De Zuid-Afrikaanse Advertising Regulatory Board (ARB) stelt dat de zogenaamde bijvriendelijkheid van een easypeeler als misleidend kan worden beschouwd.
Er werd een klacht door Citrogold ingediend met betrekking tot de claim dat Tango-mandarijnen bijvriendelijk zouden zijn, terwijl hiervoor geen wetenschappelijk bewijs geleverd kan worden. Stargrow Marketing en Eurosemillas Zuid-Afrika (eigenaar van het merk Tango) stellen echter dat vanwege het feit dat het ras pitloos is er geen bestuivende insecten te hoeven worden bestreden om kruisbestuiving tijdens de bloei te voorkomen.
"Hoewel Citrogold meerdere malen heeft gezegd dat de Tango-mandarijnen worden bespoten met gewasbeschermingsmiddelen die schadelijk zijn voor bijen, heeft de adverteerder (Stargrow Marketing en Eurosemillas Zuid-Afrika) niets gedaan om deze bewering te weerleggen," vervolgt het ARB. De commissie was het bovendien niet eens met de uitspraak dat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen weliswaar lager was maar niet helemaal ontbrak. "Het product mag dan wel minder schade aan bijen toebrengen dan rassen met pit maar dit staat niet gelijk aan het predicaat bij vriendelijk zoals een consument dit zou interpreteren."
De Tango-verpakking die als misleidend wordt beschouwd
Noch Stargrow Marketing noch Eurosemillas Zuid-Afrika zijn aangesloten bij de Zuid-Afrikaanse Advertising Regulatory Board en daarom is de uitspraak van de commissie niet bindend voor hen en kan de verpakking gebruikt blijven worden. Stargrow Marketing was niet bereikbaar voor commentaar.
"De reden dat we de ARB benaderd hebben is omdat we weten dat telers van Tango-mandarijnen dezelfde chemicaliƫn toepassen als telers van andere easypeelers, zoals clementines en Nadorcotts," zegt Viresh Ramburan, directeur van Citrogold.
"We horen graag welke standaarden zijn hanteren om hun fruit als bijvriendelijk te kwalificeren. Wij denken namelijk dat deze standaarden ontbreken en dat wij gelijk hebben. Het beweren dat een product bij vriendelijk is zonder hiervoor argumenten te geven, is misleidend voor consumenten. Bovendien leidt deze claim tot een oneerlijk marktvoordeel voor dit product."
Bijenexperts hebben laten weten dat er geen officiƫle definitie bestaat van wat een product bijvriendelijk maakt.