Lokale Italiaanse ketens online actief
Vier lokale ketens in Italië zijn een partnerschap aangegaan met het in retail gespecialiseerde IT-bedrijf ReStore. Samen worden online diensten voor consumenten opgezet. ReStore heeft de app NonPesa.it ontwikkeld voor Ischia Supermercati, dat actief is in het zuiden van Italië. Het in Napels gevestigde Flor do Cafè heeft in samenwerking met ReStore het platform shop.flordocafe.it opgezet. Gm Supermercati in Bari, dat verbonden is aan de Auchan-franchise Gruppo Apulia Distribuzione, maakt nu ook gebruik van ReStore als techpartner. Het in Sardinië gevestigde Gruppo Isa maakt gebruik van de door ReStore ontwikkelde app Nonna Isa, waarmee consumenten direct op hun smartphone via een toegankelijke interface producten van Isa uit kunnen kiezen.
Bron: esmmagazine.com
België: Carrefour staakt robotproject
Carrefour heeft zijn plannen voor een geautomatiseerde winkel in het centrum van Brussel geannuleerd. De winkel zou geheel gebruik gaan maken van robottechnologie, maar technische en logistieke overwegingen hebben de Franse keten doen besluiten de plannen niet door te zetten. De winkel was bedoeld als een kruising tussen enorm verkoopautomaat en een afhaalpunt voor online bestelde boodschappen, die 24 uur per dag beschikbaar zou zijn. "Voordat we een winkel openen, voeren we alle mogelijke tests uit om er zeker van te zijn dat alles naar behoren functioneert. Uit deze tests werd duidelijk dat de winkel niet aan onze kwaliteitseisen zou kunnen voldoen", aldus woordvoerder Siryn Stampouli. Het is onduidelijk of Carrefour op een andere locatie nog een poging met dit winkelconcept waagt. Ook zijn de verdere plannen voor de locatie in Brussel vooralsnog onbekend.
Bron: retaildetail.eu
Spanje: Gadis introduceert duurzame tassen en zakken
De Spaanse supermarktketen Gadis biedt op zijn versafdelingen van vestigingen in Galicia en Castilla y León herbruikbare netzakken en tassen van gerecycled papier aan. De netzakken en tassen zijn een alternatief voor plastic wegwerptassen. Eerder deed het bedrijf onderzoek naar verschillende opties voor meer duurzaamheid, voedselveiligheid en traceerbaarheid van producten op de groenten- en fruitafdelingen. Een van de maatregelen die uit dit onderzoek naar voren is gekomen is een nieuw weegsysteem, dat in mei 2018 werd ingevoerd. Door middel van dit nieuwe weegsysteem kan een enkele tas worden gebruikt voor verschillende groente- en fruitsoorten. Ook heeft Gadis andere initiatieven ingezet, zoals in februari van dit jaar de geleidelijke introductie van de tassen van gerecycled papier. De netzakken zijn sinds november 2018 beschikbaar bij de AGF-afdelingen.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Panama: supermarktketen gebruikt Oracle voor verbeterde winkelervaring
De in Panama gevestigde supermarktketen Super 99, die onder de retailgroep Importadora Ricamar valt, is gebruik gaan maken van het systeem Oracle SD-WAN. Het communicatiesysteem heeft ervoor gezorgd dat de bedrijfskosten met $20.000 (€17.860) is gedaald. Ook heeft het systeem gezorgd voor een beter betrouwbaar communicatief netwerk. De apps van Super 99 zijn stabieler geworden en hebben tot minder klachten van consumenten geleid. Ook is de communicatiesnelheid tussen data-centra en logistieke centra verhoogd. Al met al willen Panamese consumenten betrouwbare supermarkten, die tevens mogelijkheden bieden om geld te wisselen. De samenwerking met Oracle en Taiga Consulting geeft Super 99 de middelen om aan deze wensen tegemoet te komen.
Bron: prnewswire.com
VS: Sprouts breidt samenwerking met Instacart uit naar Phoenix
Sprouts heeft zijn samenwerking met Instacart voor click & collect uitgebreid naar de omgeving van Phoenix, Arizona. Huishoudens in deze regio kunnen nu hun boodschappen bestellen via delivery.sprouts.com en deze vervolgens afhalen bij vestigingen van de supermarktketen. De klant kan hierbij zelf een tijdsraam uitkiezen waarin de boodschappen klaar moeten staan. Dit kan zowel op de dag zelf als een paar dagen van te voren worden gepland. Sprouts werkt sinds een jaar samen met Instacart om afhaaldiensten verspreid over de gehele VS aan te bieden. De boodschappen worden door een Sprouts-medewerker in de auto geplaatst, als de klant zich met zijn smartphone op de betreffende winkellocatie aanmeldt.
Bron: about.sprouts.com
VS: Choice Market opent verkoopautomaat in Denver
Choice Market, dat via lokale supermarkten versproducten op de markt zet, heeft twee Choice Mini Marts geopend in Denver. De Choice Mini Marts werken als een soort grote verkoopautomaten. De automaten zijn gevuld met verse snacks, salades, sandwiches en andere versproducten die op temperatuur worden gehouden. De prijzen wisselen van rond de $3 (€2,68) voor dranken en snacks tot $11 (€9,82) voor maaltijden. Choice Market werkt voor het grootste deel van zijn assortiment met lokale telers, waaronder ook biologische teeltbedrijven.
