"Vaste klanten zijn onze eerste prioriteit"

"Poolse appeloogst 60% lager"

In september gaat de appeloogst weer van start en dit betekent dat de vroege Gala-rassen binnen een paar weken weer in het  winkelschap zullen liggen. Hoewel dit veelbelovend klinkt, wordt er dit seizoen een veel kleinere oogst dan voorgaande jaren verwacht. Dit heeft te maken met de vorst waar Polen in april door werd getroffen en die veel schade in de boomgaarden heeft aangericht, waardoor de oogst dit jaar wel 40% tot 50% lager zal zijn dan eerdere seizoenen. Dit vertaalt zich naar zo'n 1,4 tot 1,5 mln kilo, ten opzichte van 2,3 mln kilo vorig jaar. 

“Lagere opbrengsten betekent minder export en hogere prijzen. De export van een seizoen hangt af van de vraag van klanten. Vorig jaar zorgde de grote oogst voor een sterke vraag. Klanten namen vooral appelen met een diameter van 70 tot 85 af. Nu de oogst dit jaar veel kleiner is, weten we niet waar er vraag naar zal zijn," vertelt Emilia Lewandowska, salesmanager bij de Poolse Fruit-Group. 

Het bedrijf is van plan om appelen naar India en Dubai te exporteren.  Lewandowska verwacht dat de Gala's die binnenkort geplukt worden het dankzij hun zoete smaak goed zullen doen op deze markten. Voor de export naar verder weg gelegen bestemmingen bestaat er een voorkeur voor de maten 70-80. Helaas weet het bedrijf nog niet welke maten de appelen zullen hebben en hoe hoog de opbrengsten zullen zijn tot de appelen geoogst zijn. Lewandowska: "We weten nog niet hoe groot onze appelen dit seizoen zullen zijn en ook niet wat de percentages per maat zijn tot de appelen daadwerkelijk klaar zijn om geplukt te worden. In dit stadium van het seizoen is het erg moeilijk om al iets te zeggen over de maten, kleuring en kwaliteit van de appelen. We weten echter al wel zeker dat de appelen groter zullen zijn dan in het seizoen 2018-2019."

Vanwege de kleinere oogst zal het voor Polen moeilijker worden om haar markten dit jaar uit te breiden. "We moeten ons in eerste instantie richten op het leveren van appelen aan onze bestaande klanten voor we kunnen denken aan het uitbreiden met nieuwe klanten. Onze bestaande klanten zijn onze eerste prioriteit," vervolgt Lewandowska. 

Deze mentaliteit komt ook tot uitdrukking in de verpakkingsstrategieën van het bedrijf. Lewandowska uit haar zorgen hierover: "Milieuvriendelijke verpakkingen zijn duurder en dit betekent dat de kosten van het product ook hoger worden. Onze blauwe bessen zijn al verpakt in punnets die voor 90% tot 95% recyclebaar zijn maar voor het verpakken van onze appelen maken we nog steeds gebruik van plastic zakken en trays omdat we af willen wachten wat onze klanten hiervan vinden voordat we veranderingen doorvoeren die van invloed zijn op de prijs van het product."

Ondanks het feit dat de productie dit jaar veel lager is, kijkt het bedrijf nog steeds uit naar haar aanwezigheid op de vakbeurzen in Madrid en Berlijn dit seizoen. Lewandowska: "Het is onze missie om de huidige situatie in Polen toe te lichten en onze klanten goed geïnformeerd te houden over de oogst. Nu de hoeveelheden veel lager zijn dan vorig seizoen, zullen de prijzen stijgen. We moeten onze klanten vertellen waarom dit zo is. De vakbeurzen zijn een goede gelegenheid om met onze klanten in contact te komen en bij te praten."

Voor meer informatie: 
Emilia Lewandowska
Fruit-Group Z.o.o
Tel: +48 603 303 488
Email: biuro@fruitgroup.pl 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven