Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Deliveroo trekt zich terug uit Duitse markt

Kaufland werkt in Roemenië met bezorgdienst Glovo
De Duitse retailer Kaufland is in Roemenië een samenwerkingsverband aangegaan met de Spaanse bezorg-app Glovo. Samen gaan de twee bedrijven boodschappen afleveren bij consumenten thuis of op de werkplek. In eerste instantie is de bezorgdienst beschikbaar in Boekarest. Aan het einde van dit jaar gaan Glovo en Kaufland ook van start in andere Roemeense steden. De koeriers van Glovo werken vanuit vijf Kaufland-Winkels in de Roemeense hoofdstad. Het assortiment dat nu beschikbaar is bestaat uit ongeveer 1.300 producten.
Bron: romania-insider.com 

Veiling van Chinese tak van Metro uitgesteld
Metro heeft de deadline uitgesteld met betrekking tot het veilen van zijn Chinese afdeling. Partijen met interesse om de Chinese tak van het bedrijf over te nemen krijgen een week langer de tijd om hun bod te plaatsen. Volgens verschillende anonieme bronnen zijn drie partijen met een interesse in de overname onder andere Meicai and Hopu Investments, Yonghui Superstores en Hillhouse Capital Group. Metro weigerde commentaar te geven op het veilingsproces. Wel gaf het bedrijf aan dat het overleg voor een overname in lijn loopt met de eerder opgestelde plannen.
Bron: reuters.com 

België: Louis Delhaize heeft jaarverlies €929mln 
Louis Delhaize heeft over het fiscale jaar van 2018 een netto verlies gemeld van €929mln. Volgens de retailer was er ook sprake van een vermindering in bedrijfswinst van +€204mln in 2017 naar en verlies van €833mln in 2018. De omzet bleef stabiel op €8,7mld. Volgens Delhaize komt het verlies door de kosten die kwamen kijken bij de reorganisatie van de Franse ketens Cora en Match, de waardevermindering van goodwill voor Cora in Frankrijk en de kosten in verband met een rechtszaak in Roemenië. "Economische onzekerheden hebben meer druk gelegd op het koopgedrag van de consument. Dit geldt met name voor de non-food sector", aldus Louis Delhaize in een verklaring. Ook in de Belgische thuismarkt zag het bedrijf zijn omzet significant teruglopen. Het verlies van Match in België nam toe van -€13,1mln in 2017 naar -€14,2mln in 2018. De positie van Cora werd in België in het afgelopen jaar iets verbeterd. Het verlies nam jaar op jaar af van -€19,4mln naar -€17,8mln. De CEO van Cora Belgium-Luxembourg, Olivier Haller, gaf aan dat er geen reorganisatie plaats zal vinden van de Cora-hypermarkten. Haller gaat ervan uit dat de keten zich met 2021 zal hebben hersteld.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Finland: Kesko werkt met studenten aan promotie van duurzame producten
De Finse retailer Kesko heeft deelgenomen aan het evenement 10Days100Challenges. Dit evenement werd georganiseerd op een aantal Finse universiteiten, waaronder de Metropolia in Helsinki. Het doel van 10Days100Challenges is om nieuwe manieren te bedenken waarop duurzame producten beter gepromoot kunnen worden in supermarkten. Aan het tiendaagse evenement werkten ongeveer 100 studenten mee, die met oplossingen kwamen voor problemen die werden aangedragen door bedrijven als Microsoft, Telia, Click Innovation en ook Kesko. De uitdagingen van Kesko werden aangepakt door 22 studenten in vijf teams.
Bron: esmmagazine.com 

Brits buurtwinkelsegment £48,2mld waard in 2024
Nieuwe prognoses van IGD stellen dat het Britse buurtwinkelsegment in de komende vijf jaar in waarde toe zal nemen met £6,9mld (€7,4mld). Dat betekent dat de waarde van dit marktsegment in 2024 neer zou komen op £48,2mld (€51,9mld). In de komende periode wordt het buurtwinkelsegment voornamelijk gestimuleerd door nieuwe winkelopeningen, die zal leiden tot een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van 3,1%. "Hoewel we over de gehele retailsector een relatief bescheiden groei aan winkels verwachten, denken we dat met name coöperaties veel voordeel zullen behalen als het aantal winkels vanaf 2021 weer sterk toeneemt", zegt IGD-analist Patrick Mitchell-Fox. "Na een sterk 2018 met een omzetgroei van 3,2%, zal de totale buurtwinkelomzet in 2019 toenemen met naar verwachting 2,6%. Dee groei zal met name worden geleid door coöperaties. Niet alleen zal de groei worden veroorzaakt door nieuwe winkels, maar ook de like-for-like-omzet zal zich sterk ontwikkelen. Dit zal met name komen door de verbeteringen op het vlak van huismerken, het versaanbod en gekoelde producten." 
Bron: igd.com 

Portugal: Continente opent voedsel-lab
Het Portugese Continente heeft een zo geheten voedsel-lab opgezet. Het onderzoekscentrum kijkt naar nieuwe trends op het gebied van voeding. Continente heeft nieuwe producten geïntroduceerd, die tegemoet moeten komen aan de veranderingen in consumptiegedrag. Het voedsel-lab laat Continente samenwerken met lokale telers om zo nieuwe producten te ontwikkelen, die het een speciaal label van het voedsel-lab zullen dragen. De nieuwe producten zijn beschikbaar via de online webwinkel en een beperkt aantal Continente-vestigingen die een eigen "food lab"-afdeling hebben. De voornaamste trends waar Continente naar zal kijken zijn gezondheid, voedingswaarde en duurzaamheid. Continente moedigt consumenten aan om reacties op de nieuwe producten te geven, aan de hand waarvan wordt besloten of een product een permanente plek in het assortiment krijgt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Deliveroo trekt zich terug uit Duitse markt
De Britse thuisbezorg-startup Deliveroo trekt zich terug uit Duitsland. Het bedrijf ging meer dan vier jaar geleden de Duitse markt op. Via e-mail heeft Deliveroo aan zijn klanten laten weten per 16 augustus te stoppen met de werkzaamheden in Duitsland, wat volgens het bedrijf zelf geen makkelijke keuze was. Deliveroo heeft verder aangegeven zich meer te richten op andere markten in de wereld. 
Bron: techcrunch.com 

China: JD heeft meer omzet dan verwacht
JD heeft de verwachtingen met betrekking tot het afgelopen kwartaal overtroffen. De omzet steeg met 23% tot 50,28mld yuan (€6,4mld). Volgens JD komt het sterke resultaat door het openen van buurtwinkels en supermarkten. Ook werd er voordeel gehaald uit de toepassing van kunstmatige intelligentie in zowel marketing als logistieke processen. Al met al probeert JD qua groei minder afhankelijk te zijn van het online retailplatform, dat een centrale rol in de bedrijfsvoering neemt. De netto winst van JD stond op 618,8mln (€78,3mln). In dezelfde periode van vorig jaar was nog sprake van een netto verlies van 212,4 yuan (€26,9mln). De logistieke dienstverleningen van JD speelden in het afgelopen kwartaal quitte.
Bron: insideretail.asia 

Amazon in gesprek over overname India's Future Retail
Amazon.com is in vergevorderd overleg voor de overname van een aandeel van tot 10% in India’s Future Retail Ltd, aldus een bericht van Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Amazon wil meer uitbreiden in de fysieke supermarktsector van India, nu Walmart een jaar geleden een meerderheidsbelang in het Indiase e-commercebedrijf Flipkart in handen kreeg. Een woordvoerder van Amazon weigerde commentaar op de vermeende overname. Future Group zou naar een waardering van ongeveer 20mld rupee (€252,2mln) zoeken met betrekking tot de overname van 10%. De retailgroep heeft negen Indiase supermarktketens in beheer, waaronder Big Bazaar. Het winkelnetwerk komt neer op 900 vestigingen. 
Bron: reuters.com 

Japan: 7-Eleven heeft eerste afname in omzet sinds 10 jaar
De Japanse buurtwinkelketen 7-Eleven heeft voor het eerst sinds meer dan 9 jaar te maken gehad met een afname in omzet. De afname in maandomzet wordt verklaard door de zware neerslag, wat heeft geleid tot minder klantenverkeer. Ook is de omzet omlaag gebracht door de mislukte introductie van het betaalplatform 7Pay. 7Pay werd gehackt, waarna gebruikers massaal overstapten op andere online betaalplatformen. De omzet van het winkelnetwerk daalde maand op maand met 1,2%. Het winkelverkeer nam met 5,6% af. Naast het verminderde winkelverkeer heeft het slechte weer ook gezorgd voor minder omzet door middel van frisdranken of ijs. De vergelijkende winkelomzet daalde in de afgelopen maand met 3,4%. Het aantal winkels nam met 2,7% toe tot 20.990 vestigingen.
Bron: insideretail.asia 

VK: Tesco stelt belasting voor online retail voor
Tesco heeft met betrekking tot de hervorming van het Britse belastingstelsel een belastingheffing voor online retail voorgesteld. Britse retailers hebben eerder bij de overheid een oproep gedaan voor een grondige herziening van het belastingstelsel. Tesco wil dat de belastingen voor ondernemers met 20% worden verlaagd, omdat er nu sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie met online retailers. De belastingheffing voor ondernemers geldt voor alle vormen van commerciële vaste activa, variërende van winkels tot de horeca tot kantoren. De heffing is afhankelijk van de huurkosten. Retailers met vestigingen in drukke stadscentra hebben doorgaans te maken met hogere huurkosten dan online retailers in distributiecentra buiten de steden. Zodoende moeten retailers met fysieke winkels vaak meer belasting betalen dan online retailers, wat een oneerlijk verschil in concurrentie geeft. Tesco geeft aan ook zelf bereid te zijn om belasting te betalen over de eigen online activiteiten.
Bron: retaildetail.eu 

China: Alibaba introduceert besturingssysteem voor winkels
Ele.me en Koubei, twee belangrijke dienstverleningen van Alibaba voor consumenten, hebben samen een nieuw besturingssysteem voor fysieke winkels geïntroduceerd. Door middel van het nieuwe besturingssysteem kunnen ondernemingen hun efficiëntie verbeteren, aldus Alibaba. Het systeem is een nieuwe stap van Alibaba op het gebied van diensten in het B2B-segment. Door een besturingssysteem aan te bieden, kan Alibaba grote retailers in de eigen invloedssfeer trekken. Het platform wordt in China nu al door meer dan 10.000 supermarkten en minstens 200.000 vestigingen van retailketens gebruikt.
Bron: technode.com 

