Elsbeth van Dam, PLUS Retail

‘Gember, knoflook, witlof, appels, komkommers en rode paprika’s liggen onverpakt in de winkels’

Als het om maatschappelijke issues gaat, wordt er veel gevraagd van supermarkten. Minder CO2-uitstoot en andere thema’s uit het Klimaatakkoord. De economische positie van Nederlandse boeren, tuinders en vissers. Het tegengaan van voedselverspilling. Het Nationaal Preventieakkoord dat een halt wil toeroepen aan obesitas. Het tegengaan van misstanden in ontwikkelingslanden. PLUS gaat al deze thema’s niet uit de weg, integendeel. “Ook al zijn het complexe vraagstukken, wij hebben een verantwoordelijkheid en kunnen impact maken. Dat betekent pionieren en je nek durven uitsteken, ook als dat kritiek oplevert. Daar leren we van”, aldus Elsbeth van Dam, manager Innovatie, kwaliteit en verpakkingen van PLUS Retail BV tijdens de jaarlijkse stakeholdersbijeenkomst, die dit keer in het teken stond van minder en duurzamer verpakken.

Bij de presentatie eerder dit jaar van het Plastic Pact NL lieten de Nederlandse supermarkten zich niet onbetuigd. In koor gaven zij hoog op van hun ambities om verpakkingen te verduurzamen. Brancheorganisatie CBL kondigde af dat in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal zal worden gebruikt. PLUS neemt nog een serie andere maatregelen om duurzamer te gaan verpakken. Dit leidde in de afgelopen maanden tot een niet aflatende stroom nieuwsberichten van de retailers over nieuwe verpakkingen voor dit, minder verpakkingen voor dat, honderd-procent-recyclebaar-claims en nog veel meer.

Ook PLUS doet er volop aan mee en dat is niet verwonderlijk voor de onderneming die dit voorjaar voor het vijfde jaar op rij werd verkozen tot ‘de meest verantwoorde supermarkt’ van ons land. Deze verkiezing wordt gehouden door het in de detailhandel gespecialiseerde onderzoeksbureau GfK. In dit onderzoek beoordelen bijna vijfduizend consumenten de supermarktketens elk jaar op negen duurzame aspecten. Op alle criteria – lokale betrokkenheid, gezondheid en duurzame handel om wat voorbeelden te noemen – scoorde PLUS in de top drie. “We zien het als een beloning voor onze inspanningen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Het gezonder en duurzamer maken van ons assortiment is een belangrijk speerpunt van ons. Daar hoort ook minder en duurzamer verpakken bij”, zegt Elsbeth van Dam.

Transparante doppen
De inspanningen én de voortvarendheid waarmee PLUS met verpakkingen aan de slag is gegaan, mogen er zijn. In de Plus-supermarkt met de Briljant 2.0-formule (focus op goed eten en verse producten) in IJsselstein loopt Van Dam naar de koeling met de flesjes verse sappen, smoothies en fresh lemonades en vertelt zij bijvoorbeeld over de nieuwe transparante doppen voor de flesjes. Die waren eerst zwart. “We geven ze nu geen chemische kleuring meer. Dat is milieuvriendelijker en bovendien zijn de transparante doppen gemakkelijker te recyclen.” De flesjes zijn eveneens van een duurzame variant. Ze zijn voor driekwart gemaakt uit r-PET, afkomstig van ingezamelde (fris)drankflessen. De overige 25 procent bestaat uit biobased plastic, gemaakt van suikerriet. Van Dam: “Met de nieuwe flessen besparen we jaarlijks 22.600 kilo nieuw plastic.”

De maaltijdsalades van het eigen merk kregen ondertussen eveneens een nieuwe verpakking, van plastic dat voor tachtig procent uit r-PET bestaat. Deze verpakkingen zijn ook een fractie dunner en 2,4 gram lichter. Winst op jaarbasis: zesduizend kilo plastic. Zo worden steeds meer maatregelen doorgevoerd die passen binnen een reeks van Plus-acties om de huismerkproducten minder en duurzamer te verpakken. Gember, knoflook, witlof, appels, komkommers en rode paprika’s liggen onverpakt in de winkels. Alle verpakkingen van zachtfruit kregen een hersluitbaar folie in plaats van een losse plastic deksel. De grootverpakkingen voor aardappelen bestaan voor de helft uit plastic gemaakt van suikerriet. Eind 2018 werden de zwarte plastic pakbladen tussen appels en peren vervangen door pakbladen van papierpulp. PLUS was ook de eerste supermarktketen die vorig jaar begon met het uitfaseren van zwart plastic verpakkingsmateriaal voor producten van het huismerk. Zwart plastic is voor het merendeel van de recyclers nog lastig om te verwerken. Eind dit jaar is dat dus uit de winkels. 

Consumenten worden zich steeds bewuster van duurzaamheidsthema’s
Supermarkten spelen niet alleen een belangrijke economische rol, maar ook een maatschappelijke. Ze werken al vele jaren aan verduurzaming van de voedselketen. De samenleving, en daarmee de consumenten, wordt zich steeds bewuster van duurzaamheidsthema’s. Duurzame verpakkingen is hier een belangrijk voorbeeld van.

Elsbeth van Dam: “Verpakkingen hebben belangrijke functies. Een verpakking kan ervoor zorgen dat producten langer houdbaar blijven, biedt bescherming tijdens opslag en transport en maakt het voor consumenten gemakkelijk om het product mee naar huis te nemen. Bovendien gaan verpakkingen voedselverspilling tegen en vergroten ze de voedselveiligheid van producten. Wij nemen al deze aspecten mee in onze overwegingen en kiezen zoveel mogelijk de duurzame product-verpakkingscombinatie.”

Klik hier om het hele artikel van KDV te lezen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven