Kopers kiezen eerder voor biologsiche fruit tegen een zwarte achtergrond

Meer kleurige kratten in winkel bevordert afzet

Groenten en fruit worden in natuurvoedingswinkels meestal in groene kratten gepresenteerd. Maar een onderzoek toont aan dat een andere kleur verkoopbevorderend werkt.

Wetenschappers van de Brigham Young University in Utah, VS, en de Nederlandse Delft University of Technology hebben in de supermarkt op de groenten- en fruitafdeling met verschillende kleurige achtergronden geëxperimenteerd. De conclusie: als groenten en fruit voor een zwarte achtergrond gepresenteerd worden, tasten de kopers eerder toe. De zwarte achtergrond laat de producten aantrekkelijker en smakelijker overkomen.

Koele en warme kleuren niet optimaal
Voor het onderzoek beoordeelden 46 deelnemers vijf groentensoorten tegen verschillende achtergrondkleuren, bericht EurekAlert. Zij gaven voor iedere soort – aubergines, wortelen, paprika's, paddenstoelen, tomaten – voor iedere achtergrond een beoordeling van de aantrekkelijkheid en de waargenomen prijs. De onderzoekers hadden eerder vastgesteld dat koele, warme, oranje- en blauwgekleurde achtergronden niet optimaal waren voor de presentatie.

Waardering van wortelen verhoogt zich sterk
Gele paprika's werden volgens het bericht tegen alle witte, grijze en zwarte achtergronden als aantrekkelijkste en duurste gezien, terwijl wortelen over het algemeen als het minst aantrekkelijk en minst duur beoordeeld werden. Wortelen werden echter het meest gewaardeerd wanneer zij met een zwarte achtergrond gepaard gingen.

"Als het doel is om de verkoop van versproducten in winkels te vergroten, is het zinvol dat de aanbieders ze aantrekkelijk en smakelijk presenteren", wordt industriedesigner professor Bryan Howell geciteerd, die het onderzoek met zijn Nederlandse collega Hendrick Schifferstein heeft uitgevoerd. De resultaten kwamen overeen met eerdere onderzoeken, waarin werd vastgesteld dat zwart in meerdere contexten met hogere kwaliteit en kosten verbonden wordt. "Ik heb veel kleurenstudies uitgevoerd toen ik bij Dell Computers werkte en zwart was altijd het antwoord voor computerproducten", aldus Bryan.

Het onderzoek 'How neutral coloured backgrounds affect the attractiveness and expensiveness of fresh produce' is hier te vinden.

Bron: Bio-markt.info


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven