Een onderzoek van de Universiteit van Californië in opdracht van de Hass Avocado Board (HAB) suggereert dat promotieprogramma's die door de HAB werden gefinancierd Californische telers en -importeurs van Hass-avocado's geen windeieren hebben gelegd.
De evaluatie, die betrekking heeft op een periode van vijf jaar (2013-2017), wees eveneens uit dat promotieprogramma's uitgevoerd door de HAB en haar leden een cruciale rol hebben gespeeld bij het vergroten van de vraag naar Hass-avocado's in de Verenigde Staten.
HAB laat weten dat de groei van de avocadoafzet op de Amerikaanse markt voornamelijk bereikt is door een toename van de vraag en niet door lagere prijzen en dat de programma's Californische telers en importeurs van Hass-avocado's een kosten-batenratio variërend van 1.6 tot 3.6 hebben opgeleverd. De evaluatie suggereert dat een uitbreiding van de programma's, zelfs op kleine schaal, de inkomsten van telers en importeurs nog verder zouden doen toenemen.
“Deze bevindingen komen niet als een verrassing," zegt Richard J. Sexton van de Universiteit van Californië. "Het succesverhaal van de Hass-avocado in de Verenigde Staten, waar de consumptie per hoofd van de bevolking snel is toegenomen, terwijl de prijzen stabiel bleven of stegen, heeft de avocado tot een categorie gemaakt waar de rest van de AGF-sector alleen maar jaloers op kan zijn."
De volledige evaluatie is nu beschikbaar op de recent vernieuwde website van HAB, die zowel over gemakkelijk te navigeren secties voor telers en handelaren beschikt, als voor de sector 'Inside HAB'. De website biedt de kans om meer te weten te komen over de missie, visie en positie van HAB.
Voor meer informatie:
www.hassavocadoboard.com