Spanje: El Corte Inglés schakelt over op duurzame energie
De Spaanse retailgigant El Corte Inglés heeft bekend gemaakt dat in 2018 98,5% van de energievoorziening afkomstig was als gecertificeerd duurzame energiebronnen. Het bedrijf heeft zijn CO2-uitstoot met 70% weten te verminderen ten opzichte van het jaar ervoor. Ook zijn het stroom- en waterverbruik in 2018 verminderd met respectievelijk 4% en 7,2%. De retailer bereikte zijn doelen op het gebied van duurzaamheid door middel van het verbeteren van de systemen voor airconditioning, verlichting en de liften in panden van El Corte Inglés. Deze nieuwe systemen hebben ervoor gezorgd dat er op energieverbruik kon worden bespaard met ongeveer 3.500 MWh. Ook zijn er middelen geïmplementeerd, waarmee afvalwater kan worden gerecycled, waardoor de waterconsumptie significant kon worden verminderd. Verder zijn er zonnepanelen geïnstalleerd om energie te genereren.
Bron: esmmagazine.com
Choppies trekt zich terug uit Zuid-Afrika
De in Botswana gevestigde supermarktketen Choppies gaat zich terugtrekken uit de Zuid-Afrikaanse markt. Vier jaar geleden maakte Choppies zijn entree in Zuid-Afrika. Verder heeft de retailer na de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders bekend gemaakt dat directeur en voorzitter van de raad van bestuur Festus Mogae later dit jaar op stapt. Het bedrijf heeft in de afgelopen maanden met wat problemen te maken gehad, wat onder andere leidde tot een verlate publicatie van de jaarlijkse financiële resultaten. Dit leidde ertoe dat de handel in Choppies-aandelen in november 2018 aan banden werd gelegd bij onder andere de aandelenbeurs van Botswana.
Bron: fin24.com
Australië: 7-Eleven opent 700ste winkel
7-Eleven heeft in Australië een mijlpaal bereikt door in deze markt zijn 700ste vestiging te openen. De winkel in Banksia Grove in West-Australië is de 38ste vestiging in deze staat. De eerste winkel aan de westkust werd in 2014 geopend. 7-Eleven blijft doorgaan met het geleidelijk aan uitbreiden van het eigen winkelnetwerk. In de komende twee jaar worden nog eens 10 tot 15 nieuwe locaties geopend in West-Australië. Naast het openen van nieuwe winkels is 7-Eleven van plan om met nieuwe initiatieven de vergelijkende winkelomzet te verbeteren.
Source: retailanalysis.igd.com
Rusland: X5 richt zich meer op online sector
X5, de grootste retailer in de Russische supermarktsector, gaat zich meer richten op concurrentie met online retailers en thuisbezorgers, zo meldt CEO Igor Shekhterman. "We vergeleken ons vroeger met andere offline retailers. Vandaag de dag zit onze concurrentie niet alleen bij andere supermarkten, maar ook bij online bedrijven en fastfood-restaurants", aldus de directeur. E-commerce heeft in de afgelopen 10 jaar in Rusland een enorme opmars gemaakt. Veel fysieke winkelketens zijn daarom gaan investeren in online diensten, zoals thuisbezorging. Veel supermarkten voelen steeds meer druk om zich toe te leggen op het aan huis bezorgen van maaltijden. "We zien dat de vraag hiernaar overal toeneemt. Het is echt een trend: mensen zijn minder bereid zelf te koken", aldus Shekhterman.
Bron: reuters.com
Zweden: ICA heeft 3,9% meer omzet in eerste halfjaar
ICA heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar bekend gemaakt. De totale netto omzet steeg in deze periode met 3,9% tot SEK58,6mld (€5,5mld). De bedrijfswinst met uitsluiting van incidentele winst- en verliesposten kwam neer op SEK2,49mld (€232,5mln), terwijl de cash flow van bedrijfsactiviteiten op SEK4,7mld (€442,2mln). De netto omzet binnen de Zweedse thuismarkt steeg met 3,3% tot SEK41,7mld (€3,9mld). ICA verklaarde zijn resultaten door de effecten van het prijsbeleid en de hogere omzetvolumes binnen het groothandelssegment. De bedrijfswinst met uitsluiting van incidentele verlies- en winstposten jaar op jaar toe met SEK232mln (€21,7mln) tot SEK1,8mld (€168mln). De omzet steeg bij Zweedse ICA-winkels met 3,9% op een like-for-like basis, wat grotendeels overeenkwam met de Zweedse trend binnen de supermarktsector. De groei in omzet in Zweden kwam volgens ICA voornamelijk door de hogere uitgaves en het groter aantal producten dat per supermarktbezoek werd gekocht.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Asda publiceert resultaten tweede kwartaal
Walmart heeft de resultaten voor het tweede kwartaal van het fiscaal jaar 2019 bekend gemaakt met betrekking tot zijn Britse dochteronderneming Asda. In de periode van 1 april tot 30 juni had Asda een toename in like-for-like-omzet van 0,5%, dankzij de dagen waarop dit jaar Pasen viel. Over het gehele eerste halfjaar daalde de like-for-like-omzet met 0,3%.
Bron: corporate.asda.com
China: Alibaba heeft 42% meer omzet door 20mln nieuwe klanten
Alibaba Group zag in het tweede kwartaal zijn omzet met 42% toenemen. Het aantal actieve gebruikers op de online platformen van de Chinese retailgigant steeg met 20 miljoen. "Alibaba had een geweldig kwartaal. Onze klantenbasis is uitgegroeid tot 674 miljoen actieve gebruikers per jaar, wat onze superieure gebruikerservaring laat zien", aldus CEO Daniel Zhang. "We blijven deze klantenbasis verder uitbreiden en onze bedrijfsvoering qua efficiëntie optimaliseren. Met behulp van een sterke cash flow dankzij onze kernactiviteiten kunnen we in technologie blijven investeren. De groep had een netto winst van RMB21.3mld (€2,73mld) bij een omzet van RMB114,9mld (€14,7mld).
Bron: insideretail.asia
VK: Aldi installeert zelfscankassa's in Londen
Aldi heeft bij drie van zijn zes winkels in Londen onder het Local-format zelfscankassa's geïnstalleerd. Aldi introduceerde zijn eerste zelfscankassa in april bij wijze van pilotfase in een winkel in Tamworth. Hoewel zelfscankassa's bij de grotere Britse supermarktketens en de directe concurrent Lidl inmiddels gemeengoed zijn, is dit voor Aldi nog relatief nieuw terrein. Aldi heeft ook bij drie winkels die volgens het standaardformat werken zelfscankassa's ingezet.
Bron: retailanalysis.igd.com
Steinhoff overweegt opties voor Pepkor Europe
De retailgroep Steinhoff overweegt alle opties met betrekking tot de toekomst van zijn dochteronderneming Pepkor Europe. Een van de mogelijkheden is een beursgang, aldus CEO Louis du Preez Said. "We kijken naar alle mogelijkheden en er is vooralsnog absoluut geen besluit hierover genomen. Pepkor Europe is onder andere verantwoordelijk voor de Britse ketens Poundland, Dealz en Pepco. Eerder heeft de Steinhoff-groep aangegeven dat de enige mogelijkheid om nog te overleven neerkomt op het verkopen van alle vaste activa. Het bedrijf zou daarmee veranderen in een holding gefocust op retail. Het bedrijf probeert te herstellen van een acute daling in waarde van de aandelen in verband met een fraudeschandaal.
Bron: esmmagazine.com
Ierland: SuperValu introduceert duurzame winkeltassen
SuperValu gaat per 9 september 100% biologisch afbreekbare en herbruikbare winkeltassen beschikbaar stellen in de eigen winkels. De duurzame winkeltassen zijn een primeur binnen de Ierse supermarktsector. De nieuwe tassen moeten leiden tot een vermindering in gebruik van 2,5mln plastic tassen. De nieuwe winkeltas kost €0,89.
Bron: checkout.ie
VK: meer maandomzet door online uitgaves
De Britse retailsector heeft onverwachts een toename in omzet gekregen in juli. De reden voor de grotere maandomzet is de sterke groei met betrekking tot online uitgaves. De online omzet stond qua groei op zijn hoogste punt in de afgelopen drie jaar. De maandelijkse retailomzet steeg met 0,2% na een toename van 0,9% in juni. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een afname in omzet van 0,2%. In vergelijking met juli 2018 steeg de omzet met 3,3%.
Bron: reuters.com
Brazilië: Helft omzet GPA komt van cash & carry
GPA, dat onderdeel is van de Casino-groep, is bezig om in rap tempo zijn Assaí cash & carry-format uit te breiden. De Assaí-keten speelt de laatste jaren een belangrijke factor voor de omzet van GPA. In 2018 werden 18 Assaí-winkels geopend. In 2019 staat het plan om in totaal 20 vestigingen onder dit format te openen. In het eerste halfjaar van 2019 was 50% van de bruto omzet van GPA afkomstig van Assaí. Het format is zo succesvol dat GPA in de afgelopen vijf jaar zo'n 20 slecht presterende Extra Hiper-winkels tot Assaí-vestiging heeft gerenoveerd. De omzet bij deze voormalige hypermarkten bleek zich in de periode hierna te verdubbelen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Canada: Metro zet meer vaart achter nieuwe technologie
Metro gaat de implementatie van nieuwe technologie zoals zelfscankassa's of elektronische prijslabels versnellen. De nieuwe systemen moeten de arbeidskosten per vestiging verlagen. De zelfscankassa's moeten voor 29 september bij 100 winkels in gebruik worden genomen. In het komende jaar zullen de nieuwe kassa's bij nog eens 100 winkels worden geïnstalleerd. Dit jaar worden de elektronische labels bij 32 winkels ingezet, waarna in het volgende jaar nog eens 67 winkels volgen.
Bron: ctvnews.ca
VS: Walmart meldt resultaten tweede kwartaal
Walmart had in het tweede kwartaal een winst van $1,27 (€1,15) per aandeel. Dat is 4,1% meer dan de $1,22 (€1,10) die door analisten was verwacht. Jaar op jaar is dit een afname van 1,55% ten opzichte van de winst per aandeel van $1,29 (€1,16) waar toen sprake van was. De kwartaalomzet stond op $130,4mld (€117,7mld). Dit was 0,15% meer dan de verwachte $130,21mld (€117,6mld). Jaar op jaar is het een toename van 1,85% ten opzichte van de omzet in dezelfde periode van vorig jaar van $128,0 (€115,6mld). De vergelijkende winkelomzet van Sam's Club stond op 1,2%, terwijl de omzet op het gebied van e-commerce bij Walmart toenam met 35%
Bron: benzinga.com
VS: Kroger introduceert rondrijdende supermarkt in Louisville
De Amerikaanse keten Kroger heeft samen met de voedselbank Dare to Care van Louisville, Kentucky en de lokale overheid een rondrijdende supermarkt in de stad geïntroduceerd. De zogeheten Zero Hunger Mobile Market rijdt langs in verschillende wijken in Louisville, die weinig tot geen toegang hebben tot versproducten. De wagen is gevuld met groente, fruit en andere voedzame producten. Klanten kunnen betalen met creditcard of andere elektronische betaalmiddelen, zodat er geen contact geld in de wagen bevindt. Het is de bedoeling dat de Zero Hunger Mobile elke dag van de week zijn ronde maakt, afgezien van woensdagen en zaterdagen.
Bron: progressivegrocer.com
VS: King Kullen sluit winkels
De New Yorkse supermarktketen King kullen gaat dit jaar voor de tweede keer een winkel sluiten. De winkel in Lake Ronkonkoma werd geopend in 1971 en is de oudste vestiging van King Kullen. Ondanks de lange geschiedenis bleek de winkel te slecht te presteren om nog in stand te worden gehouden. Naar verluid zal de keten aan het eind van september een derde winkel sluiten in North Babylon. Deze locatie heeft met name te lijden van de concurrentie van een nieuwe Aldi-winkel in de buurt.
Bron: delimarketnews.com
Canada: Walmart breidt partnerschap met Instacart uit
Walmart Canada breidt zijn bezorgdienst via het platform van Instacart uit naar in totaal 200 winkels. De bezorgdienst is vorig jaar bij wijze van pilotproject ingezet in de omgeving van Toronto en Winnipeg. De bezorgdienst via Instacart vult andere online diensten van Walmart aan, zoals de afhaaldienst die voor het einde van dit jaar naar in totaal 190 winkels wordt uitgebreid.
Bron: retailanalysis.igd.com