Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: verloren kans voor cider

In de laatste 12 maanden is er voor slechts 62 miljoen Poolse zloty aan cider verkocht. Dit is circa ¼ minder dan het jaar ervoor. Dat terwijl vijf jaar geleden experts hebben geschat dat de omzet van cider 1 miljard Poolse zloty gaat overschrijden.



Cider werd in 2013 geïntroduceerd op de Poolse markt en werd meteen zeer populair onder de consumenten. Nu heeft de drank andere concurrenten op de markt gekregen zoals speciaalbieren (bier met een smaak) of lichte wijnen. De vertegenwoordigers van de cider branche hebben al lang voor meer staatssteun gepleit, maar zonder resultaat. Het probleem ligt aan de wetgeving dat cider als wijn beschrijft. Naast een reclame verbod (bierproducenten kunnen wel eigen producten promoten) zijn ook belastingen en accijns een probleem voor de producenten. Hoewel premier Morawiecki al in 2017 veranderingen heeft aangekondigd, blijven ciderproducenten accijns wimpels (het teken van de betaalde accijns in Polen) op flessen plakken.

Een ander probleem zijn grote bierconcerns die na een paar jaar met ciderproductie zijn gestopt. De redenen daarvoor is juist de moeite om het drank te promoten. Daarom hebben ze speciaal bieren geïntroduceerd. Bier mag wel in de media gepromoot worden. Een andere toegevoegde waarde van de drank is dat naast appelbier er nog andere smaken van bier geproduceerd mogen worden. Daarentegen moet cider uitsluitend een appeldrank zonder andere (smaak)additieven blijven.

Hoewel de consumptie van cider daalt, bestaat er wel een niche voor ambachtelijke ciderproducten van hoge kwaliteit. Dergelijke producten worden uit zeer zure appelsoorten geproduceerd, die niet geschikt zijn voor de gewone consumptie. Ook dit levert problemen op, want hoewel Polen in het algemeen een appelmacht is, zijn de Poolse appels vaak niet geschikt voor dergelijke specifieke productie. Daarom ook zijn dergelijke producten vrij duur in vergelijking met de gewone cider die in de winkel te vinden is (zelfs 15pln voor een glas kwaliteit cider tegen 4-5pln voor een fles gewone cider). Desalniettemin klagen producenten van ambachtelijke cider niet. Conform diverse onderzoeken zijn ambachtelijke ciders een interessant alternatief voor wijnliefhebbers die geneigd zijn om meer geld voor een kwalitatief goede drank te besteden.

Bronnen: Rzeczpospolita, Puls Biznesu, Portal Spożywczy

Publicatiedatum: