Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LCL Logistics, Durban

"Er moet sinaasappelsap door je aderen stromen om het te redden in dit werk"

“Wij zorgen dat het voor elkaar komt maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan." Freddie Beukmann en het logistieke team van LCL Logistics verzorgen de logistiek en de documentatie voor fruitexporteurs vanuit de haven van Durban. In de praktijk komt het nakomen van deze belofte neer op zes maanden keihard werken tot 10 - 11 uur 's avonds zonder lunchpauzes en vrije weekenden. Zonder het team zou het fruit de haven echter nooit verlaten. 

Freddie is al 38 jaar in de fruitsector werkzaam. Eerst bij de Perishable Products Export Control Board (PPECB) en later in zijn eigen logistieke bedrijf in Durban, dat zes jaar geleden onderdeel werd van LCL Logistics.

het team van LCL Logistics in Durban

Piekseizoen citrus

Sarah Naidoo, die al negentien jaar in de sector werkzaam is, zegt dat het werk erg stressvol kan zijn. Ze werd zelfs een keer onder de douche vandaan gebeld door een ontevreden ontvanger in China. 

"Dit wordt alleen maar erger wanneer we grotere aantallen te verwerken krijgen, zoals gevallen wanneer we zestig ladingen of meer op een schip moeten krijgen."

Voor markten die sterilisatie eisen moeten de zestig ladingen ook van zestig aparte sets met documentatie voorzien zijn, die per bestemming kunnen verschillen. Om deze reden heeft het bedrijf twee koeriers in dienst die voortdurend heen en weer rijden tussen het kantoor van LCL en de diverse autoriteiten om de noodzakelijke documenten te laten ondertekenen.  

"Je zou eens langs moeten komen tijdens het piekseizoen. Dan zouden we gewoon geen tijd hebben om je te woord te staan omdat we het te druk hebben. De telefoons staan roodgloeiend," zegt ze. Ze voegt er verder aan toe dat verzenders graag rechtstreeks zaken met hen doen met name als het gaat om China.

Sara vervolgt: "Voor breakbulk-zendingen naar Japan geldt dat we twee uur hebben om ons fytosanitair document in te leveren vanaf het moment dat we de bon hebben ontvangen die alle informatie met betrekking tot het fruit bevat, zoals het aantal pallets en gewicht. Voor andere zendingen hebben we tot vijf dagen nadat het schip is vertrokken om alle documenten te versturen, zoals het exportcertificaat, fytosanitaire en herkomstcertificaten."

Er is ook fruit bij dat bestemd is voor dichter bij gelegen bestemmingen in Afrika of de Indische Oceaan. Voor deze zendingen geldt dat de documenten voor aankomst zijn verzonden en verwerkt. 

Vorig jaar verwerkte LCL Logistics tussen de 25.000 en 30.000 containers, waarvan een derde (overwegend citrus) vanuit de haven van Durban werd verzonden. Het bedrijf verwerkt ook appelen (uit Vrijstaat), evenals druiven en kiwi's uit Limpopo en Mpumalanga. 

Voordat het seizoen van start gaat, komen het kantoor van LCL in Kaapstad en rederijen bijeen om ruimte in de schepen te reserveren op basis van de ramingen die LCL van haar klanten heeft ontvangen. Wanneer zij een boeking van een verlader ontvangen, dan moet het kantoor van LCL in Durban de toewijzing van ruimte op een schip regelen, de data voor het transport checken en nagaan of en wanneer er voldoende ruimte in de koelhuizen is. 

“'s Nachts droom je zelfs over documentatie”
Het kantoor produceert bergen documentatie, waarvoor het een aparte opslagruimte huurt. Tegen de muur staan stalen rekken die in mei, bij aanvang van het seizoen, al voor de helft gevuld zijn. 

"Het is zenuwslopend maar geeft ook een kick. Je doet geen oog meer dicht en 's nachts droom je zelfs over documentatie," vervolgt Sarah. 

"Zes maanden lang ben je voortdurend in touw," voegt haar collega Bronwyn Naidoo er aan toe. "Maar we genieten er van blijkbaar."

In dit werk is een goed oog voor detail een must. "Er kan veel misgaan met zending voor markten die sterilisatie eisen en dat gebeurt dan ook geregeld!" zegt Bronwyn. Een voorbeeld hiervan is een container die bij het laden niet op de juiste temperatuur is en dus achterblijft in de haven. Soms horen wij pas dagen later dat er een container is achtergebleven. Wij moeten deze dan terug importeren omdat hij op papier al geëxporteerd is. In sommige gevallen kunnen we de container opnieuw laten inspecteren door de PPECB en vervolgens weer exporteren," legt Freddie uit. 

Gevolgen grotere volumes en oponthoud
“We openen een bestand dat wel 15 containers kan bevatten. Gezien de grotere aantallen staan er nu vaak wel 17 containers in.  Dit is iets meer werk maar niet veel. De druk is echter wel hoog als je niet geschikt bent voor dit vak. Er moet sinaasappelsap door je aderen stromen, wil je het hier redden," vervolgt hij.

Niet alleen de volumes groeien maar ook het aantal exporteurs is de afgelopen vijf jaar toegenomen. 

In Durban zijn opstoppingen en drukte aan de orde van de dag. "Het is niet te geloven maar soms moeten vrachtwagens 24 uur wachten bij de containerterminal," vertelt Bronwyn. "Ik vind dat Durban te veel vrachtwagens te verwerken krijgt en als er vertragingen zijn dan werken deze in het hele proces door. Het is een soort domino-effect."

Sommige exporteurs vragen om foto's van hun zendingen voor en tijdens het laden, terwijl anderen weinig belangstelling tonen en wat er in de haven zoal gebeurt. Weer anderen sturen medewerkers vanuit Limpopo en Mpumalanga mee om in de gaten te houden hoe het laden vordert. 

Waar eindigt het? 

Sarah: "Zo'n vijf jaar geleden was iedereen in de sector tegen het einde van september klaar. Je kreeg de laatste drie zendingen binnen en dat was het dan. Nu gaan we door tot week 45 of 46. Het is echt veel meer geworden."

Freddie merkt op dat hij collega's die even stoom af moeten blazen altijd een luisterend oor biedt omdat het nu eenmaal stressvol werk is. "Wat wij doen is het belangrijkste onderdeel van het proces. Je kunt sinaasappelen wel plukken en op een vrachtwagen laden maar als je niet over de juiste documenten beschikt, dan kom je nog nergens."

 

Voor meer informatie:
Freddie Beukmann
LCL Logistics Durban
Tel: +27 31 304 0120
http://www.lclog.com

Publicatiedatum: