Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: Auchan introduceert stilte-uren voor mensen met autisme

Japanse supermarktomzet daalt in juli met 7,1%
De vergelijkende winkelomzet van de Japanse supermarktsector is in juli ten opzichte van vorig jaar met 7,1% gedaald. Het is de vierde maand op rij dat de supermarktsector op deze manier minder omzet genereert. In juli hadden Japanse supermarkten te maken met een regenseizoen dat langer doorliep dan normaal. 10,504 supermarkten van 56 bedrijven gaven een totale omzet van 1,01bln yen ($8,5mld). Volgens de Japanse branchevereniging voor winkelketens had juli de sterkste afname in vergelijkende winkelomzet sinds maart 2015. De omzet van levensmiddelen, dat een aandeel in de totale omzet heeft van 66%, nam met 5,3% af. De omzet van kleding daalde met 16,2%. Ook was de omzet van zomerproducten zwakker dan normaal.
Bron: mainichi.jp 

Polen: Auchan introduceert stilte-uren voor mensen met autisme
De Poolse tak van Auchan gaat zogeheten stilte-uren introduceren bij de eigen hypermarkten. De speciale uren zijn een initiatief om zo de winkelervaring te optimaliseren voor consumenten met een stoornis op het autismespectrum. Het stilte-uur werd in het begin van april bij wijze van test ingezet tijdens de werelddag voor autisme. Dit was aanvankelijk een eigen initiatief van Auchan Częstochowa North in de provincie Silesië in samenwerking met de lokale non-profit-organisatie "Daj mi czas" ("Geef me tijd"). Het voorbeeld van de winkel in Silesië wordt nu gevolgd bij Auchan-winkels in steden als Wrocław, Gdańsk, Radom, Kielce en Rzeszów.
Bron: euronews.com 

India: Walmart vier eenjarig jubileum met Flipkart
Het is een jaar geleden dat Walmart voor het eerst investeerde in het Indiase online retailplatform Flipkart. Judith McKenna, de CEO van Walmart International, schetst via een blogpost een positief beeld van het samenwerkingsverband: "Toen Flipkart zich bij de Walmart-familie aansloot, zeiden we al dat we samen veel zouden kunnen bereiken. Nu we een jaar verder zijn, kan ik met trots zeggen dat dat ons is gelukt. Voordat het team van Flipkart zich bij Walmart voegde was er al sprake van een van de meest klantgerichte ondernemingen van India. Vandaag de dag wordt ik nog steeds geïnspireerd door hun passie, ondernemingsgeest en creativiteit als ik zie hoe ze alledaagse problemen oplossen voor onze klanten binnen een van de meest diverse en dynamische markten ter wereld."
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

Oostenrijk: Spar introduceert gratis houten bestek
Spar is van plan om bij Oostenrijkse vestigingen van Spar Gourmet gratis houten bestek te introduceren. Het houten bestek is ook beschikbaar bij Interspar-winkels. Het houten bestek wordt geleverd bij maaltijdproducten voor onderweg en is een vervanging van het plastic bestek dat normaal bij de producten wordt meegegeven. Het bestek is vervaardigd van Europees berkenhout. Naast dat Spar eigen doelstellingen heeft met betrekking tot duurzaamheid en het terugdringen van plastic afval, is het houten bestek ook een maatregel voor de toekomst. Vanaf 2021 is plastic wegwerpbestek officieel verboden binnen de EU.
Bron: esmmagazine.com 

Estland: Vervoersplatform introduceert thuisbezorgdienst
Het in Estland gevestigde vervoersplatform Bolt gaat een thuisbezorgdienst opzetten. Het platform, dat voorheen bekend stond als Taxify, gaat met de bezorgdienst van start in de stad Tallinn. Later zal de bezorgdienst ook in andere steden in Europa worden geïntroduceerd. De naamsverandering van Taxify naar Bolt vond in maart van dit jaar plaats, omdat het platform zijn activiteiten niet wil beperken tot persoonlijk vervoer. Het bezorgen van voedingsmiddelen met Bolt Food is een voorbeeld van de uitbreidingen die het bedrijf voor ogen ziet. Andere steden waarin in de komende 12 weken van start wordt gegaan zijn onder andere Litouwen en Letland. Ook zijn er volgens het bedrijf mogelijke plannen voor Afrika.
Bron: ecommercenews.eu 

Japan: meer betalingen zonder contant geld door kortingsacties
De vier grootste buurtwinkelketens van Japan, 7-Eleven, FamilyMart, Lawson en Ministop, gaan vanaf oktober kortingsacties van 2% aanbieden bij betalingen zonder contant geld. Het kortingsprogramma is een initiatief van de Japanse overheid, dat samenvalt met de verhoging van de BTW in Japan van 8% naar 10%. Het initiatief moet ervoor zorgen dat de consumptie wordt gestimuleerd en dat er meer gebruik wordt gemaakt van elektronische betaalmiddelen in plaats van contant geld. Het programma zal negen maanden doorlopen tot juni 2020. Consumenten krijgen een directe korting, in plaats van dat er sprake is van een spaaractie. Bij een aanschaf van JPY600 (€5,08) zal bijvoorbeeld direct een korting van JPY12 (€0,10) in rekening worden gebracht, zodat de klant slechts JPY588 (€4,98) betaalt. De betaalmiddelen waarvoor het kortingsprogramma geldt zijn onder andere creditcards en betaalapps op smartphones.
Bron: retailanalysis.igd.com 

België: Delhaize biedt producten aan van M&S, Coop en Corte Inglés
De Belgische supermarktketen Delhaize heeft het assortiment uitgebreid van de afdeling "Food of the World". De afdeling biedt exclusieve producten aan van merken als het Britse Marks & Spencer, El Corte Inglés uit Spanje en Coop Italia. In totaal is Food of the World uitgebreid met 70 nieuwe producten. De producten van M&S betreffen onder andere Engelse thee, lemoncurd en Yorkshire pudding. Van El Corte Inglés worden producten aangeboden als soepstengels en geroosterde zonnebloempitten. De producten van Coop Italia behoren tot het huismerk Fior Fiore en zijn onder andere fettucine met eieren en pastasaus op basis van truffels.
Bron: retaildetail.eu 

Saoedi-Arabië: Franchise-overeenkomst met M&S loopt af
Het Saoedi-Arabische Fawaz Abdulaziz Alhokair heeft aangegeven dat de franchiseovereenkomst met het Britse Marks & Spencer ten einde is gekomen. De franchise-winkels zijn in 2018 in handen gekomen van de Al-Futtaim Group. M&S had voorheen 15 franchise-vestigingen in Saoedi-Arabië. Wel heeft M&S te kennen gegeven dat er met de Al-Futtaim Group op andere manieren zal worden samengewerkt in het land.
Bron: reuters.com 

VK: £228mln aan boodschappen niet opgehaald bij afhaalpunten
Britten hebben voor grofweg £228mln (€250mln) aan bestelde boodschappen laten staan bij afhaalpunten bij retailers. De reden hiervoor is de lange rijen bij de afhaalpunten wegens het gebrek aan personeel. Dit blijkt uit onderzoek van Barclaycard. Meer dan 70% van de Britse consumenten maken gebruik van een afhaalsysteem, waarbij producten online worden besteld en vervolgens bij een lokale winkel worden klaargezet. 15% van de consumenten verzuimt vervolgens deze bestellingen op te halen. Volgens een derde van alle gebruikers is het ophalen van de bestelling "een heel gedoe". In plaat daarvan kiezen ze ervoor om het geld van de boodschappen terug te laten storten en de bestelde boodschappen via een bezorgdienst aan huis af te laten leveren.
Bron: independent.co.uk 

Saoedi-Arabië: Online platform krijgt kapitaalinjectie van $6,6mln
Het Saoedi-Arabische online supermarktplatform Nana Direct heeft financiering gekregen van het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Middle East Venture Partners en Impact46. Het platform, dat aan 13 steden in Saoedi-Arabië levert, krijgt $6,6mln (€6,0mln). Het is voor het eerst dat Impact46 en MEVP in het platform investeren. Andere investeerders in Nana Direct zijn Watar Partners, Saudi Venture Capital Company en Wamda Capital. Het platform maakt thuisbezorging mogelijk met behulp van orderpickers bij andere supermarkten en een eigen logistiek netwerk van bezorgers.
Bron: zawya.com 

VS: Walmart klaagt Tesla aan wegens brandschade door zonnepanelen
Walmart heeft Tesla aangeklaagd in verband met de zonnepanelen die het techbedrijf bij de retailgigant heeft geïnstalleerd. Volgens Walmart zijn de zonnepanelen de reden voor zeven branden bij Walmart-vestigingen. Hierdoor is significante brandschade bij de inventaris van de winkels ontstaan, wat samen met de reparatiekosten heeft geleid tot een verliespost van honderdduizenden dollars. De branden vonden plaats in een periode vanaf november 2018 in locaties als Denton, Maryland en Beavercreek, Ohio. Volgens Walmart heeft Tesla verzuimd om de standaard voor zonnepanelen met betrekking tot veiligheid en onderhoud goed na te leven.
Bron: theguardian.com 

VS: Target meldt resultaten van het tweede kwartaal
Target had tijdens zijn tweede kwartaal een toename in vergelijkende winkelomzet van 3,4%. Dit kwam met name doordat het winkelverkeer met 2,4% is gegroeid. Met betrekking tot het derde kwartaal en het tweede halfjaar van 2019 verwacht Target dat de vergelijkende winkelomzet opnieuw met 3,4% toe zal nemen. De winst per aandeel wordt in het derde kwartaal geraamd op rond de $1,14 (€1,03). Over het volledige fiscale jaar wordt de winst per aandeel geraamd op rond de $6,05 (€5,46), waar in het afgelopen jaar nog sprake was van een winst per aandeel van rond de $5,90 (€5,32). De winst per aandeel van zowel het derde kwartaal als het fiscale jaar 2019 is mogelijk afhankelijk van de gevolgen van bepaalde ontwikkelingen achter de schermen, die niet in het aangepaste winstresultaat worden opgenomen, hoewel Target heeft aangegeven dat er van deze ontwikkelingen vooralsnog geen sprake is. De totale omzet nam in het tweede kwartaal jaar op jaar met 3,6% toe van $17,8mld naar $18,4mld (van 1,61mld naar 16,6mld). De vergelijkende online omzet steeg met 34%, waarmee een aandeel van 1,8 percentagepunten werd gegeven aan de toename in vergelijkende winkelomzet. De totale winst was in het tweede kwartaal $1,3mld (€1,17mld), wat een toename was van 16,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2018.
Bron: prnewswire.com 

Associated Wholesale Grocers kiest oplossing voor inventarisverlies
Associated Wholesale Grocers (AWG) heeft samen met ProfitTrax gewerkt aan een oplossing voor inventarisverlies bij retailers. Winkels die bij AWG zijn aangesloten kunnen de oplossing gebruiken hun inventaris beter te beheren en zo bruto winstmarges te verbeteren. De oplossing komt neer op het programma ProfitTrax Augmented Intelligence en training in de beste werkmethodes. ProfitTrax Augmented Intelligence houdt de eigen inventaris bij en meldt zodoende als er schaarste ontstaat of er onverklaarbaar volumes in de inventaris ontbreken. 
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: