Metro test alternatieven voor houdbaarheidsdatum

De nieuwe FreshIndex moet erbij helpen om één van de centrale uitdagingen van onze tijd op te lossen: nog eetbare voeding niet voortijdig weg te gooien. Volgens actuele onderzoeken belanden alleen al in de EU ieder jaar levensmiddelen ter waarde van 143 miljard euro bij het afval. Hier komt de FreshIndex bij van pas. De nieuw ontwikkelde 'dynamische minimale houdbaarheidsdatum' moet voortaan voor meer transparantie binnen de toegevoegde waardeketen en voor een betere planning zorgen, waardoor de hoeveelheid ongebruikte levensmiddelen zich laat verkleinen.

Tegelijkertijd kunnen kosten geoptimaliseerd worden en het concurrentievermogen van alle spelers binnen in de levensmiddelenbranche vergroot worden. De dynamische minimale houdbaarheidsdatum wordt daarbij niet als vaste datum opgedrukt, maar wordt dynamisch berekend bij temperatuurgecontroleerde producten. Zo kan de actuele dynamische minimale houdbaarheidsdatum bijvoorbeeld op digitale prijsborden, in de online levensmiddelenshop of per app weergegeven worden.

Eenvoudige toepassing door echte feedback
Op 5 augustus startte de testfase van de FreshIndex. Eén van de hoofddoelen is om het huidige werk van de samenwerkingspartners binnen het project te controleren en aanwijzingen voor de uiteindelijke uitwerking van de FreshIndex App te verzamelen. Want: de versheid van levensmiddelen is niet alleen een objectief meetbaar criterium, maar is ook een hoog emotioneel thema. Zo worden er bijvoorbeeld veel te vaak nog eetbare levensmiddelen weggegooid omdat ze als niet meer vers worden ervaren.

Naast het uiterlijk, de geur en smaak speelt informatie over productkwaliteit een grote rol. Tot 11 september 2019 kunnen medewerkers evenals klanten van vijf deelnemende Metro groothandelsmarkten de app onder echte omstandigheden testen. Parameters zoals eigen bewaringstemperaturen kunnen aangepast worden en de uitwerkingen daarvan op de houdbaarheid kunnen direct in de app worden bestudeerd.

Van het testen van de FreshIndex app verwachten de projectpartners constructieve feedback van de gebruikers op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Prof. dr. Gunnar Stevens van de Hogeschool Hochschule Bonn-Rhein-Sieg is erg benieuwd: "Natuurlijk hebben we ons op voorhand veel gedachtes hierover gemaakt. Maar door de veldtest hopen we veel nieuwe kennis te krijgen over hoe de klantacceptatie is en hoe de FreshIndex door de gebruikers begrepen en beoordeeld wordt.“

Bron: Metro AG / Gastroinfoportal 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven