Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
leden die nu nog afzetten via FresQ Red Star verlaten de club

FresQ naar twee verkoopdochters

Tholen - Afzetcoöperatie FresQ verhandelt haar aanbod vanaf 1 januari 2013 via twee verkoopdochters: FresQ Partners en FresQ Sales. Dat heeft het FresQ-bestuur besloten en men legt dit voorstel op 17 december a.s. voor aan haar leden tijdens een Algemene Ledenvergadering. Onder FresQ Partners vallen Prominent, Green Diamonds en Purple Pride. FresQ Sales bestaat uit Rainbow Paprika XL en FrEsteem. Daarmee wordt in één stap een aanzienlijk deel van het paprika-areaal via één verkoopdochter verkocht. De leden die nu hun producten afzetten via Red Star Trading verlaten FresQ.

Onderstaand een overzicht met daarin de B2B-merken die de verkoopdochters van FresQ vanaf 1 januari 2013 aanbieden:



Volgens woordvoerder Margot Hart hebben de twee verkoopbedrijven een andere marktstrategie. Ze wil niet verder ingaan op deze strategie, maar zegt dat dit een intern verschil is van hoe de verkoopdochters naar de markt kijken. Enkele weken geleden was er nog sprake dat er ruimte zou worden gecreëerd voor leden, die niet afhankelijk wilden zijn van GMO, maar van dat plan is volgens Margot niks meer over. Wel hebben de individuele telers de vrijheid om geen gebruik te maken van GMO-gelden.

De leden die nu nog hun tomaten afzetten via FresQ Red Star verlaten de club. Binnen FresQ Red Star wil op dit moment nog niemand reageren op het vertrek. Daarnaast zijn er nog meer FresQ-leden die hebben opgezegd. Margot Hart wil niet ingaan op de vraag welke leden er vertrekken. "Er zijn enkele leden die hebben opgezegd. Zij willen of geen gebruik maken van GMO of haken af vanwege bedrijfsbeëindiging. Daarnaast schakelt een lid over naar de sierteelt. We vertegenwoordigen nu een areaal van 1.400 hectare glasgroenten en gaan uit van een areaal van 1.200 hectare in 2013.


Vorig jaar verminderde FresQ haar aantal verkoopdochters al tot zes. Daarmee zet de coöperatie de eerder ingezette lijn van vermindering van verkoopdochters door. FresQ biedt haar klanten via deze twee verkoopdochters toegang tot een groot aanbod van paprika, tomaat, komkommer en aubergine. Daarnaast kan FresQ als ketenpartner kwaliteit, volume, continuïteit en een efficiënte afhandeling nog beter garanderen. Samen hadden de toen 79 aangesloten leden van FresQ in 2011 een jaaromzet van ruim € 445 miljoen.


De medewerkers van FresQ voeren activiteiten uit op het gebied van onder andere belangenbehartiging, afzet en marketing, kwaliteit en voedselveiligheid, (financiële) administratie, automatisering en diverse (subsidie)projecten. De regie van de afzet ligt bij FresQ. Via de verkoopdochters bedient FresQ de verschillende marktsegmenten en doelgroepen optimaal.

Meer informatie over FresQ vindt u op www.fresq.nl