Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

David Archer, Condifresh:

“De eerste Franse uien liggen in het schap”

Na een bijzonder jaar op de uienmarkt zijn Franse uien weer gewoon bij grossiers en in supermarkten verkrijgbaar. “Half juli zijn we begonnen met het oogsten van de eerste Franse uien voor ons merk ‘Condichef’, die in de schappen van de supermarkt liggen," legt afdelingsdirecteur bij Condifresh David Archer uit.

“Dankzij onze lokale teeltbedrijven kunnen we momenteel vrijwel het breedste aanbod met een BGA/PDO/AOC en/of een Label Rouge aanbieden.”

Op dit moment heeft Condifresh 5 grote teeltlocaties in Frankrijk en locaties die uitsluitend zijn gewijd aan het telen van producten met een biologisch label en die zich in het hart van de streek bevinden. “Dankzij onze partnerschappen met meer dan 50 telers, kan het Condichef-assortiment een zeer groot aantal gebieden bedienen. Het is voor ons erg belangrijk om onze teeltgebieden te promoten. We beschikken op dit moment over het vrijwel grootste aanbod aan producten met een BGA/PDO/AOC en/of een Label Rouge. We bieden onder andere Cadours paarse knoflook, Lautrec roze knoflook, Lomagne witte knoflook, Cevennes zoete uien, Roscoff uien, en producten onder het merk 'Bravo L'Auvergne' aan, waarvan wij tot nu toe de enige zijn die ze aanbieden.”

En begin dit jaar heeft Condifresh het assortiment uitgebreid met producten 'geteeld in Île-de France’ bestaande uit gele uien, rode uien, zilveruitjes en sjalotten.

“We waren een van die eersten met een initiatief voor een residuvrije landbouw”
“Wat ons betreft is ons streven naar een residuvrije landbouw niet nieuw. Vier jaar geleden al zijn we als een van de eersten begonnen met een initiatief voor een residuvrije landbouw. Het residuvrij telen gold voor alle 3 de producten: de knoflook, de ui en de sjalot. ”

“Dankzij de verschillende samenwerkingen met onze telers en zaadbedrijven hebben we grondbestendige en weerbestendige zaden kunnen ontwikkelen waarmee we een assortiment konden creëren, bestaande uit residuvrije producten. We waren de eerste teler die dit assortiment vanaf oktober 2017 op de markt bracht onder de naam 'Nature', en dat nu op de markt aan populariteit wint,” legt David uit.

“Een onderliggende trend gekoppeld aan biologische landbouw”
Op hetzelfde moment dat Condifresh met een residuvrij initiatief is begonnen, is het bedrijf ook begonnen met een HEV-initiatief, in de hoop niveau 3 van de staatscertificering te behalen. “Er is een duidelijke onderliggende trend in onze sector merkbaar en dan met name met betrekking tot de duurzame relatie met telers en de biologische labels. Onze missie kan het best worden omschreven als ‘Gezond eten voor iedereen’. We werken aan een duurzaam en gezond landbouwmodel, terwijl we er tegelijkertijd voor zorgen dat onze producten voor iedereen toegankelijker worden. Dit vereist zeer specifieke landbouwactiviteiten en een economische bescherming van onze telers door hen een eerlijke beloning aan te bieden.”

“We investeren uiteraard in de verschillende teeltbedrijven, maar ook in het onderzoeken van de verwachtingen van consumenten. We voeren hiervoor ad-hoconderzoeken uit, aan de hand waarvan we de behoeften van consumenten beter in kaart kunnen brengen. Als teler hebben we wat betreft de knoflook, de uien en de sjalotten een 360 °-beeld en volledige controle over alle fasen, van het zaaizaad tot de eindgebruiker,” besluit David.

Voor meer informatie:
David Archer
Condifresh
Telefoonnummer: 06 24 33 34 02
darcher@condifresh.com 

 

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven