Column Joris Vos, N&S Quality België

"Ben jij als logistieke specialist het vertrouwen van je klant waard?"

Ouders brengen hun kinderen naar de kinderopvang, vertrekken naar hun werk en gaan er vanuit dat ze hun kind aan het eind van de dag moe maar voldaan kunnen ophalen. Welke verwachtingen hebben deze ouders als ze hun kroost achterlaten", vraagt Joris Vos (adviseur N&S Quality België) zich af in een column. 

Voldoen aan basisvoorwaarden wordt als vanzelfsprekend gezien
De eerste vraag die ’s avonds op tafel komt is hoe de dag is verlopen. Hebben ze zich geamuseerd, lekker gegeten, niet teveel ruzie gemaakt. Allemaal zaken die gecheckt worden om na te gaan of de organisatie waar onze kinderen verblijven ons vertrouwen wel waard is. Waar vaak aan voorbij wordt gegaan is of de ruimte waar ze verblijven aan alle verwachtingen voldoet. Of het niet te warm of te koud was, schoon, de begeleiding goed opgeleid, er geen ongewenste dieren in de speelkamer rondlopen. We gaan er meestal vanuit dat aan deze basisvoorwaarden voldaan wordt als we onze kinderen ergens achterlaten. Net zo goed als we rekenen op voldoende toezicht door overheid of andere instanties op naleving van de normen.

Wetgeving, productveiligheid en kwaliteit telt
Ook bij goederen die een producent toevertrouwt aan een logistieke partner gelden expliciete en impliciete verwachtingen. Hiervoor is het belangrijk dat er transparantie is over de volledige supply chain en dus ook over de logistieke activiteiten. De vereisten en afspraken worden verwoord in een contract, zodat specificaties en verwachtingen duidelijk zijn voor de hele organisatie. Dit vereist dan ook een goede communicatie. Er komt heel wat kijken om de afgesproken dienst tot een goed einde te brengen. Hiervoor zijn de juiste middelen en investeringen nodig om te voldoen aan wetgeving en productveiligheid en kwaliteit van de diensten te garanderen. Een uitgebreide risico evaluatie is noodzakelijk voor alle productgroepen en afdelingen. Hieruit volgen basisvoorwaarden die opgesteld en nageleefd moeten worden om de afgesproken dienst volgens afspraak te leveren. Ook bij het laden, transport en lossen van goederen zijn er verschillende parameters die het eindresultaat bepalen:

  • Materiaal: voldoet het gebruikte transportmiddel aan alle vereisten?
  • Handelingen: zijn laad- en losprocedures bekend en volgt men deze op? Zijn goederen gedocumenteerd en wat zijn risico’s van mogelijke voedselfraude en beveiliging van de lading?
  • Personeel: beschikt men over de juiste instructies en kennis om met de goederen om te gaan zoals afgesproken en verwacht?     

Tracering van goederen is noodzakelijk
Als de goederen in opslag worden genomen zijn er gelijksoortige vragen waarop een antwoord moet volgen. Uiteraard wordt uitgegaan van een goede infrastructuur die goederen voldoende beschermd en in staat is de juiste bewaarcondities te creëren. Condities die doorlopend gecheckt worden met de nodige inbouw van zekerheden en alarmen. Bij een vries- en ontdooi infrastructuur bijvoorbeeld, dient een gedegen risicoanalyse voorhanden te zijn. De met de afnemer overeengekomen  temperatuur moet gerealiseerd en gemonitord worden. Parameters zoals tijd van ontdooien, etc. moeten vastliggen en continu gemonitord worden. Er mag verwacht worden dat de locatie van het product gedurende het gehele proces bekend is en de uiteindelijke afnemer de juiste goederen onder de juiste omstandigheden ontvangt. Een eenduidige tracering is dan ook onontbeerlijk. Van elk product moet dus op elk moment bekend zijn waar het zich bevindt, wie de eigenaar is en wat de inhoud is.

Inzicht en preventie
Het is een heel karwei om dit alles te realiseren. En eenmaal operationeel is het de uitdaging om wijzigingen en verbeteringen door te kunnen voeren om het systeem voortdurend aan te passen aan een veranderende omgeving en klanteisen. Er zijn gelukkig heel wat tools en mogelijkheden om de organisatie in al haar aspecten up-to-date te houden. Zo is een klachtenprocedure belangrijk waarbij klachten als kansen worden benut om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Met behulp van bedrijfsinspecties en zowel interne als externe audits, kan op elke afdeling inzichtelijk worden gemaakt wat de kwaliteit is. Tevens worden preventief problemen gesignaleerd en kunnen verbeteringen tijdig worden doorgevoerd. Alles gericht op het bouwen aan vertrouwen!

Verdien het vertrouwen van je klanten
Het is een hele klus om het vertrouwen van klanten te verdienen en behouden. Door te voldoen aan  (internationaal) erkende normen en eisen, geef je (potentiële) afnemers de zekerheid dat je kwaliteit en veiligheid belangrijk vindt en het proces aan bepaalde standaarden voldoet. Zo zijn er GFSI erkende normen zoals IFS Logistics en BRC Storage and Distribution die het vertrouwen van klanten in een logistieke partner verstevigen. Verzeker je ook van het vertrouwen van klanten in de organisatie. Benieuwd welke erkende norm je managementsysteem naar een hoger niveau tilt? 

Voor meer informatie: 
N&S Quality Consultants 
+32 (0)15 555900 
office@ns-quality.be   
www.ns-quality.com

 
 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven