Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

België: Delhaize en Bol.com gaan meer samenwerken

Amazon opent Marketplace Appstore in India
Amazon is in India begonnen met zijn platform Marketplace Appstore. Het platform is bedoeld voor andere bedrijven, die via Marketplace Appstore de beschikking kunnen krijgen over applicaties voor de automatisering en ontwikkeling van de eigen onderneming. In plaats van dat de klanten tijd kwijt zijn aan het zelf ontwikkelen van apps, kunnen ze zich nu meer richten op de kernactiviteiten van het eigen bedrijf. De apps op het platform variëren van een oplossing voor sales analytics tot logistieke apps. Op het platform kunnen verschillende apps met elkaar worden vergeleken, zodat de klant de best passende oplossing uit kan zoeken.
Bron: gulfnews.com 

Britse retailers willen belastinghervormingen
Meer dan 50 grote Britse retailers hebben samen van de Britse overheid geëist dat het belastingsysteem voor ondernemers wordt aangepast. In een brief naar de nieuwe minister van financiën, Sajid Javid, wordt een oproep gedaan om belastingheffingen voor ondernemers een belangrijke rol te laten spelen in de aangekondigde plannen voor economische hervormingen. De brief is opgesteld door het British Retail Consortium en is onder andere ondertekend door een aantal CEO's van supermarkten, warenhuizen, kledingzaken en andere retailers. 
Bron: brc.org.uk 

België: Delhaize en Bol.com gaan meer samenwerken
Delhaize en Bol.com gaan nauwer samenwerken door middel van twee projecten. Vanaf september zijn in Delhaize-vestigingen in Vlaanderen afhaalpunten van Bol.com beschikbaar. Daarnaast wordt later in augustus voor het eerst een gezamenlijke marketingcampagne opgezet. De marketingcampagne van Delhaize en Bol.com vindt grotendeels online plaats en is gericht op scholieren die na de zomervakantie weer naar school gaan. Consumenten die meer dan €75 besteden op de webwinkel Delhaize.be krijgen een digitale cadeaubon van €10 voor Bol.com. Daartegenover staat een gelijksoortige actie bij Bol.com. Klanten die minstens €75 besteden in het assortiment van Bol.com voor scholieren krijgen een kortingsbon van €10 voor boodschappen bij Delhaize.be. Verder plannen de twee bedrijven een tweede samenwerking in de aanloop naar de feestdagen in december. Bol.com introduceert in de herfst een catalogus met speelgoed-ideeën voor ouders en kinderen, die via winkels van Delhaize zal worden verspreid. 
Bron: aholddelhaize.com   

VK: Ocado vroeg patent aan voor brandblusrobot
Jaren voordat een van de distributiecentra van Ocado werd getroffen door een grote brand, vroeg de Britse online retailer al een patent aan voor een brandblusrobot. De robot was specifiek bedoeld om branden in distributiecentra te bestrijden. De brand die het bedrijf trof vond in februari in Andover, Hampshire plaats en veroorzaakte een verliespost van omgerekend €108,1mln. Het patent was aangevraagd in augustus 2016 en omschreef een robot voor het blussen van branden, die via hetzelfde spoor liep als de robots voor het verzamelen van bestellingen. De robot was ontwikkeld om naar elke locatie op het spoor te kunnen rijden en kon worden voorzien van een camera om de brand op te sporen. Ocado heeft verder niet bekend gemaakt of deze robots al in bedrijf waren toen de brand in Andover plaats vond. Naar alle waarschijnlijkheid was dit bij deze specifieke locatie niet het geval, waardoor de brand zich ongehinderd kon verspreiden.
Bron: forbes.com 

Uber verkent verdere mogelijkheden voor thuisbezorging
Uber verkent de mogelijkheden om thuisbezorging van boodschappen toe te voegen aan zijn maaltijdbezorgdienst Uber Eats. Het bedrijf wil in het gat springen waar nu sprake van is tussen Amazon-achtige distributiecentra en meer traditionele online supermarkten als Ocado, aldus de Financial Times. Terwijl de concurrentie in de thuisbezorgsector steeds intensiever wordt, wil Uber deze concurrentie aangaan met zowel wereldwijde spelers als Amazon als lokale thuisbezorgbedrijven. Volgens het hoofd van Uber Eats, Jason Droege, wilt het bedrijf nieuwe mogelijkheden aanpakken in de sector voor lokale bezorgdiensten. Uber test nu al een concept in Australië is samenwerking met de keten Coles. Dit pilotproject geeft de mogelijkheid om naast voorbereide maaltijden ook producten als melk, brood en fruit vanuit een winkel in Sidney te laten leveren. Uber is ook in gesprek met supermarktketens in Europa en Noord-Amerika voor soortgelijke bezorgdiensten. Een van de retailers waarmee het bedrijf in gesprek is, is de Britse keten Sainsbury's.
Bron: esmmagazine.com 

Walmart-merk wordt verwijderd bij Braziliaanse supermarkten
Het investeringsbedrijf Advent International Corp gaat voor juni 2020 het Walmart-merk verwijderen bij de supermarkten die vorig jaar van Walmart werden overgenomen. De Braziliaanse tak van Walmart verandert van naam naar Grupo BIG. Een jaar geleden verkocht Walmart 80% van zijn Braziliaanse tak aan Advent International Corp. Walmart trok zich daarmee voor een groot deel terug uit een sector die voor de Amerikaanse retailgroep te weinig rendement had. Voor de overname werd een bedrag neergelegd van ongeveer $4,5mld (€4,0mld). De nieuwe naam gaat van toepassing zijn op bijna 100 winkels, die nu nog het Walmart-merk dragen. Deze winkels zullen worden heropend onder de regionale merken BIG en BIG Bompreço. Beide merknamen werden in het verleden al eens door Walmart gebruikt. 27 voormalige Walmart-winkels zullen worden heropend onder een cash-and-carry format met de naam Maxxi of als vestigingen van de keten Sam's Club, die uitsluitend met abonnementen werkt.
Bron: reuters.com 

VS: SpartanNash-CEO stapt op
Dave Staples heeft ontslag genomen als CEO van SpartanNash. Dennis Eidson, de huidige voorzitter van de raad van bestuur van de retailgroep, zal als interim-CEO aantreden totdat er een opvolger is gevonden. Eidson was eerder van 2008 tot 2017 actief als CEO. Verder heeft SpartanNash bekend gemaakt te stoppen met zijn Fresh Kitchen-afdeling in Indianapolis. Op deze manier wil de retailgroep zijn winstmarges en bruto winst binnen het voedingsmiddelensegment verbeteren. SpartanNash gaat meer focussen op zijn verssnij-afdelingen, die het bedrijf in handen kreeg na de overname van Cato Foods in 2017. SpartanNash verwacht dat de afstoting van Fresh Kitchen zal leiden tot een verlies in omzet van $20mln (€17,9mln). Ook houdt het bedrijf rekening met een verliespost van $14mln (12,5mln) als gevolg van de kosten voor de vaste activa in verband met de desinvestering. Deze verliespost zal in het tweede fiscale kwartaal worden verrekend. Voor het einde van het fiscaal jaar 2019 zal de overdracht van de faciliteiten worden voltooid. Verder heeft SpartanNash met betrekking tot het tweede kwartaal een winstafname van $6,8mln (€6,1mln). De winstverwachting werd naar beneden bijgesteld van $190mln tot $205mln naar $183mln tot $195mln (van €169,7mln tot €183,1mln naar €163,4mln tot €174,1mln). 
Bron: grocerydive.com 

Canadese online supermarktsector breidt fors uit
Steeds meer Canadese consumenten doen hun boodschappen online. Daarmee lijkt sprake te zijn van een trend die mogelijk verstrekkende gevolgen heeft voor de vastgoedsector, de supermarktsector en consumentengedrag in het algemeen. Hoewel de Canadese supermarktsector ruim achterloopt op die van het Verenigd Koninkrijk of de VS, lijken ouder wordende baby boomers en jongere millennials op zoek naar meer gebruiksgemak belangrijke redenen te zijn voor de stimulans in het online marktsegment. Grote supermarktketens worden hierdoor aangespoord om hun distributiemodellen te herzien. Volgens professor Sylvain Charlebois van het Agri-Food analytics lab bij Dalhousie University heeft het online supermarktsegment in Canada slechts een marktpenetratie van 2%, tegenover de 3% bij het Verenigd Koninkrijk en de 7% in de VS. De concurrentie van online retailers en de vraag naar meer online oplossingen zorgt er echter voor dat gevestigde supermarktketens fysieke winkels sluiten om zich meer te richten op online activiteiten. “Dit is het Amazon-effect", zegt Charlebois. "Dit was een alarmbel voor supermarkten. Waar ze eerst alleen maar bang waren om omzet te verliezen, doen ze nu hier allemaal zelf aan mee.”
Bron: beta.canada.com 

VS: Food Lion sluit aan bij programma voor gezonde producten tegen lage prijzen
Food Lion heeft zich aangesloten bij het Healthy Savings-programma. Dit programma geeft consumenten kortingen op gezonde producten, zoals versproducten, granen, mager vlees en yoghurt. Het programma is beschikbaar bij Food Lion-vestigingen in Virginia en zal binnenkort ook in de rest van de VS worden geïntroduceerd. Food Lion heeft verspreid over 10 staten meer dan 1.000 winkels. Het Healthy Savings-programma wordt geleid door het in Minneapolis gevestigde financiële IT-bedrijf Solutran Inc. Het programma wordt aangeboden via werknemers, zorgverzekeringen, non-profit-instanties en initiatieven vanuit de overheid. Het doel van het programma is om gezonde voedingspatronen te stimuleren en om gezonde producten beter betaalbaar te maken.
Bron: bizjournals.com 

VS: Kroger vermindert voedselverspilling met 9%
Kroger heeft zijn voedselverspilling bij de eigen supermarkten in het afgelopen jaar met 9% weten te verminderen. Dit blijkt uit een rapport van de retailgroep over 2019. Kroger heeft zowel de voedselverspilling als de CO2-uitstoot die door verspilling wordt veroorzaakt omlaag gebracht. “Vandaag de dag zijn de juiste keuzes voor de samenleving en een duurzame bedrijfsvoering van het hoogste belang voor grote ondernemingen", zegt onderdirecteur Jessica Adelman. “Daarom zijn we trots op het effect van ons Zero Hunger | Zero Waste-plan. Onze ontwikkelingen in alle sociale, milieutechnische en bedrijfskundige aspecten van duurzaamheid zijn een direct gevolg van onze inspanningen voor Zero Hunger | Zero Waste.”
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven