Ondanks zomer ooit geen extra omzet in Britse supermarktsector
Kantar heeft zijn laatste statistieken met betrekking tot de Britse supermarktsector gepubliceerd. In de periode van 12 weken tot 11 augustus is de omzet jaar op jaar grotendeels gelijk gebleven. De omzet van Lidl is met 7,7% toegenomen, waarmee de discountketen in de afgelopen 12 weken met 5,9% een persoonlijk record breekt qua marktaandeel. De omzet bij directe concurrent Aldi steeg met 6,2% dankzij met name de afzet van broodproducten (+11%) en koekjes (+13%). Bijna de helft van alle Britse huishoudens heeft in de afgelopen 12 weken ergens wel een keer boodschappen bij Aldi gedaan. In het noordelijke deel van Engeland is dit percentage van de Britse consumenten zelfs 58,4%, wat laat zien hoe populair de discountketen daar is.
Ocado is de snelst groeiende Britse supermarktketen. De omzet nam in de afgelopen periode toe met 12,6%. De online retailer wist zijn klantenbasis te vergroten met 7%. Het gemiddelde bedrag per bestelling van een consument is met £1.93 (€2,11) toegenomen. Het marktaandeel van Ocado staat nu op 1,4% en op 18% binnen het online marktsegment. Ook Co-op heeft groei meegemaakt. De omzet is 0,2% hoger dan vorig jaar. De coöperatie wist onder andere meer omzet te genereren dankzij een pakket van hamburgers en bier voor £3,50 (€3,82), waarmee ingespeeld wordt op de zomerse trend voor barbecues. De omzet van het premium huismerk Irresistible steeg met 11%, met name dankzij de afzet van chips, snacks, kazen en fruit.
Sainsbury’s had in de afgelopen periode een marktaandeel van 15,4%. Hoewel de keten net als de andere drie grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk marktaandeel in moest leveren, heeft Sainsbury's voor het eerst sinds november 2017 beter gepresteerd dan de andere grote concurrenten. De omzet van merkproducten steeg bij Sainsbury's met 1,5%, met name dankzij promotieacties en een agressieve prijsstrategie. De omzet bij Asda en Tesco verminderde met respectievelijk 1,5% en 1,6%. De online groei van Asda was met 11% vrij sterk. Tesco had vooral succes met zijn goedkoopste huismerken, waarmee £29mln (€31,7mln) meer omzet werd verkregen dan vorig jaar.
Morrisons, dat al erom bekend stond meer gebruik te maken van kortingsacties dan enige andere retailer, heeft zijn promotieacties in deze periode verder opgevoerd. De totale omzet van de keten daalde met 2,7%, terwijl het marktaandeel tot 10,1% daalde. De lagere omzet komt onder andere doordat er per supermarktbezoek minder volume door de consument werd ingeslagen. Het marktaandeel van Waitrose daalde met 0,1% tot 4,9%. Waitrose had het meeste succes met zijn biologische producten, waarmee 8% meer omzet werd verkregen dan in dezelfde periode van vorig jaar. Het aandeel binnen de totale omzet dat met bio-producten wordt gegenereerd is bij Waitrose groter dan bij enige andere Britse supermarktketen. Het marktaandeel van Iceland bleef stabiel staan op 2,1%. De omzet van deze keten daalde jaar op jaar met 0,4%.
Bron: uk.kantar.com
Intermarché plant nieuwe winkels in Portugal
De Franse keten Les Mousquetaires wil zijn marktaandeel in Portugal vergroten door middel van nieuwe Intermarché-winkels. Ook wil de retailer zijn prijzen binnen de Portugese sector verlagen. Volgens Laurent Boutbien, de directeur van Os Mosqueteiros, de Portugese tak van Les Mousquetaires, is zijn bedrijf van plan om €200mln te investeren om voor 2023 in totaal 105 winkels te openen. €60mln hiervan wordt dit jaar nog gebruikt voor de opening van 15 locaties. Vorig jaar werd aan de hand van een investering van €30mln negen nieuwe winkels geopend.
Bron: esmmagazine.com
VK: Co-op dringt bij lokale overheden aan op verzamelen voedselafval
Co-op heeft bij Engelse lokale overheidsorganen erop aangedrongen om meer werk te maken van het ophalen van voedselafval bij huishoudens. Op deze manier kan worden voorkomen dat 356.000 ton aan voedsel op stortplaatsen terecht komt. Volgens Co-op belandt nu per dag zo'n 1.000 ton aan voedsel op de vuilnisbelt. Dit voedselafval kan echter ook gebruikt worden voor compost of om duurzame bio-energie te creëren. Co-op gaat brieven sturen naar 20 lokale overheden waar nog geen sprake is van het ophalen van voedselafval. Ongeveer 48% van de 169 Engelse gemeentes halen geen biologisch afval op. Dit betekent dat dit afval direct naar stortplaatsen wordt gebracht. 12% van de gemeentes accepteert geen biologisch afbreekbare zakken.
Bron: retailgazette.co.uk
Honestbee plant nieuwe Habitat-winkels in Zuid-Korea, Maleisië en Taiwan
De startup Honestbee is van plan om zijn format Habitat uit te breiden in Azië. Habitat is een combinatie van een supermarkt, restaurant en retailzaak. Hoewel de startup ambitieuze plannen heeft voor Aziatische markt, verkeert het bedrijf in zwaar weer. Op dit moment ondergaat Honestbee een reorganisatieproces, dat door het hooggerechtshof van Singapore is opgelegd. De reorganisatie was een voorwaarde voor een uitstel van betaling van 6 maanden, die op 2 augustus door Honestbee werd aangevraagd. “Als de reorganisatie eenmaal is uitgevoerd, is de prognose voor onze onderneming eigenlijk vrij goed. Delen van onze onderneming hebben enorm potentieel, zoals Habitat", aldus de nieuwe CEO van Honestbee, Ong Lay Ann. Ong verwacht binnen enkele maanden Habitat-vestigingen te kunnen openen in Zuid-Korea, Taiwan en Maleisië.
Bron: sg.finance.yahoo.com
Brazilië: Casino wil Colombiaans aandeel in GPA overnemen
De Franse supermarktketen Casino heeft zijn bod verhoogd op het aandeel van 50%, dat het in Colombia gevestigde Exi7o heeft in de Braziliaanse supermarktketen GPA. Op deze manier wil Casino zijn bedrijfsvoering in Zuid-Amerika stroomlijnen. Deze plannen voor een versimpeling van de activiteiten in Latijns-Amerika zijn onderdeel van een breder plan van Casino om zijn financiële positie te verbeteren. Waar Casino eerst 109 reais (€24,57) per aandeel aanbood, biedt het bedrijf nu een bedrag van 113 reais (25,48) per aandeel. De Zuid-Amerikaanse markt, met Brazilië in het bijzonder, is een belangrijke sector voor Casino. De prestaties in Zuid-Amerika helpen het bedrijf om te compenseren voor de zwakkere resultaten in de Franse thuismarkt.
Bron: reuters.com
VS: Walmart biedt recepten via app aan
Walmart werkt samen met het Tasty-netwerk van Buzzfeed om zo recepten aan consumenten te kunnen bieden. De recepten bevatten ingrediënten die bij Walmart verkrijgbaar zijn. De gehele lijst aan ingrediënten die gebruikt wordt bij meer dan 4.000 Tasty-video's kan direct online worden toegevoegd aan een digitale winkelwagen van Walmart Online Grocery. De bestelling die zo wordt samengesteld kan aan huis worden bezorgd of klaar worden gezet om door de klant zelf te worden opgehaald bij een click & collect punt van een Walmart-vestiging.
Bron: progressivegrocer.com
VS: minder supermarktbezoek door thuisbezorgapps
Dienstverleningen voor thuisbezorging hebben het voor de consument makkelijker gemaakt om niet naar supermarkten te hoeven gaan. Voor conventionele supermarkten geeft dit een probleem, dat niet direct kan worden opgelost door alleen maar de winkel te verbeteren. Dit meldt het Amerikaanse branchemagazine Retail Leader. Diensten zoals Uber Eats, Grubhub en Waitr hebben in het tweede kwartaal een omzet gegenereerd van ongeveer $5mld (€4,5mld). Deze omzet zou anders op conto zijn gekomen van conventionele supermarktketens, ware het niet dat thuisbezorging zo algemeen toegankelijk is geworden.
Bron: progressivegrocer.com
VS: zelfstandige supermarkt introduceert statiegeld voor tassen
De zelfstandige supermarktketen Eddie’s of Roland Park gaat statiegeld introduceren voor herbruikbare tassen. Tassen die door de consument bij een van de twee locaties van het familiebedrijf in Baltimore worden ingeleverd, leveren 5 dollarcent op. De tassen kunnen vanaf 25 augustus worden ingeleverd.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Nieuwe buurtwinkelketen geopend in Michigan
In het stadscentrum van Kalamazoo in Michigan is onder de naam The Market on Michigan Avenue(MoMA) een nieuwe buurtwinkel geopend. De winkel beslaat 370 vierkante meter en heeft een aanbod van lokale versproducten, bieren en wijnen. De plannen van MoMa werden in december 2018 aangekondigd, toen na onderzoek bleek dat de buurt East Michigan Avenue nagenoeg een gat in de markt was voor voedingsmiddelen.
Bron: grocerydive.com
VS: Target introduceert nieuw huismerk Good & Gather
Target heeft onder de naam Good & Gather een nieuw huismerk geïntroduceerd. Waar eerdere huismerken van Target voornamelijk huishoudelijke artikelen betroffen, draait het nieuwe huismerk om voedingsmiddelen, zoals biologische pizza, melk, eieren, pindakaas, salades en pasta's. Het assortiment van Good & Gather is vanaf 15 september voor handen in Target-winkels. Voor het einde van 2020 zal het assortiment in totaal 2.000 verschillende producten hebben. Target heeft aangegeven met Good & Gather zijn grootste huismerk ooit te willen creëren.
Bron: cnbc.com
VS: Giant Food Stores neemt zelfstandige supermarktketen over
Giant Food Stores heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van de zelfstandige supermarktketen Musser's Markets. Musser's Markets heeft drie vestigingen in Columbia, Lebanon en Quarryville in Pennsylvania, wat tevens de thuisstaat van Giant Food is. De keten werd in 1925 opgericht door de familie Musser. De overname zal waarschijnlijk aan het einde van oktober worden voltooid. De winkels zullen tijdelijk worden gesloten voor een renovatie. Meer details over hoe de winkels worden aangepast worden later bekend gemaakt.
Source: progressivegrocer.com
VS: Kroger breidt Walgreens-pilot uit
Kroger en Walgreens hebben hun pilot Kroger Express verder uitgebreid. Kroger Express werd opgezet in oktober 2018. Het succes van het programma heeft ertoe geleid dat dit in de komende herfst wordt uitgebreid naar 35 nieuwe Walgreen-vestigingen in Kentucky. Door de samenwerking met Walgreens kan Kroger zijn markt vergroten voor zijn huismerken Simple Truth en Home Chef.
Bron: delimarketnews.com