Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandelaar Jan Duijs specialiseert zich in zachtfruit en primeurs

"Detaillisten moeten continu innoveren, verkoop eens een vega-burger"

Tholen - Toen hij nog een groentenzaak had, probeerde Jan Duijs van Dugro Food al voor de troepen uit te lopen met kant-en-klaarmaaltijden en primeurs. Als groothandelaar doet hij in feite hetzelfde. "Je moet topkwaliteit leveren. Als de producten in de supermarkt liggen, moet ik maken dat ik weg ben."

De groothandelaar uit het Noord-Hollandse Winkel specialiseert zich dan ook puur in zachtfruit en primeurs. "Daarmee kunnen mijn klanten het verschil maken. Het zachtfruitseizoen is vooralsnog heel behoorlijk verlopen. Afgelopen week waren de aardbeien zelfs extreem duur, maar gisteren was de prijs alweer een euro lager dan vrijdag. Straks komen de aardbeien weer uit de kassen en dan kan het ook weer zomaar helemaal niks zijn." 

"Ook voor frambozen en bramen is het een heel behoorlijk seizoen geweest. Voor kersen daarentegen is het maar een heel matig seizoen geweest. De opbrengsten waren heel matig en de prijzen ook niet wild. Ik kan me niet voorstellen dat de telers tevreden zijn", zegt Jan. Hij betrekt zijn fruit direct van de teler of op de veiling bij FruitMasters. "Zo heb ik een eigen pruimenteler. Die heeft maar een hectare staan, maar hij plukt de pruimen net wat rijper als de supermarkthandel en daardoor kan ik me onderscheiden. Voor de supermarkten moeten de pruimen hard en stevig zijn, ik zoek ze rijp en vol smaak."

Naast zachtfruit richt Jan zich puur op de niche-producten. "Als ik iets heb, dan moet het helemaal nieuw zijn. Ik wil me onderscheiden met nieuwe producten. Zo wil ik de eerste zijn met een kaskooltje, maar als ze 30 cent kosten ben ik weg. Het moet apart zijn. Of het nou vliegtuigmango's of de vroegste aardappelen betreft, ik wil ze aanbieden als niemand ze nog heeft liggen. En in de winter importeer ik zelf sinaasappelen uit Spanje, maar dan zorg ik ook dat ik de lekkerste heb!"

De klantenkring van Duijs bestaat uit groentenmannen, die gevestigd zijn in de randstad. "Ik woon zelf in de kop van Noord-Holland en lever zo'n beetje van Den Haag tot Schagen. Er vallen steeds meer groentenwinkeltjes af, maar je hebt ook detaillisten die het nog heel goed doen. Het maakt nogal uit waar ze zitten. Als je in de Randstad in een gebied met veel expats zit, kun je leuk verkopen, maar je moet wel in het goede gedeelte van de stad zitten."

Daarbij is het van belang dat de detaillisten continu innoveren. "Met alleen appels en peren verkopen, red je het niet. Je moet alleen topkwaliteit verkopen en toegevoegde waarde leveren en vooral verkopen wat je klanten willen eten. Als je ziet hoe hard het gaat met de vleesvervangers, dan snap ik niet dat er niet meer detaillisten vegaburgers verkopen. 

Voor meer informatie:
Dugro Food
Advocaatpeer 27
1731 WS Winkel
Mob: 0622-446 481
dugrofood@quicknet.nl