Duitsland: HelloFresh heeft voor het eerst winst sinds beursgang
Het Duitse HelloFresh had zowel in de VS als internationaal een sterk tweede kwartaal. De groepsomzet van het bedrijf steeg in de afgelopen periode met jaar op jaar 37% tot €437mln, oftewel met 31,5% bij een constante wisselkoers. Ook is het klantenverkeer met 30,6% toegenomen. Het maaltijdkitbedrijf is op weg om in 2019 meer dan 250 bestellingen te bezorgen. HelloFresh had in het tweede kwartaal in de VS meer dan 1,35mln actieve klanten, 4,88mln bestellingen en 32,2mln bezorgde maaltijden. De omzet nam in de VS in het tweede kwartaal toe met 29,9%, van US$211,1mln (€188,9mln) in 2018 tot US$274,2mln (€245,4mln) in dit jaar.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Mollie Stone’s opent tiende locatie in Bay Area
De speciaalzaak Mollie Stone's gaat zijn tiende vestiging openen in de Bay Area bij San Francisco. In 2020 zal de nieuwe locatie van 4.000 vierkante meter in bedrijf gaan. Mollie Stone's is sinds 1986 in San Francisco. De keten heeft een assortiment van lokale, biologische specialiteiten, dat wat weg heeft van het aanbod van Whole Foods.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Ralphs installeert zonnepanelen bij dc
Ralphs, dat een dochteronderneming is van Kroger, heeft meer dan 7.000 zonnepanelen geïnstalleerd bij een geautomatiseerd distributiecentrum in Paramount, Californië. De zonnepanelen genereren de helft van alle benodigde elektriciteit voor de faciliteit van 51.500 vierkante meter. Het logistieke centrum levert aan 180 Ralphs-winkels en 95 Food 4 Less-vestigingen in het zuiden van Californië. De zonnepanelen zijn geïnstalleerd door het in Albuquerque, New Mexico gevestigde bedrijf Affordable Solar. De installatie van de zonnepanelen is het grootste initiatief van Kroger op het gebied van zonne-energie tot nu toe.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant Eagle installeert medische zelfhulpstations
Giant Eagle Supermarkets heeft medische zelfhulpstations van het merk Higi geïnstalleerd. Er zijn bij 218 van de 410 winkels in Pennsylvania, Ohio, West Virginia, Indiana en Maryland Higi-stations geïmplementeerd. Hiermee heeft Higi nu een netwerk van meer dan 10.000 stations. Consumenten kunnen een Higi-station gebruiken om gratis een  geautomatiseerd onderzoek op de persoonlijke gezondheid te ondergaan.
Bron: progressivegrocer.com 

“Fusie tussen Ahold-Delhaize en Kroger ligt voor de hand"
Een fusie tussen Ahold-Delhaize en de Amerikaanse concurrent Kroger ligt voor de hand en zou zorgen voor een waarde van €1,2mld. Samen zouden de twee bedrijven hun waarde in de VS toe kunnen laten nemen met 36%.  Dat meldt Bruno Monteyne van het Amerikaanse onderzoeksinstituut Bernstein. Binnen de Amerikaanse supermarkt is er een zekere noodzaak voor samenwerking ontstaan, om zo meer concurrerend vermogen te creëren tegen retailgiganten als Amazon of Walmart. Kroger is met 2.800 supermarkten een van de grootste supermarktketens van de VS. Hoewel de omzet van Kroger twee keer zo groot is als die van Ahold-Delhaize, zouden beide ketens wegens hun bereik bij een fusie gebaat zijn. Doordat de netwerken van beide ketens nauwelijks overlap vertonen, zouden ze elkaar uitstekend aanvullen. Een fusie zou leiden tot activiteiten op een grotere schaal. Monteyne benadrukt echter dat hij geen weet heeft van enige concrete plannen van een fusie tussen de twee retailers en dat zijn kijk op de sector puur hypothetisch is. Ook zou een fusie een aantal uitdagingen met zich mee brengen. De vraag rijst wat voor gevolgen dit zou hebben voor de Europese activiteiten van Ahold-Delhaize en hoe er om zou moeten worden gegaan met de forse schuld van het bedrijf in Nederland. Ondanks deze kanttekeningen schoten aandelen van Ahold-Delhaize na de publicatie van Monteyne in koerswaarde omhoog.
Bron: retaildetail.eu 

VS: supermarkten maken zich sterk voor voedselveiligheid
De in Virginia gevestigde non-profit-organisatie Partnership for Food Safety Education (PFSE) heeft bekend gemaakt dat een aantal grote supermarktketens zich bij het initiatief hebben aangesloten. Het doel van de PFSE is om meer voorlichting te geven over voedselveiligheid. De ketens die zich bij de PFSE hebben aangesloten zijn onder andere Meijer en Publix Super Markets Charities en een aantal brancheverenigingen in de retailsector. Partners van PFSE dragen bij aan de financiering van het initiatief. De PFSE gebruikt dit geld onder andere voor het aanbieden van downloadbare wetenschappelijke middelen, het runnen van een website en het ondersteunen van een netwerk aan voorlichters en evenementen.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven