Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische supermarkten zien winstmarge slinken

Spanje: Carrefour vervangt plastic fruitverpakking met netten
Carrefour heeft zijn plastic verpakking van fruit sinds kort vervangen met katoenen netten. Op deze manier wil Carrefour zijn plastic afval binnen de bedrijfsvoering verminderen. Consumenten kunnen de herbruikbare netten kopen bij de versafdeling van Carrefour-winkels. Carrefour is de eerste retailer in Spanje die op deze manier een initiatief tegen plastic verbruik heeft ingezet. Eerder was het bedrijf de eerste keten in Spanje waar consumenten eigen schalen of potten mee mochten nemen om groente, fruit, vlees of andere producten van Carrefour mee te vervoeren. Volgens Carrefour is de implementatie van katoenen netten ontstaan door suggesties van consumenten.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

Portugal: Mercadona qua prijzen ingehaald door concurrentie
Hoewel Mercadona onder veel promotie op de Portugese markt is geïntroduceerd, loopt de Spaanse keten in Portugal achter qua prijzen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek door de Portugese consumentenorganisatie DECO. Mercadona opende zijn eerste vier winkels in het district Matosinhos. De Auchan-keten Jumbo heeft in dit district echter de laagste prijzen. Andere winkels die in dezelfde regio goedkoper zijn dan Mercadona zijn Pingo Doce, Lidl, Mini Price en Intermarché. Ook in het district Canidelo bleek Jumbo de goedkoopste supermarktketen. In dit district waren daarnaast ook Continente, Intermarché en Lidl goedkoper dan Mercadona.
Bron: esmmagazine.com 

"Belgische ketens zien winstmarge slinken"
De grootste Belgische supermarktketens hebben nu minder winstmarge dan vijf jaar geleden, zo blijkt uit een onderzoek van het zakelijk nieuwsblad De Tijd. De winstmarges staan nu nog meer onder de druk, gezien de Nederlandse keten Jumbo de Belgische markt op is gegaan. De concurrentie wordt steeds feller en kortingsacties voor het werven van meer klanten haalt het winstgevend vermogen omlaag. De huidige trend geldt voor de gehele Belgische sector, hoewel de exacte cijfers per keten verschillen. De grootste verliezer is Aldi. de winstmarge van Aldi daalde van 4,2% naar 2,4%. Ook drie andere ketens van de top vijf zagen hun winstmarges afnemen. Colruyt daalde van 6,9% naar 5,8%, Delhaize van 3,9% naar 2,8% en Carrefour van 2,2% naar 1,9%. De enige uitzondering is Lidl, maar dat komt alleen maar omdat er geen exacte cijfers van de Belgische tak van de Duitse discounter bekend zijn. Analisten van De Tijd zijn er zeker van dat ook bij Lidl het winstgevend vermogen onder veel druk staat. "Belgen geven nog steeds net zoveel uit aan boodschappen als vijf jaar geleden. Die uitgaves zijn nu echter verspreid over een groter aantal winkels, waardoor de kosten per winkel toenemen", aldus het onderzoek.
Bron: retaildetail.eu 

Asda laat koelvakken gebruiken als batterij voor energievoorziening
Asda laat deze winter de koelvakken bij honderden eigen vestigingen gebruiken om het Britse elektriciteitsnetwerk van stroom te voorzien. Er werken in totaal 300 winkels en 18 distributiecentra mee aan het plan, die voor extra omzet voor Asda moet zorgen. De koelvakken vormen samen een bron van 13 megawatt aan energie. Dit is genoeg voor ongeveer 8.500 huishoudens. De koelvakken worden daarnaast ook gebruikt als een soort virtuele batterijen. Bij een onverwachte stroomuitval, kunnen de koelvakken binnen 10 minuten worden gebruikt als een soort noodoplossing voor energievoorziening.
Bron: theguardian.com 

Aeon in China online van start
De Japanse retailer Aeon gaat mogelijk al in 2020 zijn eigen online e-commerce opzetten in China. Aeon is van plan om consumentendata te verzamelen, zodat het bedrijf nieuwe diensten en producten kan ontwikkelen. Chinese consumenten kunnen boodschappen bestellen via een smartphone-app van Aeon. De producten worden vanuit 70 vestigingen in China geleverd. In eerste instantie worden de bestelde producten bij adressen binnen een straal van 3 km binnen het uur aan huis geleverd. In de toekomst wordt de bezorgservice mogelijk uitgebreid.
Bron: asia.nikkei.com 

VS: Coborn's schaalt bezorgdienst terug
Coborn's schaalt zijn bezorgdienst CobornsDelivers terug in de omgeving van Minneapolis-St. Paul. In plaats daarvan gaat de retailer zich meer richten op afhaaldiensten. Coborn's is actief met een netwerk van 62 winkels verspreid over Minnesota, North Dakota, South Dakota en Wisconsin. De retailer gebruikt daarbij de merken Coborn's, Cash Wise, Marketplace Foods en Hornbacher's. De bezorgdienst van Coborn's in de omgeving van Minneapolis-St. Paul wordt nu uitbesteed aan Cub Foods. Consumenten die naar de online pagina van CobornsDelivers gaan, worden nu herleid naar shop.cub.com. Coborn's blijft verantwoordelijk voor bezorgdiensten in bepaalde locaties in Minnesota en voor sommige Cash Wise-locaties in Owatonna, Fargo en Bismarck in North Dakota. CobornsDelivers was sinds 2008 beschikbaar in Minneapolis-St. Paul, nadat Coborn's de bezorgdienst SimonDelivers had overgenomen.
Bron: grocerydive.com 

VS: Blue Apron stopt samenwerking met Jet.com 
Blue Apron maakt een einde aan het partnerschap met Jet.com van Walmart. In plaats daarvan gaat Blue Apron zich meer op zijn kernactiviteiten richten door direct aan consumenten te leveren. Volgens Blue Apron-CEO Linda Findley Kozlowski heeft het marktsegment waar het bedrijf in actief is een waarde van bijna US$9mld (€8,0mld). Huidige trends met betrekking tot versproducten, gebruiksgemak en de wens om thuis te eten wijzen op nieuwe mogelijkheden voor de maaltijdpakketten van Blue Apron. Blue Apron had in het tweede kwartaal van dit jaar een netto verlies van $7,7mln (€6,9mln). Ondanks dit verlies was dit wel een verbetering ten opzichte van het netto verlies van $32,8mln (€29,3mln) in dezelfde periode van 2018. Het aantal leden van de bezorgdienst is jaar op jaar gedaald van 717.000 naar 449.000. De omzet in het tweede kwartaal was gedaald van $179,6mln in 2018 naar $119,2mln (van €160,4mln naar €106,5mln).
Bron: grocerydive.com 

VS: meer kwartaalomzet en minder winst voor Ingles
Ingles Markets had in het derde kwartaal een netto omzet van $1,06mld (€946,6mln) en een netto winst van $23,5mln (€21,0mln). In dezelfde periode van vorig jaar stonden deze resultaten op respectievelijk $1,03mld (€919,8mln) en $24,5mln (€21,9mln). In de periode van negen maanden tot 29 juni stond de netto omzet op $3,13mld (€2,8mld) en de netto winst op $60,7mln (€54,2mln). In dezelfde periode van vorig jaar was sprake van een netto omzet van $3,03mld (€2,7mld) en een netto winst van $78,9mln (€70,5mln). Volgens Ingles hadden de resultaten van het derde kwartaal baat bij de extra omzet door de paasdagen, die dit jaar in april plaatsvonden. In het vorige jaar vielen de paasdagen in maart en daarmee in het tweede kwartaal van het fiscale jaar van Ingles. Ook hadden de resultaten over zowel het derde kwartaal als de afgelopen negen maanden voordeel bij een daling in de tarieven voor inkomstenbelasting en bij de manier waarop bepaalde belastingen nu worden doorberekend. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Costco heeft toename in netto omzet van 7,9%
Costco had in de periode van vier weken tot 4 augustus een toename in omzet van jaar op jaar 7,9% tot $11,43mld (€10,2mld). De vergelijkende winkelomzet nam in juli toe met 5,6%, terwijl de online omzet met 21,3% verbeterde. De vergelijkende winkelomzet van het marktsegment van de VS en Canada steeg in de vier weken met respectievelijk 6,5% en 4,8%. De vergelijkende winkelomzet bij de overige internationale markten steeg in totaal met 1,3%. In de periode van 48 weken tot 4 augustus steeg de totale netto omzet met jaar op jaar 8% van $127,4mld (€113,7mld) naar $137,6mld (€122,8mld). De vergelijkende winkelomzet qua e-commerce steeg in diezelfde periode met 23,1%.
Bron: esmmagazine.com 

Publicatiedatum: