niet alleen groei in China maar ook in andere markten in Zuidoost-Azië"

Zuid Afrikaanse sinaasappelen kwamen dit seizoen binnen op een volle markt in China wat de prijzen drukte. Het seizoen van Egypte liep langer door dan voorgaande jaren, de volumes van Spanje waren hoog en Australisch aanbod overlapte met het Zuid Afrikaanse seizoen. Toch kan Menno van Breemen van Aartsen positief blijven over het huidige seizoen: “We zien nu de laatste weken de prijzen stijgen wat positief is, al verwachten de telers in Zuid Afrika wel dat de productie snel zal afnemen wat zal resulteren in een korter seizoen. Naar onszelf kijkende, groeien we flink in volume voor sinaasappelen in China. Dit is vanwege de toenemende vraag in de 2nd en 3th tier steden, waar we meer en meer afzet doen en vanwege het feit dat we onze sterke positie in de traditionele markten verder uitbreiden.”


Aankomst van containers uit Zuid Afrika op de markt in Shanghai  

De Chinese markt staat bekend om zijn hoge eisen voor geïmporteerd fruit en volgens Menno van Breemen is dat ook goed terug te zien in de ontwikkelingen van de verkoopprijs. “Vijf jaar geleden was het verschil in verkoopprijs niet zo groot als nu tussen goede en mindere kwaliteit sinaasappelen. Dit komt vooral omdat Chinezen meer en meer gericht zijn op kwaliteit, smaak en uiterlijk. Dus ook al is de vraag hoog, de kwaliteit staat voorop. Als de kwaliteit niet aanwezig is, zakt de prijs enorm of koopt de consument het gewoonweg niet (ondanks dat er geen lokale productie aanwezig is). Er is een markt voor iedere herkomst, maar Australië blijft toch de meest premium sinaasappel in de ogen van de consument.“

Naast sinaasappelen importeert Aartsen ook grapefruit vanuit Zuid Afrika. Over dit jaar zegt Menno van Breemen: “Als we kijken naar de Chinese markt is ons volume in grapefruit vanuit Zuid Afrika stabiel gebleven. In het begin van het seizoen waren de volumes flink hoger wat de markt drukte, maar naarmate het seizoen voortging namen de hoeveelheden sterk af, wat ook goed is voor de markt. Niemand wil een herhaling van vorig jaar en we verwachten een sterke stijging in prijzen de komende weken.”

Niet alleen in de Chinese markt groeit Aartsen, maar ook in andere markten in Azië. De import vanuit Zuid Afrika naar Zuidoost Azië is voor Aartsen sterk toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Landen als Maleisië, Indonesië, Taiwan, Cambodja, Myanmar en Singapore importeren meer soft citrus, citroenen en sinaasappels (zowel valencia als navels). “Dit is het resultaat van het werk in de afgelopen jaren om die markten uit te bouwen en verder te ontwikkelen. Zo hebben we in deze markten 100+ distributie punten waarmee we bijna 52 weken per jaar handel mee drijven. Een goede distributie jaarrond vanuit alle hoeken van de wereld is wat onze positie enorm sterk maakt. You name it, we handle it!“

Aartsen werkt met verschillende producenten onder andere in Limpopo (eg. Letsitele, Hoedspruit, Groblersdal), maar zijn ook actief in de Eastern en Western Cape. Naast Zuid Afrika importeren ze ook vanuit Swaziland en Zimbabwe. “We werken vanuit onze filosofie om partners te zijn met producenten in alle hoeken van de wereld. Dit zijn dan ook lange en stabiele relaties waarmee we als doel hebben om te groeien. Ieder jaar weer waar mogelijk. Uiteraard openen er soms landen met nieuwe protocollen wat dan weer nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt. Ook nemen wij in verschillende internationale beurzen deel, zoals Asia Fruit Logistica in Hong Kong van volgende maand. Zo'n beurs geeft ons dan de kans om nieuwe partners te ontmoeten en ons netwerk verder uit te breiden.”

Voor meer informatie:
Menno van Breemen
Aartsen Asia Ltd.
T: +852 37 05 55 07
M: +852 93 19 80 78 
menno.van.breemen@aartsen.com