Bron: kioskmarketplace.com
VS: Trader Joe’s scoort hoogst qua klantentevredenheid
Volgens de American Customer Satisfaction Index (ACSI) neemt de klantentevredenheid binnen de retailsector af, wegens een minder goede service. De index wordt samengesteld aan de hand van onderzoeken in de periode van een jaar, waarbij online retail buiten beschouwing wordt gelaten. De algemene klantentevredenheid is voor het tweede jaar op rij gedaald, met 0,9% tot een score van 77,4. Er zijn binnen de sector echter uitzonderingen op deze trend, zoals Trader Joe's. De supermarktketen had een score van 86, nauw gevolgd door Wegmans met een score van 85. De klantenservice van Trader Joe's is een van de sterke punten van de supermarktketen. De keten scoort met name goed op het gebied van kassasnelheid en de beleefde houding van het personeel.
Bron: chainstoreage.com
VS: Giant opent grote winkel in centrum Philadelphia
Giant Food Stores heeft plannen onthuld voor een nieuwe winkel van twee verdiepingen in het centrum van Philadelphia. Eerder opende de keten al zijn Giant Heirloom Market, wat goed de ambities van de groeistrategie van Giant laat zien. De nieuwe winkel krijgt een oppervlak van 6.000 vierkante meter.
Bron: progressivegrocer.com
VS: SpartanNash meldt resultaten voor tweede kwartaal
SpartanNash heeft zijn financiële resultaten voor de periode van 12 weken tot 13 juli 2019 bekend gemaakt. De totale netto omzet van het tweede kwartaal nam jaar op jaar toe met $100,0 (€89,3mln), oftewel 5,3%, van $1,9mld naar $2,0mld (van €1,7mld tot €1,79mld). De toename in netto omzet kwam met name door de stijging in omzet van het retailsegment dankzij de overname van Martin's. Ook had het segment voor militaire distributie meer omzet. De omzet werd iets tegengehouden door het trage begin van het kwartaal in verband met de timing van de paasdagen en het ongewoon koele weer. De bruto winst stond met een winstmarge op de netto omzet van 14,5% op $289,0mln (€258,1mln). Vorig jaar stond het winstmarge op 14,0% van de netto omzet, wat tot een winst leidde van $265,7mln (€237,3mln).
Bron: businesswire.com
VS: Costco opent nieuwe winkels
Costco is volgens The Food Institute van plan om per jaar zo'n 21 nieuwe distributiecentra te openen. 75% hiervan wordt opgezet in de VS en 25% in het buitenland. Costco werkt nu aan de het openen van zijn grootste Canadese winkel ooit en zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland. De strategie met betrekking tot het buitenland heeft te maken met het feit dat de Amerikaanse sector verzadigd raakt. De verhouding tussen Amerikaanse en buitenlandse activiteiten zal voor Costco neer komen op 50/50. Desondanks wil Costco nog steeds winkels openen in Florida, North Dakota en Illinois. De nieuwe winkel in Bradenton, Florida gaat per 21 augustus van start. Ongeveer de helft van de 200 personeelsleden voor de nieuwe locatie is afkomstig van andere Costco-vestigingen.
Bron: delimarketnews.com
Walmart is marktleider van Amerikaanse online supermarktsector
Uit nieuw onderzoek van analisten van Second Measure blijkt dat Walmart de marktleider is binnen de Amerikaanse online supermarktsector. Walmart heeft mogelijkheden voor thuisbezorging en click & collect in bijna alle Amerikaanse staten. In juni had de retailgigant 62% meer online klanten dan de tweede grootste online supermarkt, Instacart.
Bron: techcrunch.com
Canada: Metro heeft meer winst in derde kwartaal
Metro had in zijn afgelopen kwartaal een winst van CA$222,4mln (€150,3mln). Jaar op jaar is dat een toename van $167,5mln (€113,2). Volgens Metro steeg in de periode van 16 weken tot 6 juli de winst per aandeel tot CA$0,86 (€0,58). In dezelfde periode van vorig jaar stond dit op CA$0,69 (€0,47) per aandeel. De omzet van het derde kwartaal was toegenomen van CA$4,64mld tot $5,23mld (van €3,14 tot 3,53), wat met name kwam door de overname van de Jean Coutu Group. De vergelijkende winkelomzet nam qua levensmiddelen toe met 3,1%. Bij drogisterijen was dit 3,4%.
Bron: canadiangrocer.com
VS: Grocery Outlet heeft meer vergelijkende winkelomzet
Grocery Outlet had een sterk tweede kwartaal. De netto omzet steeg met 12,2% tot $645,3mln (€576,3mln). De vergelijkende winkelomzet steeg met 5,8%. Een jaar geleden kwam deze toename nog neer op 2,7%. Grocery Outlet, dat als een discountketen fungeert, heeft in het afgelopen kwartaal acht nieuwe winkels geopend en een winkel gesloten. "We zijn tevreden over de resultaten van het tweede kwartaal. De afgelopen periode laat duidelijk een stabiele groei aan vergelijkende winkelomzet zien, samen met goede prestaties bij nieuwe winkels en een toename in ons bruto winstmarge", meldt CEO Erick Lindberg. “We blijven zoeken naar nieuwe manieren om ons netwerk van zelfstandige supermarkten verder te ondersteunen en om onze relaties te verbeteren met huidige en nieuwe leveranciers. We blijven ons richten op meer omzetgroei door middel van lage prijzen op merkproducten en het geven van een goede winkelervaring voor de klant. Tegelijkertijd willen we ons winkelnetwerk uitbreiden en investeren in ons personeel en onze infrastructuur om groei op de lange termijn in stand te houden.”
Bron: progressivegrocer.com