Onderzoek Penn State University

Onschuldige bacterie creëert in pakstations biofilm dat ziekteverwekkers verhult

Ziekteverwekkende bacteriën die moeilijk te bestrijden zijn in appelpakstations kunnen verhuld worden door onschuldige bacteriën die in staat zijn om biofilms te vormen, zo stellen onderzoekers van Penn State University. Ze denken dat deze ontdekking kan leiden tot de ontwikkeling van alternatieve strategieën om ziekteverwekkende organismen in voedselverwerkingsfaciliteiten te bestrijden.

Dit was de belangrijkste bevinding van een onderzoek in drie fruitpakstations in het noordoosten van de VS die kampten met  Listeria-besmettingen. Het onderzoek, dat plaatsvond in samenwerking met de appelsector, was bedoeld om meer inzicht te krijgen in de microbiële ecologie van faciliteiten waar voedsel wordt verwerkt. Het uiteindelijke doel hiervan was het vinden van manieren om voedselgerelateerde ziekte-uitbraken en terugroepacties van appelen en bewerkte appelproducten te voorkomen.

Uit het onderzoek in de appelpakstations bleek dat faciliteiten waar vaker Listeria monocytogenes voorkwam gedomineerd werden door de bacteriegroep Pseudomonadaceae en de schimmel Dipodascaceae.

"Toen we de eigenschappen van deze micro-organismen onderzochten, ontdekten we dat zij zeer goed zijn in het vormen van biofilms," zegt onderzoeker Xiaoqing Tan. "Op basis van onze bevindingen nemen we aan dat deze onschuldige micro-organismen de aanwezigheid van Listeria monocytogenes in stand houden omdat ze deze schadelijke bacterie bescherming bieden door deze in een biofilm in te sluiten. We zullen deze hypothese tijdens een vervolgonderzoek testen."

Biofilms zijn concentraties micro-organismen die zich hechten aan een oppervlakte en vervolgens een slijmerige substantie uitscheiden waar reinigings- en ontsmettingsmiddelen moeilijk doorheen komen. Als een ziekteverwekkende bacterie in een biofilm ingesloten is, dan zijn ontsmettingsprocedures minder effectief. Dit is een totaal nieuwe bevinding die mogelijk verklaart waarom Listeria monocytogenes ondanks herhaaldelijke ontsmettingspogingen in staat was te overleven in bepaalde faciliteiten.

"Aan de hand van deze bevindingen zijn we gaan experimenteren met voor de mens onschadelijke bacteriën om te beoordelen of deze geschikt zijn om gebruikt te worden als biologisch bestrijdingsmiddel. Wanneer zij toegepast worden op oppervlakten in deze faciliteiten, dan kunnen deze bacteriën Listeria mogelijk verdringen of onderdrukken, waardoor de voedselveiligheidsrisico's geminimaliseerd worden," aldus het onderzoeksteam.

Dit onderzoek vond plaats met steun van het Amerikaanse ministerie van Voedsel en Landbouw, het Bureau voor de Voedselveiligheid en de FDA.

Voor meer informatie:
Penn State University